Gå till innehåll

Modemklödd och seg uppkoppling


Myssion

Recommended Posts

Har fått Telias ADSL (24mb/s) och kopplade in det häromdagen. Nu verkar det dock vara problem att prata i telefon samtidigt som man smurfar, och dessutom verkar nedladdningshastigheten vara rätt seg (skulle ladda ner demon till Battle for Middle Earth II och får härliga 49kb/s och alltså en 8-10h för att ladda ner hela demon :?).

 

Enligt installationsguiden måste man ha ett seriekopplat förstajack, och alltså inte ett parallellkopplat, men eftersom jag kan skriva detta så är det väl inte det som är problemet (det står "ADSL kräver ett seriekopplat förstajack", vilket jag tolkar som att det inte skulle fungera överhuvudtaget med ett parallellkopplat, men vad fan vet jag egentligen...).

 

Man ska alltså koppla in modemet i förstajacket, vilket oftast är det som är närmast hallen på nedanvåningen (eller på ovanvåningen i äldre hus med luftburen teleledning, men så är inte fallet här). För att hitta förstajacket ska man sätta i en sladdlös stickpropp i uttaget och sedan prova med en telefon i övriga uttag. När man inte får ton någonstans i telefonen så har man hittat förstajacket (där den sladdlösa stickproppen sitter alltså). Problemet är att vi får ton i samtliga uttag med telefonen oavsett var man sätter i den sladdlösa stickproppen. Innebär det att det är parallellkopplat trots allt, men då ska väl inte modemet fungera alls...?

 

Så just nu så har vi modemet inkopplat i det nedre uttaget närmast hallen (det sitter två uttag ovanför varandra, antar att det isåfall är det nedre som är förstajacket eftersom det är nerifrån och upp som det är seriekopplat, eller?), men allt verkar som sagt inte fungera kalas.

 

 

 

Hur hitta förstajacket och vara säker på att man har hittat det?

 

Hur få telefonen att fungera ordentligt medan man smurfar?

 

Kan nedladdningshastigheten ha något att göra med vilket jack man använder, eller om det är serie- eller parallellkopplat?

 

 

(Telias kundtjänst är relativt intetsägande och de tar en avgift för att komma ut och fixa det, så därför vädjar jag till alla ädla PF:are :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Konstaterande numero uno: Eftersom det fungerar överhuvudtaget så är det seriekopplat och inte parallellkopplat. Som jag förstod det så har vi också hittat förstajacket eftersom det annars inte hade fungerat alls. Har jag förstått det rätt då? Ja, det blev visst ett konstaterande + en ny fråga... :)

 

Konstaterande numero dos: Telefonen fungerande utmärkt när vi testade igen nyss, så det var antagligen bara något tillfälligt fel som inte alls hade med modemet att göra.

 

 

Konstaterande numero tres: Då är det bara nedladdningshastigheten som är bekymret, vilket alltså inte har något med förstajacket och dylikt att göra (eller?). Vad är det som gör att det går så himla segt? Modemet ska klara upp till 24Mb/s nedströms och 1,5Mb/s uppströms (nedströms=ladda ner, uppströms=ladda upp, korrekt?), men vilka övriga faktorer är det som påverkar? Fler frågor än konstaterande här visserligen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterande numero tres: Då är det bara nedladdningshastigheten som är bekymret, vilket alltså inte har något med förstajacket och dylikt att göra (eller?). Vad är det som gör att det går så himla segt? Modemet ska klara upp till 24Mb/s nedströms och 1,5Mb/s uppströms (nedströms=ladda ner, uppströms=ladda upp, korrekt?), men vilka övriga faktorer är det som påverkar? Fler frågor än konstaterande här visserligen... ;)

 

Vart tankar du det genom?

(Internet, P2P-program etc.)

 

 

 

PS. Pröva tanka den här och kolla speeden:

länk till sunet.se

 

En Slackware-ISO-fil från Sunet (snabba grejor!)

 

Pröva tuta igång det här programmet också:

http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1308

 

 

Återkom med resultat!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterande numero uno: Eftersom det fungerar överhuvudtaget så är det seriekopplat och inte parallellkopplat. Som jag förstod det så har vi också hittat förstajacket eftersom det annars inte hade fungerat alls. Har jag förstått det rätt då? Ja, det blev visst ett konstaterande + en ny fråga... :)

 

Det kan fungera även om det är parallellkopplat. Problem kan dock uppstå då man använder telefon, larm osv. samtidigt som man använder internet.

