Gå till innehåll

Hjälp jag förlorar - från att varit vinnande till förlora!


Rob

Recommended Posts

Okej, nu har det här gått för långt så nu vänder jag mig till alla vänliga själar här för att får råd (dubbel betydelse på sista ordet där :lol: )

 

Det är så här att jag har varit en vinnande spelare sedan jag började spela online (sedan början av året) och det på 2/4 NL Nivå, eller nåja, jag började såklart lägre och trappade upp allt eftersom rullen ökade.. Men jag hade inga problem att gå vinnande från sessionerna där. Men nu den senaste månaden (strax över en månad till och med) har jag förlorat STORT och jag kan inte förstå vad det beror på.

 

Den enda skillnaden jag gjort i mitt spel är att jag spelar lite tightare och lite aggressivare, med andra ord, jag spelar färre marginella händer och bettar hårdare när jag har den bästa handen, sitter jag på ett set och det ligger ett möjligt stegdrag ute bettar jag pott istället för som tidigare kanske 1/3 av pott. Jag slowplayar mindre och går ut hårdare helt enkelt.

 

Nu har det gått så långt att jag har fått trappa ner från 2/4 till .25/.50 för att ha råd, och några cashouts har det inte varit tal om.

 

När jag kollar mina storförlorande händer kan jag inte se nåt jag borde spela annorlunda, jag har bästa handen på turnen, bettar pott eller liknande för att sedan bli utdragen på rivern, händer hela tiden, fi missar ALDRIG ett drag.

 

Jag tänkte posta dessa HHs för att få respons och se om det bara är jag som tänker fel eller vad det kan vara. Gör detta när jag kommer hem, sitter på jobbet nu.

 

Vad bör jag göra?

 

Har jag bara en sinnesjukt lång streak av sinnessjuk otur och ska fortsätta spela på som jag gör nu?

 

Ska jag acceptera att jag bara har haft närmare ett år av tur (med vissa inslag av kortare motgångar) och nu visar mitt rätta jag som en förlorande spelare och bör därför lägga pokern på hyllan eller bara spela hemmagames där jag vanligtvis vinner?

 

Ska jag återgå till mitt lösare/passivare spel där jag såg ca 23% av flopparna och bettade mindre?

 

Hoppas att åtminstone någon orkar läsa hela detta långa inlägg och reflektera lite, tacksam för svar.

 

//en less Rob

 

PS.

Ett tillägg: Dessa förluster leder inte till tilt, man känner själv när man tiltar, och det har inte hänt sedan jag floppade en kåk när fi floppade fyrtal och jag förlorade en hel del pengar, men då lämnade jag datorn och kollade på en film istället.

DS

 

edit: QoS lär väl rubpilla och flytta, men det får se ut så här så länge ;)

 

* Lite RP och flytt till THe :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så är det en god idé att posta HH´s här på forumet. Oftast finns det en mängd anledningar till att man förlorar och det kan säkert vara så att du har haft ren otur.

 

Sen säger du att du har spelat 2/4 NL, detta är ingen låg nivå och man behöver en hel del deg för att klara en längre downperiod som händer alla förr eller senare. Som det låter nu har du spelat med alldelles för liten BR om du har varit tvungen att hoppa ner till 0.25/.50.

 

Men posta gärna några HHs så kan säkert Hjorten, Nusseman och alla andra masters hjälpa dig. :)

 

*Edit: Oj Ola hade redan svarat på bankrulle aspekten av det hela, låter det stå kvar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte kommentera själva frågan (det gör säkert rådjur) men denna post bör läsas noga av alla de som tyckt att mitt bankrullekrav på 3000 big blinds i NL varit på tok för högt...

 

Men eftersom jag har jobb och pengar undansparade som jag vunnit så har jag råd att trycka in mer pengar på kontot om det skulle behövas, då bör det inte spela någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte kommentera själva frågan (det gör säkert rådjur) men denna post bör läsas noga av alla de som tyckt att mitt bankrullekrav på 3000 big blinds i NL varit på tok för högt...

 

Men eftersom jag har jobb och pengar undansparade som jag vunnit så har jag råd att trycka in mer pengar på kontot om det skulle behövas, då bör det inte spela någon roll?

 

Nu har det gått så långt att jag har fått trappa ner från 2/4 till .25/.50 för att ha råd,

 

Tycker det låter som om det spelar ganska stor roll eftersom du har fått trappa ner.

 

Nu vet jag iofs inte hur många bigblinds du har förlorat och därför är det ganska svårt att säga om din losingstreak ligger inom ramen för vad som är normalt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen säger du att du har spelat 2/4 NL, detta är ingen låg nivå och man behöver en hel del deg för att klara en längre downperiod som händer alla förr eller senare. Som det låter nu har du spelat med alldelles för liten BR om du har varit tvungen att hoppa ner till 0.25/.50.

 

Som sagt så har jag jobb+pengar så jag har råd att stoppa in mer pengar, men är måttligt motiverad när jag går minus helt plötsligt.

