Gå till innehåll

Slutskedet av en MTT


stykkz

Recommended Posts

Tjena!

 

Har väldiga problem med slutskedet i turneringar när blindsen börjar komma upp i 600/1200 (precis innan pengarna).

 

Jag spelar agressivt och blir jag utdragen en pot så har jag torskat i princip halva min stack.

 

Nån som har nåt tips, ska man spela väldigt passivt och bara försöka plocka upp en blinds vända så att man spelar en "freeroll runda"?

 

BTW. jag vill inte bara komma i pengarna, jag vill sitta och känna pirret av finalbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger faktiskt och väntar på posten as we speak :D

 

Lite mer konkret vad jag har problem med efter en snabb självanalys.

Jag har mest problem med att potterna blir så pass stora så jag drar mig undan från att vara med i dom händerna som jag vanligvis spelar.

 

Jag lägger alltså händerna väldigt lätt.

Det är min största svaghet.

 

Se vad man kan lösa med lite tankegång och lite självkännedom :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste spela mer TAG precis i bubblan.. alltså: lägga alla marginella händer, och fetbeta/allin med alla riktigt starka.

 

försök sno lite blinds då och då oxå... =) så dom inte äter upp din stackars stack...

 

det är typ grunden för mitt spel vid bubblan...

 

men det är väl kanske allas??!?!? elelr vad vet jag... hmm, jaja.. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan ju vara ett spela ganska agressivt precis innan bubblan spricker och bygga upp din stack där, så att du har mycket marker när du väl är in the money. Sno lite blinds och bluffa till dig några potter. Det gäller att studera bordet och kolla vilka det är som spelar alltför mesigt, sånna som bara är intresserade av att folda sig in ITM så att dom får sina inköp tillbaka. Sånna spelare bör man verkligen mobba med höjningar och bluffar, om man vill bygga upp en stor stack. Det sköna med att ha en stor stack är ju att du kan välja om du vill spela agressivt eller vänta på att få monsterhänder.

När man hamnat ITM blir folk mycket mer agressiva så då kan det ju vara en bra idé att testa att tighta till litegranna, vänta in en monsterhand och sedan slowplaya och trycka till rejält. Helt enkelt luta dig tillbaka lite och studera folket vid ditt bord.

Eller tvärtom, att du, precis när bubblan spruckit och ni hamnat ITM, så börjar du syna ner några av shortstackarnas all-ins. För det är ofta så att när man hamnat ITM så börjar många av dom mindre stackarna trycka in degen så fort dom får hålkort med A hög eller ett lågt pocketpar. Om du då har ett medel/medelhögt par (givetvis går höga par och AK också bra ;)) kan du ju syna och hoppas på att dra ut. Med tanke på att du är big stack (om du bluffat till dig en massa chips innan bubblan sprack) så är det ganska nice för dig att syna ner deras all-ins eftersom att du antingen drar ut dom, eller förlorar endast en liten del av din stora stack.

Kom också ihåg att när blindsen går upp så blir spekulativa händer så som suited connectors och låga pocketpar mindre värda. Det är för det mesta inte värt att limpa med såna händer när blindsen blir höga.

Ingen aning om du får ut nått av det här men det var bra repetition för mig iaf. :) Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det gör det.

Spelar själv ganska LAG, men bara i position, för att stjäla blinds osv.

Brukar inte ha monsterstacken om jag kommit så långt, utan ofta runt average, en bit över average, spela tight och trycka när jag känner att det är läge.

 

Snor ganska friskt blinds både i SnG's och MTT's, och det funkar bra, och trycker in keramiken när jag har stålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubblan är ju guldläge att sno blinds och bygga lite marker. Kör mer LAG och spela marginella händer. Det hjälper att ha koll på vilka vid bordet som är mest benägna att vika sig. Ha koll på om det räcker med en 2xBB höjning för att blindsen ska folda, brukar ofta göra det, men olika från bord till bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste spela mer TAG precis i bubblan.. alltså: lägga alla marginella händer, och fetbeta/allin med alla riktigt starka.

Helt fel. Eftersom folk i allmänhet spelar så är det världens drömsits att plocka upp jättemycket värde genom att spela löst och aggressivt.

 

I en MTT är det normalt sett inte särskilt dåligt att busta på bubblan eftersom priset där är en så liten del av vad som går att vinna (till skillnad från en SnG där trean är 40% så bra som ettan). Men randomspelaren anpassar sig inte alls till det utan spelar oftare t.o.m. tightare på bubblan i en MTT än en STT.

