Gå till innehåll

AK, är den verkligen så bra?


pokergonzo

Recommended Posts

Visst AK är en schysst hand, men är den så bra att den är värd att behålla efter floppen även om man inte träffat något? Har spelat ett bra tag nu och vill faktiskt påstå att man 9 av 10 ggr blir spöad av något par. Mitt råd är att kasta skiten efter floppen om man inte träffat! Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan träff eller drag med motstånd är den lika bra som 7-2o vilket många som tur är inte verka förstå :lol: .

 

Mitt råd är att kasta skiten efter floppen om man inte träffat! Vad tycker ni?

 

Förutsatt att du inte möter förstort motstånd är det ofta värt att försöka köpa potten på floppen. Men att syna bara för att korten ser bra ut är ev-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att han blir slagen av ALLA PAR.

 

Nu är ju det iofs oxå fel. Det skulle ju kunna ligga QQJJx på bordet och då slår han ganska många pocketpar... : 8-)

 

Sen när floppar man fyra kort ;)

Som sagt bara slänga om man missar floppen. Om det nu inte är så att du vill stjäla potten, då kan en bet vara på sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att han blir slagen av ALLA PAR.

 

Nu är ju det iofs oxå fel. Det skulle ju kunna ligga QQJJx på bordet och då slår han ganska många pocketpar... : 8-)

Hmm, ja det skrev du ja. Läste lite fel :D

 

I vilket fall som helst, höjer man före floppen och missar så är det ju bara att betta ändå, som man skulle göra om man hade t ex AA. Om du spelar dem likadant (raise pf, bet på flop) så kan ju ingen veta vad du har.

Synar någon (eller ännu värre flera) så är det väl generellt sett rätt att ge upp, om du inte "vet" att någon sitter på drag och törs bluffa vidare.

 

På vissa sajter är det grymt enkelt att sno potter i det läget, nämligen för att de som missar floppen checkar - och då synar de förstås inga bets efter det. Med andra ord, inte att rekommendera.

 

Sedan så finns det ju de som checkraisar floppen med bra träff - inte heller så bra, eftersom...

1) Det är långt ifrån säkert att du (eller andra motståndare) bettar - alltså blir det rundcheck, vilket sällan är bra för honom.

2) Man direkt inser att han gillar sina kort, och därför betalar man inte av utan ett drag som man tror att HAN betalar av om du träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bra hand som normalt ska höjas med tycker jag.

Den tål en höjning pre, eller vill ha en höjning då den blir mer lättspelad, då fi har definerat sig. Träffar man så har man nästan alltid bäst hand( inte lika ofta om det kommer en Q eller J). Därimot missar man floppen så är den marginell(ofta leder man marginellt). Man kan ibland göra en CB med den, dock sitter man i sen position tycker jag att man ska checka och ta gratiskort oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att han blir slagen av ALLA PAR.

 

Nu är ju det iofs oxå fel. Det skulle ju kunna ligga QQJJx på bordet och då slår han ganska många pocketpar... : 8-)

Hmm, ja det skrev du ja. Läste lite fel :D

 

I vilket fall som helst, höjer man före floppen och missar så är det ju bara att betta ändå, som man skulle göra om man hade t ex AA. Om du spelar dem likadant (raise pf, bet på flop) så kan ju ingen veta vad du har.

Synar någon (eller ännu värre flera) så är det väl generellt sett rätt att ge upp, om du inte "vet" att någon sitter på drag och törs bluffa vidare.

 

På vissa sajter är det grymt enkelt att sno potter i det läget, nämligen för att de som missar floppen checkar - och då synar de förstås inga bets efter det. Med andra ord, inte att rekommendera.

 

Sedan så finns det ju de som checkraisar floppen med bra träff - inte heller så bra, eftersom...

1) Det är långt ifrån säkert att du (eller andra motståndare) bettar - alltså blir det rundcheck, vilket sällan är bra för honom.

2) Man direkt inser att han gillar sina kort, och därför betalar man inte av utan ett drag som man tror att HAN betalar av om du träffar.

 

På vissa sajter och mot vissa weak tighta spelare, funkar cb:ar.

 

Själv spelar jag på B2B, oftast på 6 personers bord. Spelarna där synar cb:ar, de synar och ibland reraisar med botten par, förutsatt att det inte ligger några klädda kort på bordet. I princip varje hand går till showdown. Det går inte att spela AK till showdown på sådana bord, om man inte träffat.

 

Först när jag märker att motspelarna kan folda då börjar jag cb:a. Finns ingen anledning att bluffa synstationer.

 

Det finns vissa spelare som synar höjningar på 6bb preflop med vad som helst. Sedan synar de en pottbet på floppen. När man inte träffat med AK på turn och slänger iväg en pottbet till, då foldar de om de inte har 22 eller bättre. Dessa spelare är väldigt lönsamma, ibland kör jag en longshot och bluffar ut dem. Tycker det är behagligast att bara checkfolda. De betalar så bra när man träffat så det är bättre att vänta.

 

Jag värderar AK lika högt som 99. Stora anledningen att AK är så bra är att när man träffat floppen, är risken liten att motspelarna fått in en bättre hand. När man inte träffat är handen enkel att slänga. Med AA och KK finns det tre kort som hjälper motspelarna med AK bara två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en typisk hand på b2b:

 

sammanfattning:

 

Jag höjer med AK, en kille synar, jag ställer honom allin på floppen, han synar med k hög.

 

Game # 304418181 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Vansbro"

Game ended 2006-04-14 04:03:05 GMT+01:00

 

Players:

Labeltech (EUR 156,33 in seat 1)

jonklar (EUR 84,03 in seat 2)

vs83 (EUR 60,10 in seat 3)

Tocsha (EUR 9,80 in seat 4)

playmate (EUR 19,97 in seat 6)

 

Dealer: Tocsha

Small Blind: playmate (0,25)

Big Blind: Labeltech (0,50)

 

jonklar was dealt: Ah - Kd

 

jonklar Raise (2,00)

vs83 Fold

Tocsha Call (2,00)

playmate Fold

Labeltech Fold

 

Flop 2c - 6d - 4d

 

jonklar Bet (11,00)

Tocsha All-In (7,80)

jonklar Payback (3,20)

 

Turn 2c - 6d - 4d - Qc

River 2c - 6d - 4d - Qc - 3c

 

jonklar shows: Ah - Kd (high card ace)

Tocsha shows: Ks - Jd (high card king)

 

jonklar wins: EUR 19,35 (with high card ace)

Rake: EUR 1,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK är självklart en väldigt stark hand och du har oftast bäst kort före floppen. Om du träffar ditt A eller K kommer du få ut mycket cash av t ex KQ, AQ osv.

 

Om du missar och bettar ut så har du större värde än en hand som 72o då du har överkort på alla brädor som du missat.

 

Sen är det viktigt att inte spela handen allt för hårt! Jag tror att AK och AQ är de mest överspelade händerna. Men de ska spelas hårt!

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...