 

Det fungerar även om man inte har kopplat in modemet i första jacket. Egentligen behöver man inte koppla in modemet i första jacket, bara man inte har någon annan utrustning inkopplat på ett jack innan modemet.

 

Du har ingen trådlös telefon där hemma? I vissa fall kan det ställa till med problem.

 

Vad har du för ping? Starta kommandotolken och skriv "ping ping.sunet.se". Hemma hos mig får jag en ping på ca 20 ms, men hos mina föräldrar ligger pingen på ca 40 ms.

 

Om jag var dig, så skulle jag göra på följande sätt. Koppla ur alla andra saker från telefonnätet förutom modemet. Testa sedan om du har samma problem. Då har du minimerat sannolikheten att det är problem på din sida. Kontakta sedan support och be dem kolla din lina. Om det är störningar på linan, så kan man behöva sänka hastigheten, vilket supporten gör åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan fungera även om det är parallellkopplat. Problem kan dock uppstå då man använder telefon, larm osv. samtidigt som man använder internet.

 

Det fungerar även om man inte har kopplat in modemet i första jacket. Egentligen behöver man inte koppla in modemet i första jacket, bara man inte har någon annan utrustning inkopplat på ett jack innan modemet.

Jag tror också att det är här problemet ligger. När du säger att du får ton i alla uttag oavsett var du sätter i pluggen så låter det som du har paralellkopplade telefoner i hela huset. Jag hade det problemet, eller en del uttag var paralellkopplade och vissa var seriekopplade (det var min klåpare till far som hade varit och kopplat in lite extrauttag). Det uppenbarade sig genom att uppkopplingen blev väldigt ostadig, speciellt när man använde telefonen och ibland hörde man en massa brus i telefonen.

 

Gör som TANDEMCYKELN säger, ryck ur allt som sitter i telefonuttagen förutom modemet och testa då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den nya infon!

 

Har två telefoner inkopplade, båda är trådlösa, nr 1 har vi satt på/över modemet (i mellankopplingsdosan liksom) ocn nr 2 sitter i köket.

 

Körde TPTEST igen

 

Test 1 (allt inkopplat som förut): Samma resultat som igår, 2.54Mbps

Test 2 (endast telefon 2 inkopplad): Typ samma resultat, 2.60Mbps

Test 3 (båda telefoner urkopplade): Nu hände det något, 17.54Mbps

Test 4 (endast telefon 1 inkopplad: Något sämre, 15.58Mbps

Test 5 (flyttade telefon 1 till jacket ovanför (det sitter två jack rakt ovanför varandra, modemet i det nedre)): 17.68Mbps

 

Pinget blir 32byte, 16ms hur jag än kopplar (vad innebär pinget?).

 

Så nu har vi det som i test 5 (testade även att sätta modemet i jacket ovanför, båda telefoner urkopplade, men då fungerade inte uppkopplingen alls). Men vad innebär detta? Att det är seriekopplat och att förstajacket är det i köket? Att det är parallellkopplat och bara mongo?

 

Vad är det mer som påverkar uppkopplingen (inte för att 18Mpbs är dåligt på något sätt)? Detta är det enda som står om vårt abonnemang: "Upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar."

 

EDIT: Provade att ladda ner BfMEII-demon igen, nu gick det bättre, 300-500kb/s. Det är ju rätt snabbt, och snabbare än vad det gick att ladda ner saker från vårt förra bredbandsabonnemang (LAN) som var 10Mbps. Men det är ju inte i närheten av vad TPTEST mäter, vad är det som påverkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte helt enkelt vara så att nedladdningen från den siten är dryg?

 

"Satan vad jobb du har lagt ned i onödan då" ;)

 

Testade att ladda ned samma fil och låg på 216 kb , så sajten är nog bekymret.

 

TP test 1,93

Fick ett snorlågt värde, här dock, hade räknat med mycket mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte helt enkelt vara så att nedladdningen från den siten är dryg?

 

Med tanke på att det skiljer ca 16Mbps på TPTESTet beroende på hur jag kopplar telefonerna, och att det nu går 10ggr fortare att ladda ner just den filen, så känns det som att det inte har med EA Games hemsida att göra.

 

 

Ny fråga: När jag kör TPTESTet och den kommer fram till att jag har en nedströmshastighet på ca 18Mpbs så tar den ca 10 sekunder på sig att genomföra 41MB-testet. Det blir ju ca 4Mbps och inte 18, eller det är kanske inte så man räknar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinget blir 32byte, 16ms hur jag än kopplar (vad innebär pinget?).

