Gå till innehåll

PLO - Reraisar preflopp och får skaplig floppträff


Recommended Posts

Ytterliggare en HH från den första sessionen.

 

Seat #2 is the button

Seat 1: cositutti ($12.55 in chips)

Seat 2: avrltor ($19.60 in chips)

Seat 3: kid2100 ($4.15 in chips)

Seat 5: Asmith191 ($46.35 in chips)

Seat 6: jwc0301 ($141.90 in chips)

Seat 7: csipcsup ($53.90 in chips)

Seat 8: brickyard04 ($88.25 in chips)

Seat 9: Hero ($49.65 in chips)

kid2100: posts small blind $0.25

Asmith191: posts big blind $0.50

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero [Th Ac Qc Ks]

jwc0301: raises $1 to $1.50

csipcsup: folds

brickyard04: folds

Hero: raises $1 to $2.50

cositutti: folds

avrltor: calls $2.50

kid2100: raises $1.65 to $4.15 and is all-in

Asmith191: folds

jwc0301: calls $2.65

Hero: calls $1.65

avrltor: calls $1.65

 

Har planerat att vara lite mer aggresiv i plantskolan preflopp. Här har jag en bra hand och position så jag minreraisar. Vet inte om jag vill potreraisa här, chansen finns att han har AAxx och kan då reraisa mig kraftigt. Jag gillar min hand men vill inte gifta mig med den...

 

*** FLOP *** [Tc Qd Kc]

jwc0301: checks

Hero: bets $16.25

avrltor: folds

jwc0301: calls $16.25

 

Intresant flopp, trepar, nötfärgdrag och hålstegedrag. Men stegen ligger ute. Jag pottbettar ändå. Har ju några outs om nån skulle reraisa med stegen. Om jag ligger efter så är det inte med mycket. Om jag bettar kan jag kanske även få nån att lägga en hand som slår min, som J9 eller set i tior samt få syn av sämre händer.

 

*** TURN *** [Tc Qd Kc] [3d]

jwc0301: checks

Hero: ??

 

Forsätta att betta eller ta ett gratiskort? Jag gar ca $30 kvar och jwc0301 täcker. Har fortfarande många outs om jag ligger efter. Och om jwc0301 ligger efter borde han väl ligga rätt långt efter om han inte har ruterdrag. Tycker även det känns lite som AJ är en hand han kan ha och som han kan slowspela på detta vis.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minihöj inte pre. Eftersom lillstacken ofta kommer gå all-in håller du inte ned pottstorleken om PFR har AA då han kan använda den för att få in en förhållandevis stor höjning.

 

Jag lutar åt cold call för att maxa positionsfördelen och att få in ytterligare rena mupphänder i potten som foldat mot dubbelraise. Dessutom är AAxx så löjligt överrepresenterade i min erfarenhet att det är rätt tveksamt om det är en värdehöjning.

 

Eftersom du kan ställa turn så känns det rätt frestande. Du låter inte motståndaren slinka de gånger du har bäst hand på rivern och han är uppenbart slagen, samtidigt som du garanterar dig showdown med ditt topptvå som annars riskerar att bli utbluffat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du orkar så var snäll och lägg till pottstorleken på varje gata, eller åtminstone där det är intressant. Det blir så jobbigt om vi är många som måste räkna istället för att bara du gör det en gång.

 

Om du checkar och du inte träffar stege eller kåk lägger du dig då om han ställer dig all-in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va ska han ha liksom

 

du har alla par + nötfärgdraget.

han synar ditt pottbet på floppen i en pott där en är annan spelare redan är all-in preflop (betyder ju inte lika mkt i omaha som i texas men ändå).

mkt svårt att se honon ha en hand som du slår för tillfället.

 

luktar J9 lång väg eller möjligen torr AJ, och liten chans för triss.

Draghänder finns väl inte på den här brädan??

 

Du har ju dock så mkt outs och potten e stor å pottoddsen bra så det är ju på inget sätt fel att ställa in. Han kan ju lägga J9 eller trissen å annars har du outs + en liten chans att du leder.

Tycker dock att ett frikort inte e fel heller även om du är beredd att syna på river. Finns ju för att va omaha väldigt få kort du är rädd för och kanske kanske kan du induce a bluff, även om läget är synnerligern dåligt för det. Så om du tar ditt frikort tycker jag du ska folda mot en hyfsad bet på river, trots pottoddsen.

Om du checkar turn blank kommer på river fi checkar så skulle jag ändå låta bli att värdebeta. triss eller J9 är fortfarande troligare än en hand han synar med på river (även om din bet då luktar bluff låååång väg).

mkt readberoende hand, å mot en tomte skulle jag ställa alla dar, men mot en hyfsad men för försiktigt spelare (som jag antar att det finns många av på denna nivå) skulle jag ta mitt frikort. stor chans att han inte värdebetar river utasn nötterna å du slipper ett svårt riverbeslut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde att ta ett frikort.

 

Jag tror inte risken är så stor att bli utbluffad på rivern, så om han potbettar en blank river måste jag nog folda. Visst skulle han kunna bluffa med t.ex QJJT men oftast lär han sitta med AJxx (eller set). Tillräckligt ofta för att det ska vara EV- att syna tror jag. Att en spelare är all-in borde även minska blufffrekvensen en del. Om det inte var en spelare all-in skulle jag nog vara mer benägen att betta. Om han sitter med AJ och jag förbättrar tror jag även att han kan betala av ett bett. Jag skulle nog inte värdebetta rivern om han checkar, vad kan han syna med som jag slår?

 

Så här med facit är jag mycket glad att jag checkade då han betalade av med en ganska risig hand, en hand han nog skulle foldat om jag bettade på turn. Fast man vet ju inte, kanske hade han synat. Lagom bett på rivern?

*** RIVER *** [Tc Qd Kc 3d] [5c]

jwc0301: checks

Hero: bets $14.50

jwc0301: calls $14.50

 

*** SHOW DOWN ***

Hero: shows [Th Ac Qc Ks] (a flush, Ace high)

jwc0301: mucks 9c 2c 9d 4d :shock:

kid2100: mucks 2h As Td Jh

Total pot $78.60 Main pot $16.25. Side pot $59.35. | Rake $3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här med facit är jag mycket glad att jag checkade då han betalade av med en ganska risig hand, en hand han nog skulle foldat om jag bettade på turn. Fast man vet ju inte, kanske hade han synat. Lagom bett på rivern?

 

Fastän varje normal spelare skulle foldat mot ett bet på turn, så tyder ju din motspelares aktioner preflop och på floppen att det inte är omöjligt att denne skulle syna ett bet på turn och ganska sannolikt att din motspelare skulle synat ett betydligt större bet på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte fi nötterna på flop och turn? Är det något jag missar? Skulle han lägga den för en pottbet på turn bara för att han inte har några redraws? Kan inte mycket om Omaha, så upplys gärna en novis. :)

 

EDIT: Haha, var visst shortien som hade AJ, nu såg jag den andre gubbens hand... Forget it all!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...