Gå till innehåll

Neteller support!


Plinga

Recommended Posts

Akta er! Neteller support verkar inte ha koll på ngt. Minst hälften av gångerna jag har sällt en fråga har jag fått något som senare visat sig vara ett felaktigt svar.

 

Senast i raden:

Efter att pratat med livechat och support på telefon visade sig att överföringar gjordes i samma valuta som bankkontot dit överföring görs är i. Så jag traskar glatt till mitt lokala bankkontor och skaffar mig ett valutakonto i US$. Nu ca en månad senare tänkte jag prova ett test uttag... Och får följande trevliga meddelande rakt i ansiktet: "Withdrawals for European Union residents will be in EUR."

Jag snackar med livechatten som kallt konstaterar att jag förståt det hela fel och det var transaktioner till "merchants" som jag kunde göra i US$.

 

Kunden har alltid fel! Neteller har bara fel häften av gångerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyligen lite utbetalningar från neteller till seb, och valutaväxlingen gjordes direkt från US$ till svenska KR vid transaktionen. Sen blir det ju en avgift på 30 eller 60 kr beroende på belopp, hos SEB iaf.

Men det låter konstigt att det har växlats från US till Euro och sen till KR...Kan det verkligen vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att föra över hela skiten till party poker och casha ut därifrån. Banköverföring och VISA verkar som hyffsade alternativ. Någon som har erfarenhet? Kan man exempelvis ta ut mer till VISA än man satt in?

 

Hm. Innebär detta att NETeller alltså först växlar ens dollar till euro (med dålig kurs), varpå banken växlar till SEK (med dålig kurs plus avgift)?

Verkar vara ett "best case" scenario. OM det som står på sidan och det livechatten säger är sant är två växlingar absolut minimum ($US -> € -> Skr). Om jag skulle använda mitt dollarkonto skulle det bli minst fyra ($US -> € -> $US -> Skr), neteller skulle antagligen växla via kanadensiska dollar eller varför inte indiska rupier också..

 

 

Får mina utbetalningar som $ till mitt SEB konto, varpå SEb växlar dom till SEK för en avgift om 30kr eller vad den nu är på...

Har du gjort uttag nyligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tvärt om bara haft positiva erfarenheter av deras support. De har alltid svarat snabbt via antingen chat eller telefon (gratissamtal), jag har fått relevanta och korrekta svar och deras rutinmässiga säkerhetskontroller har skötts smidigt och smärtfritt.

 

Gratulerar mig själv för att ha skrivit det första svaret on topic i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag traskar glatt till mitt lokala bankkontor och skaffar mig ett valutakonto i US$.
Vilken bank var det? Kostade det något att öppna kontot? Kan du sätta in och ta ut kontanta USD på ditt konto utan avgifter?

Sparbanken Finn. Inga avgifter i år, från och med nästa år kostar det 500:-/år. Men det går ju alltid att säga upp innan dess.. Inga avgifter för de flesta överföringar, via IBAN(?) eller inom EU (om jag kommer ihåg rätt, en fördel var iaf att slippa den fasta avgiften).

Vet ej om jag kan ta ut/sätta in kontant i USD. Verkar dock inte helt orimligt men det var inget jag fråga om.. Jag var mest intresserad av att slippa Neteller avgifter (och använda bankes bättre(?) växlingskurs).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort ett uttag nyligen, och fick motsvarande växlingskurs från USD till SEK. Verkar inte som att det är någon mellanväxling till CAD eller EUR i mitt fall iaf.

 

Hur går det här ihop? Jag gjorde nyligen ett uttag på $4000. Den dagen stod dollarn i 7.71. In på mitt Nordea-konto ramlade futtiga 29 838 kr, alltså försvann ganska precis en tusenlapp i cyberrymden. Uruslet!

 

Vad göra för att undika detta, är det öppna ett svenskt bankkonto i $ som gäller alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dagen stod dollarn i 7.71.
Är det köpkursen eller säljkursen du tittat på? De brukar skilja ca 3% på populära valutor som USD och EUR (mot Thai baht skiljer det 10% mellan köp och sälj), och det är alltid den sämre kursen som gäller för dig (dvs banken vill köpa valutan billigt och sälja den dyrt, som på vilken annan marknad som helst).

 

Om du har dollar och du vet att du i framtiden kommer att ha utgifter i dollar så kan det löna sig att inte växla, och låta pengarna ligga på ett dollarkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag vill växla mina neteller pengar sätter jag alltid in dem på någon site som är avgiftsfri när det gäller insättningar.

Sen skickar jag över pengarna till mitt bankkonto därifrån.

T ex expekt.

De tar en liten avgift men det tar bara två dagar innan man har dem på bankkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått felaktig information från netellers support. Jag läste någonstans att om man tänker ta ut pengar med deras debit card utomlands så ska man meddela dem innan eftersom de annars låser ens konto av säkerhetsskäl (vilket förstås är vettigt). Så när jag skulle till USA i vintras var jag duktig och pratade med supporten om detta. Killen där svarade säkert att det inte kommer vara några problem och att jag inte behöver göra någonting. Jag frågar en extra gång för att vara säker: "So my account will not be locked when I try to withdraw money abroad?" varpå han svarar nekande. Lik förbannat blir mitt konto låst när jag försöker ta ut cash i NY och jag får sväva i ovisshet i någon vecka huruvida jag kommer kunna få ut mina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dagen stod dollarn i 7.71.
Är det köpkursen eller säljkursen du tittat på? De brukar skilja ca 3% på populära valutor som USD och EUR

 

Vet ej. Kollade på kursen som di.se anger. Men jag fick alltså en effektiv kurs på 7,46. Är skillnaden verkligen så stor?? (Jag är medveten om att det skiljer ca 3% mellan 7.71 och 7,46 men det verkar orimligt mycket i mina lekmannaögon...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hoppla, uppdatering av läget. Nu står det att alla transaktioner görs i USD ("Withdrawals will be in USD."). Kanske är så att supporten alltid gett rätt svar men att vad som är rätt ändras från vecka till vecka...:shock:

 

Riktigt bra om de verkligen kommer att göra det också. Tänkte precis ringa till supporten och försöka få utbetalningar i USD när jag såg din post.

 

Någon som registrerade ett bankkonto med SEK får gärna bekräfta att Neteller inte tar 1,9% eller mer längre vid uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ut $347 från mitt pokerkonto till NETeller. Valde sedan att ta $240 av dessa till mitt bankkonto.

 

En vecka senare fick jag hem fyra A4-sidor med uträkningar och transaktioner samt ett skuldebrev från banken på 140kr.

 

Det här är inte sant, men det känns som om detta kommer hända varje gång jag tar ut pengar från poker/NETeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...