Gå till innehåll

Varför spelar jag bra i turneringar men kasst i cash games?


CFJLarsson

Recommended Posts

Har spelat några freerolls och några Sit&Go-turneringar men bra resultat men så fort jag lirar CG (spelat på låga nivåer i FLT, 10-mannabord) så spelar jag bara bort pengarna.

 

Har någon av Er en förklaring till detta?

 

Är det "vanligt" att man kan "ha talang" för turnerings-spel men inte för vanligt CG?

 

Tacksam för svar och spekulationer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem var när jag började med cashgame var att jag hade svårt att släppa potter. I turneringar(sngs, mtts) åker degen in fort men på cashgame finns det även turn/river spel. Detta gjorde att jag bluffade/synade bort mig på turn/river. Önskar att någon skrev det här för mig när jag började spela cashgame :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver som att "ha talang" kan också vara dåligt spel + tur.

 

Cash games och turneringspoker är två helt olika sorters spel.

Paradoxen vid turneringspoker är att dåligt spel första halvan av en turnering är helt rätt den sista halvan av turneringen.

Alltså en "fisk" som har mycket tur i början av en turnering (tex synar en all in från två spelare med 10,10 och får in trissen) blir till en haj då hans spel med låga krav på starthänder blir mer och mer rätt desto högre mörkarna blir.

I cash games blir du snabbt "gul" om du inte förstår vikten av starthänder, position och grundläggande pokermatematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta reflektioner.

 

Kan nog vara så att det är NL som intresserar mig...känns tråkigt vid ett lågt FLT-bord när man är tajt och sen ska "ta betalt" och får knappt någon vinst. Då känns det bättre med NLT då man kan "ta betalt" rejält när man väl har något samt att det känns lättare att folda när man får en "rejäl" höjning emot sig... I FLT kan det hända att man synar trots att man inte har nötterna...bara för att det är "så billigt"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ja du är inte ensam om det, många av de bästa tävlingsspelarna anses vara fiskar i cashgame.

 

En av orsakerna är stackdjupet. I en tävling, speciellt i snabba nät-tävlingar, så har du till en bet preflop och en bet på floppen kanske. Det absolut viktigaste är då att "hitta lägen" där du får in alla mynten i mitten före floppen med AK mot AJ och liknande. Stackdjupet kan vara 10bb

 

I cashgame spelar man ofta med stackdjup på 100bb, där du kan beta pott preflop, på floppen, på turn och på river. Spelet efetr floppen blir mycket viktigare än spelet före floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är bra på SNG och turneringar kanske du helt enkelt har talang för att spela en liten stack medan du har svårare att spela 100BB stackar. Jag vet att det är lite halvtabu, men jag skulle föreslå att du börjar köpa in dig kort.

 

20BB - väldigt lätt, hög varians dock

40BB - möjliggör spel likartat med turneringar, där du kan gå hårt med toppar etc

 

Djupa cashgames är svåra saker som kräver helt andra färdigheter än turneringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat i nära sju år och enda gången plussat på CG under en galen jul på 5/10$ och har i efterhand fattat att det var galet positiv varians+mycket fisk som gjorde det möjligt.

 

Kan endast lira MTTo SNG men har accepterat detta och försöker numera aldrig lira CG. Varför försöka när det räcker med det ena liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv Low-limit (0.5/1kr) No-limit FR (10 pers) vinnande, och "receptet" är tålamod, tålamod, tålamod.

 

Så här i alla fall för mig och enligt mig (notera: 0.5/1kr, 10 prs, NL, djupa stackar):

 

- Spela flera bord så man inte dör av leda

- Vänta ut spelare som är sämre än dig som gör korkade misstag

- Spela händer som ger enkla beslut post-flopp så du slipper göra korkade misstag (tex undvika spela AQ OOP trebettad pre-flop och liknande harakiriövningar)

- Lär dig vilka som är duktiga/habila grinders - låt bli att stångas med dom (till att börja med i alla fall).

- Fundera alltid på om synerna är vettiga givet pott och förväntad möjlig vinst

- Bluffa ytterst sällan

- På dom händer du bettar pre: ha ett bet-mönster som får dina motståndare att gissa vad du har.

- Lär dig bet-nivån på respektive bord du spelar - du vill inte ha med dig fem motståndare med QQ.

- Har du bettat pre - betta på floppen så att tex dina missade AK inte syns till månen.

- Skall du spela draghänder - betta dom och inte bara ligga och syna - för en erfaren motståndare så är det uppenbart när en synstation har satt sin färg.

- Stacka inte av med ett par mot "normala" motståndare

 

Det jag har skrivit ovan är mina egna reflektioner

 

Mvh

Clueless

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också lite svårt för CG. SnG går det super på.

Har iallafall beställt "No limit hold'em: teori och praktik" som ska vara mycket bra för CG.

Hoppas jag hittar mina brister där och förbättrar mitt spel.

Köp Professional No Limit Hold'Em också och läs den samtidigt. Jag förstod inte theory and practice förrän jag köpte professional. Jag tyckte de kompletterade varandra ganska bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma dilemma som många andra i den här tråden, och förmodligen även utanför!

Förut kombinera jag både CG och MTT men kunde aldrig hitta ett stabilt plus även ifall jag placerade mig i pengarna och vann relativt många MTT:s. Förstod att det var mitt CG spel som var boven i dramat. Så nu har jag lagt ner det i stort sett, och nu har jag knappt haft en minus månad sedan maj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...