Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej alla forumare!

Jag vet att många trådar tar upp detta ämnet men just denna fråga kunde jag inte hitta.

Jag är nybörjare på holdem och har spelat i någon månad på microlimit FL bord. På borden plussar jag för det mesta.

Jag tänkte fråga er om starthandstabeller är värda att plugga in i huvudet, eller om man ska försöka utveckla det själv (vilket för mig låter ganska komplicerat). Jag läser för tillfället "Internet Texas Holdem" av Matthew Hilger, och han har gjort en rätt så omfattande och strukturerad tabell. Är en starthandstabell något att satsa på och använda sig utav, och vilkentabell är då att rekommendera?

Jag antar att man senare när man får mer erfarenhet kan anpassa sina starthänder mer efter spelarna kring bordet (löst/tight bord osv.).

Jag tänkte också ta upp EV. Är det något man bör använda sig utav?

Jag är tacksam för alla svar som på något sätt bidrar till att denna tråd får ett så komplett svar som möjligt.

Postad

du bör förstå begreppet EV och läst en hel del exempel för i vilka situationer som vilket beslut är rätt. vid bordet räknar man sällan EV utan gör lite grova generaliseringar istället som ger en hyfsad bild om vilket beslut som antagligen är mest lönsamt.

försök hitta en tabell som tar hänsyn till var man sitter och hur många som limpat/coldcallat också och inte bara säger "cappa KK reraisa AQ, raisa AJ, limpa 77 etc"

bättre den säger "raisa i CO med 0-1limpers" och underförstått är att man ska folda i andra alla sämre fall.

jag tycker inte du ska plugga in den, utan spela in den och försök varför det står som det står i den. förstå varför det krävs flera limpers för man ska spela 22 och varför KJ inte gillar raisade potter etc.

Postad
Jag tänkte fråga er om starthandstabeller är värda att plugga in i huvudet, eller om man ska försöka utveckla det själv

Man ska försöka utveckla det själv om man vill bli bra. Jag har ingen aning om vilka tabeller som är bra att använda.

"EV" ska ju bara finnas där intuitivt, tänk bara på vilket sätt du maxar ditt värde (eller i HU-potter) minar motståndarens värde så ska det inte vara något problem.

Postad
jag tycker inte du ska plugga in den, utan spela in den och försök varför det står som det står i den. förstå varför det krävs flera limpers för man ska spela 22 och varför KJ inte gillar raisade potter etc.

Menar du att jag ska ha tabellen framför mig när jag spelar o lära mig tabellen under spelets gång?

Postad
Menar du att jag ska ha tabellen framför mig när jag spelar o lära mig tabellen under spelets gång?

Oavsett vad heltok menade är det en utmärkt idé.

Du har en väldigt bra tabell också i Hilgers bok, det är bara att köra på.