Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Eftersom jag alltid skriver korkade inlägg så... här är ett till:

Såg idag ett evenemang med två möjliga utfall. Man kunde spela på ena utfallet till oddset 2.52 och det andra utfallet till oddset 1.59... finemang tänkte jag: 2.52+1.59=4.11 - det måste ju gå att satsa på båda utfallen och göra vinst... så då är det ju bara att räkna ut hur mycket man ska sätta på varje resultat för att vinna... känns ju enkelt men uppenbarligen missar jag något... för jag kan då f-n inte få ihop två satsningsbelopp som ger garanterad vinst...

Vad är det jag missar? Om oddsen hade varit exempelvis 2,01+2,10 så hade det ju varit lätt att vinna... men något missar jag uppenbarligen här... går inte "gränsen" vid 4,00 om det finns två utfall?

Som sagt... jag är förmodligen korkad... det behöver ni inte berätta för mig... men om någon kan hjälpa mig att begripa hur man ska tänka är jag tacksam :-)

Postad

Ett Sure win eller sure bet är ett spel där man spelar samtliga utfall till odds så man får garanterat mer tillbaka än vad man ursprungligen satsat.

Om du med följande formel får en värde över 1,00 så har du ett sure bet. 1,05 Motsvarar alltså 5% säker avkastning

Tar som exempel följande odds:

2.72 - 1.47 Expekt

2.30 - 1.67 Unibet

Formeln: 1/((1/2.72)+(1/1.67))= 1.035

Alltså 3,5% sure win oavsett resultat om man viktar insatserna rätt.

Hur man viktar:

(1/2.72)/((1/2.72)+(1/1.67))= 0.38 = 38%

(1/1.67)/((1/2.72)+(1/1.67))= 0.62 = 62%

Hade du spelat tex 38:- på oddset 2.72 och 62:- på oddset 1.67 hade du fått 103.50 tillbaka på 100:- satsade oavsett hur matchen slutat.

Formeln går givetvis bra att applicera på spelobjekt med fler utfall än två(även om det oftast är där de uppträder) tex på fotboll och hockeymatcher.

Kan vara ett bra alternativ till bankränta för de som har flera konton. Tänk dock på att insättnings och uttags avgifter som vissa bolag har gör att vinsten snabbt äts upp.

Citat: Joey, 24 på DI.se

I ditt fall ger formeln: 1/((1/1.59)+(1/2.52))= 0.975

Postad

Formeln: 1/((1/2.72)+(1/1.67))= 1.035

Alltså 3,5% sure win oavsett resultat om man viktar insatserna rätt.

Går att generalisera... Sure win får du om: (sätt 2,72 = x och 1,67 = y)

1/((1/x) + (1/y)) > 1 medför:

1 > 1/x + 1/y

och alltså (multiplicera med x resp y)

xy > x + y.

Dvs, du får ett sure win-läge om faktorerna gånger varandra är större än faktorerna plus varandra.

I ditt fall:

2,52 * 1,59 = 4,0068

2,52 + 1,59 = 4,11

Alltså inte ok.

Däremot det andra exemplet

2,72 * 1,67 = 4,54

2,72 + 1,67 = 4,39

För att få fram antal procent du gör i vinst så tar du första delat med den andra...

Eller:

För att lätt se om det lönar sig:

xy > x + y

För att se utdelning:

xy / (x + y)

Typ.

Postad

hur gör man om det är en 1X2 match då? Kan man räkna med surebet där me?

totalt nybörjare ang sportsbetting så förklara gärna ingående.

(tänker på att fotbolls säsongen börjar nu, många matcher X:as ju)

Postad

-Lime-: jag är inne på samma spår som dig..

jag testade göra ett kalkylblad med bägges formler och så tog jag 1X2 resultat på svenska spel. Och de verkar inte stämma..

den med xy/x+y .. ger mig 2,0 i utdelning.. medans matteproofs formel ger 0,8 i "utdelning"...

Postad
jag testade göra ett kalkylblad med bägges formler och så tog jag 1X2 resultat på svenska spel. Och de verkar inte stämma..

Du måste ha gjort något fel. Om 1=a, x=b och 2=c, så ska (1/a + 1/b + 1/c) vara under 1 för att det ska vara ett "sure bet". Matteprof har samma formel, men den är inverterad och blir svårare att läsa av för människor som inte är så kunniga i matematik.

Postad

Okej, så om jag tar bort det med 1/(allt du skrev), och bara kör din formel, så ska värdet alltså vara under 1 för att vara surebet? Men hur ser jag då hur mycket jag kan vinna på det?

Jag tyckte matteprofs formel var lätt att förstå, så står det 1,24 så vinner man alltså 24 kr om man satsar 100 totalt?

Fast denna formel funkar då även med 1x2 va?

Postad

oj oj oj , hur jag än vill att jag skall förstå detta så fungerar ingenting i mitt huvud.... Jag har bara läst matte B, men borde ändå förstå detta tycker man....

försökte räkna ut:

1/((1/2,72)+(1/1,67)) men fick de till 0.9 nått...

om någon har lust att göra ett färdigt exelblad där man bara kan skriva i sina odds skulle vara riktigt mycket uppskattat! 1X2 matcher med andra ord

• 2 weeks later...
Postad

Ok... nu har jag fattat det där... och tjänat mina första 20 öre... :-)

Nåja... en dum fråga till:

Hur räknar man ut vad ett lay-odds motsvarar i betodds? Exempelvis om någon begär 5 ggr pengarna för ett vad... det "känns" som att det borde motsvara att spela till 1,25 (riskera 4 för att vinna en enhet men jag kan vara ute och cykla...) - men jag får f-n inte upp en ekvation för det... men så är jag ju mer eller mindre matteidiot också...

Alltså - hur räknar man ut om det vid ett visst tillfälle är matematiskt mest fördelaktigt att laya eller beta ett vad (exempelvis på en oddsbörs där man ju kan välja - i exempelvis tennis skulle man ju kunna välja att laya den man inte tror på lika väl som att beta den man tror på)?

Hjälp någon? :-)