 

Det är ett värde på hur lång tid det tar att skicka en signal till en server och du får svar från servern. Tiden kan variera under dygnets timmar beroende på hur belastat nätet är. Dina värden är dock helt OK.

 

Värdena i TP-test är ett bra värde på hur snabb lina man har. Laddar man ner filer begränsas hastigheten ofta av servern man tankar från.

 

Ska du få ut 24 Mbit/s, måste du sitta väldigt nära telefonstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ny fråga: När jag kör TPTESTet och den kommer fram till att jag har en nedströmshastighet på ca 18Mpbs så tar den ca 10 sekunder på sig att genomföra 41MB-testet. Det blir ju ca 4Mbps och inte 18, eller det är kanske inte så man räknar?

 

Nej, det är inte så man räknar.

 

Överföringen räknas i bit, medans filen är i byte, sen tillkommer en massa kontrolldata för paketen filen transporteras i. Iofs får mitt trötta huvud att en överföring av 41MB på 10 sekunder borde ge en hastighet på 35-40Mbps men jag har nog missat något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den nya infon!

 

Har två telefoner inkopplade, båda är trådlösa, nr 1 har vi satt på/över modemet (i mellankopplingsdosan liksom) ocn nr 2 sitter i köket.

 

Körde TPTEST igen

 

Test 1 (allt inkopplat som förut): Samma resultat som igår, 2.54Mbps

Test 2 (endast telefon 2 inkopplad): Typ samma resultat, 2.60Mbps

Test 3 (båda telefoner urkopplade): Nu hände det något, 17.54Mbps

Test 4 (endast telefon 1 inkopplad: Något sämre, 15.58Mbps

Test 5 (flyttade telefon 1 till jacket ovanför (det sitter två jack rakt ovanför varandra, modemet i det nedre)): 17.68Mbps

 

Pinget blir 32byte, 16ms hur jag än kopplar (vad innebär pinget?).

 

Så nu har vi det som i test 5 (testade även att sätta modemet i jacket ovanför, båda telefoner urkopplade, men då fungerade inte uppkopplingen alls). Men vad innebär detta? Att det är seriekopplat och att förstajacket är det i köket? Att det är parallellkopplat och bara mongo?

Det verkar konstigt att modemet inte fungerade i andra jacket när allt var urkopplat. Troligast låter ju att du har som jag hade, lite blandat serie och parallellkopplat. Dvs "jacket ovanför" är seriekopplat med det nedanför. Vart har du telefon 2 inkopplad nu? Om du sätter allt i samma jack (med modemet först) så ska det bli seriekopplat hela vägen iaf, med reservation för att det kan vara felkopplat i väggen. Ibland är inte alla fyra kablarna inkopplade (man behöver bara två egentligen), eller så är kontakten, som ska brytas när man sätter i ett jack, förbikopplad. Föresten, sitter den lilla plastgrejen kvar på alla dina kontakter? Dvs telefon-/modemkontakten har fyra metallpinnar och en plastpinne, ibland klipper folk av plastpinnen och då seriekopplas inte det jacket när man sätter i kontakten.

Om det fungerar bra som du har det nu (dvs det är inget problem med att ha det kopplat som du har, t ex att du vill ha telefonen i ett annat rum eller något) så är det nog enklast att bara köra som du kör nu. Du kommer troligtvis inte att få någon bättre hastighet för att du kopplar på något annat sätt. Dessutom är det svårt att felsöka via ett forum.

 

Vad är det mer som påverkar uppkopplingen (inte för att 18Mpbs är dåligt på något sätt)? Detta är det enda som står om vårt abonnemang: "Upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar."

18Mbps är antagligen det mesta du kommer att komma upp i. Framförallt är det som sagt avstånd till telestationen och till viss del även kvaliten på kablarna som bestämmer hur fort du kan ladda ner.

 

 

Ny fråga: När jag kör TPTESTet och den kommer fram till att jag har en nedströmshastighet på ca 18Mpbs så tar den ca 10 sekunder på sig att genomföra 41MB-testet. Det blir ju ca 4Mbps och inte 18, eller det är kanske inte så man räknar?

 

Nej, det är inte så man räknar.

 

Överföringen räknas i bit, medans filen är i byte, sen tillkommer en massa kontrolldata för paketen filen transporteras i. Iofs får mitt trötta huvud att en överföring av 41MB på 10 sekunder borde ge en hastighet på 35-40Mbps men jag har nog missat något...

1 byte = 8 bit. Dvs 18Mbit = 18 / 8 Mbyte = 2,25Mbyte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...