 

Min BR om man menar vad jag hade på pokerkontot låg på ca $3000 vilket räcker till ca 7 inköp, och om jag skulle förlora massor på bad beats skulle jag kunna stoppa in mer, så låt oss utesluta att bankrullen var problemet :)

 

Och givetvis gick jag inte ner direkt till .25/.50 trappade ner försiktigt när rullen krympte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag trappat ner är ju för att jag har spelat under förhoppning (och förmodat) att jag kan spela upp rullen till normal nivå igen utan att sätta in pengar, att sätta in pengar känns ju lite trist när man vant sig vid att plocka ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt att jag torskat mer än 7 inköp på nån timme, iofs har det gått riktigt dåligt då men man måste vara beredd att trycka in ett inköp även om man bara har en ytterst liten fördel.

 

Låt oss anta att du får 7 sånna på kort tid och förlorar allihop. Visserligen är risken inte särskilt stor att du kommer göra det men det kan hända. Då är din bankrulle borta även fast du gjorde 7 beslut med EV+. Är du en dålig spelare bara för att du torska hela din BR då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt att jag torskat mer än 7 inköp på nån timme, iofs har det gått riktigt dåligt då men man måste vara beredd att trycka in ett inköp även om man bara har en ytterst liten fördel.

 

Låt oss anta att du får 7 sånna på kort tid och förlorar allihop. Visserligen är risken inte särskilt stor att du kommer göra det men det kan hända. Då är din bankrulle borta även fast du gjorde 7 beslut med EV+. Är du en dålig spelare bara för att du torska hela din BR då?

 

Det skulle jag inte vara nej. Men däremot har jag inte råd att ha större BR online eftersom dollarn sjunker som en gråsten, är inte så sugen på att låta pengarna ligga online och krympa. Det är anledningen till att jag bara har existensminimum online

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag försökte säga var att även om du har förlorat 3k på 2/4 så är det inte säkert att du är en förlorande spelare för det. Så jag tror inte du ska vara särskilt orolig för att du är en förlorande spelare om du har plussat i ett år, ibland kommer det förlustperioder och det får man leva med. Ibland är dom kortare och ibland är dom längre.

 

Något som också är nyttig är att föra ordentlig statistik eftersom det hjälper till att hålla humöret uppe och att du faktiskt kan se att du är en vinnande spelare(Om du nu är det)

 

Men hur som helst, även om du inte är en förlorande spelare så är det alltid nyttigt att posta HHs här på forumet då det finns enormt stor kompentens här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som också är nyttig är att föra ordentlig statistik eftersom det hjälper till att hålla humöret uppe och att du faktiskt kan se att du är en vinnande spelare(Om du nu är det)

 

Jag köpte PT när det började gå utför så statistiken där drömmer jag snarare mardrömmar av :roll:

 

Däremot har jag ju mer pengar över från vinsterna än jag har förlorat så än så länge gör det inte ont i hjärtat, men däremot är det mycket irriterande.

 

Men som sagt, bara jag kommer hem från jobbet så ska jag posta HHs, så får jag det svart på vitt att jag är en tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par saker:

 

BR och pengar online är INTE samma sak. BR är vad du har i pokerkassan, du kan ha dom på ett bankkonto, ica-kortet, i sängen, i fickan, neteller, online osv. Det är din poker kassa.

 

7 inköp online, känns det tryggt och man har mer pengar att putta in ögonblickligen när man förlorar pengar så är det fine, men det innebär att man har minst lika mycke poker pengar till som ligger på kontot och bara väntar på att få tryckas in på en site eller två...

 

Recordkeeping, det verkar inte på din post om om du har riktigt koll på hur mycke du har förlorat och hur bra det gått innan osv. Ett bra sätt att hålla koll på sitt eget spel är att föra bok på sitt spel, det finns flera trådar om excelsheets, statking osv, som alla bör använda sig av för att dels hålla koll på resultaten men även storleken på BR:n.

 

Att spela 23% behöver inte vara fel och att spela för tight är inte heller något. Spelet beror på motstånd och omständigheter. Tycker nästan det låter som normal avvikelse i resultatet, 5-7 inköp ner på en månad eller två kan hända även de bästa...

 

Intressant tråd... Btw hur många händer har du i PT ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par saker:

 

BR och pengar online är INTE samma sak. BR är vad du har i pokerkassan, du kan ha dom på ett bankkonto, ica-kortet, i sängen, i fickan, neteller, online osv. Det är din poker kassa.

.......

Intressant tråd... Btw hur många händer har du i PT ?

 

Nej, jag sa ju det att om man menar vad jag hade online så var det 3000, utöver det finns det såklart mer än lika mycket till som jag skulle kunna förlora (utöver lönen då som jag inte tar till pokerspelande).

 

Det var ju du som köpte min licens så du vet att jag inte har haft den så länge :) har väl ca 5000 inlagda, spelar på prima och kan inte lägga in turneringar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...