 

Spelar du för att vinna, gå till finalbordet eller itm? Tänk så och spela.

Ja, eller så spelar du helt enkelt för att maxa ditt värde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det gör det.

Spelar själv ganska LAG, men bara i position, för att stjäla blinds osv.

Brukar inte ha monsterstacken om jag kommit så långt, utan ofta runt average, en bit över average, spela tight och trycka när jag känner att det är läge.

 

Snor ganska friskt blinds både i SnG's och MTT's, och det funkar bra, och trycker in keramiken när jag har stålet.

 

generellt sett tycker jag det är jäääävligt överskattat att "sno blinds". Det är mycket mer intressant att göra moves från blindsen mot folk som tvunget måste höja på knappen eller cut-off med any two.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det gör det.

Spelar själv ganska LAG, men bara i position, för att stjäla blinds osv.

Brukar inte ha monsterstacken om jag kommit så långt, utan ofta runt average, en bit över average, spela tight och trycka när jag känner att det är läge.

 

Snor ganska friskt blinds både i SnG's och MTT's, och det funkar bra, och trycker in keramiken när jag har stålet.

 

generellt sett tycker jag det är jäääävligt överskattat att "sno blinds". Det är mycket mer intressant att göra moves från blindsen mot folk som tvunget måste höja på knappen eller cut-off med any two.

 

Det är det också, men det är inte direkt överskattat att sno blinds i en MTT med grunda stackar, då snittstacken ligger runt 10-15 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, det är det absolut om du säger att du bara trycker in keramiken med monster. Med en höjning med så grunda stackar är du närmast committad även om man kanske inte ska använda det ordet när det gäller turneringar. Är det så grunda stackar blir det ju all-in med en väldigt massa händer från en sen position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
du måste spela mer TAG precis i bubblan.. alltså: lägga alla marginella händer, och fetbeta/allin med alla riktigt starka.

 

Största skitsnacket jag hört på länge.

Slå med marginella händer, mobba shortstackar, ställ in både här o där är rätt teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar mest på prima så den här strategin är anpassad efter deras struktur.

 

I början spelar jag grymt tight i alla positioner, enda gången jag spelar en svagare hand (AT/KJ) är när jag är först in i sen pos, samma sak med medel PP så kan jag försöka stjäla på CO/Knappen, är det många som limpat så spelar jag alla pp i hopp om set (detta gäller bara i början vid låga blinds/djupa stackar).

 

I mitten så fortsätter jag spela väldigt tight och väntar in dom starka händerna, förhoppningsvis har jag lyckats dubbla i början så jag har råd att vänta på en bra hand annars går jag ner och ställer med 88+ AJ+ efter att ett par lösa spelare limpat. Jag börjar ävan stjäla mer här med marginela händer.

 

På bubblan så stjäl jag frekvent från CO/CO-1 och knappen med alla A och alla K7+, PP, alla 2 klädda kort osv.

 

När bubblan spräckt så brukar jag sakta ner och känna av hur bordet spelar när förutsätningarna förändrats. Är det många med så kan det finnas fler bubbel trappsteg (30 kvar, 20 kvar, finalbordet), jag brukar då börja stjäla igen när det är i mitten av två sådana perioder; 30-21 vinner $10, 20-11 vinner $15, då börjar mao stjäla vid 26-25 spelare kvar.

 

När vi är nere på två bord och 18 spelare eller liknande så spelar jag grymt tight men stjäl, har jag en hand och något gjort något move på potten före mig så ställer jag rakt av, får jag syn leder jag 90% av fallen, och foldar fi så vinner jag en lagom pott. NU kan det ses som ett extremt EV- att spela så men det är det inte enligt mig då vi kommer till nästa steg i strategin. 15-14 spelare kvar så börjar jag stjäla rejält igen, förhoppningsvis har jag fått trycka in pengarna precis innan vilket gör att när jag blir höjd har fi stål och jag kan lätt trycka på fold, jag har mao gjort det väldigt enkelt för mig på den här nivån.

 

När det sedan är dax för finalbord så är det grymt tight som gäller igen, tills 2-3 bustats ut. Jag stjäl såklart i sen pos, när vi är nere på 6-7 spelare lösar jag upp mig igen och spelar väldigt aggresivt, för att bygga upp min stack för topptre.

 

Vid 4-2 spelare spelar jag tight igen (sett till förhållanden) och undviker att försöka SYNBUSTA ut en short stack som ställer eftersom det är lättare att sedan skrämma dom ordentligt när jag stjäl eller trycker då dom inte vill syna ut sig.

 

HU är så komplicerat så det tar jag inte upp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...