Gå till innehåll

Proffsen håller godbitarna för sig själva.


mrALMIGHTY

Recommended Posts

Det finns hundratals pokerböcker och ännu fler artiklar om olika spelstrategier och tips, men jag har den känslan av att godbitarna utelämnas. De flesta pokerböcker ger mest grundläggande tips om olika standard moves. T.ex. vad är en semibluff, när och hur ska den användas o.s.v. Men de riktiga guldkornen är väldigt sällsynta. Tycker att jag med tiden själv kommit fram till en hel del mycket bra fyndigheter som jag förvånande nog aldrig sett nämnas i en pokerbok.

Som en usel(men beskrivande) liknelse tror jag att pokerförfattarna säljer endast kakbottnet av strategierna till ett pris av hela tårtan medan vi själva får stå för fyllningen (vore förståeligt men ändå).

 

Vad tror ni om saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl dela med dig av dina fyndigheter till oss, eller vill du behålla de godbitarna själv? ;)

 

Men jämför med exempelvis schack. Du kan ju läsa i en schackbok hur man sätter upp fällor med gafflar, knivar osv, hur man mattar med en kung och en löpare, de vanligaste öppningarna etc. Men att lära dig läsa brädet, förutse drag och utnyttja motstånaderns svagheter är svårare att få ner i en bok. Det är sånt som kommer när man har spelat mycket, som Stahl säger ovan.

 

Jag har svårt att tänka mig att en sån som David Sklansky medvetet skulle hålla nere värdet i de böcker han skriver genom att inte publicera "insiderinformation". Han är nog mer intresserad av att få uppskattning för sina böcker och få dem sålda än att ingå i någon slags pokerproffskonspiration för att hålla antalet fiskar uppe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att en sån som David Sklansky medvetet skulle hålla nere värdet i de böcker han skriver genom att inte publicera "insiderinformation".

Han säljer nybörjarböcker, precis som alla andra, det finns knappast någon stor marknad för spel på lite högre nivå.

 

Det finns redan väldigt bra information helt gratis på nätet om man orkar leta. Exempelvis Caros artiklar är the shit även om det tar ett tag att assimilera dem.

 

Möjligen kommer den här boken vara ett undantag, eftersom den är skriven av några extremt smarta spelare som dessutom gjort en ansats att skriva om så bra poker som möjligt istället för att bara ge nybörjare en starthandstabell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minutes to learn, a lifetime to master.

 

Stod inte det på de gamla Othello spelen? Nostalgi...en skäggig gubbe och en asiatisk dam tror jag också det var på asken...

Nej, det var Master Mind. Med en avlång förpackning, och väldigt avskalad stilren bild på de där två filurerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl dela med dig av dina fyndigheter till oss, eller vill du behålla de godbitarna själv? ;)

 

Vill nog helst hålla dem för mig själv(skämt o sido);) Men jag kan ta som ett exempel så ett guldkorn jag hitta på internet av Daniel Negraneu(hur man nu stava det). Minns inte vilken sida det var men där har han skrivit en artikel om tells. Det står bl.a. hur övervärderat tells egentligen är och att inte ens proffsen är så duktiga att läsa ansiktsuttryck och liknander som de vill ge sken av. Anledningen till att proffsen vill få oss att tro att de kan läsa oss som en öppen bok är till stor del för att vi ska vara rädda för att göra olika sorters moves emot dem. detta gör de t.ex. genom att stirra ner en. Och jag tycker också att många pokerböcker vill ge sken av att tells vore jättejättejätte viktigt. Något liknande som Daniel skrivit har jag inte hittat i någon bok jag läst vilket jag bara kan tolka som att de flesta pokerauktoriteter vill hålla kvar myten om att de kan läsa dina tankar lika bra som du kan läsa Kalle Anka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att en sån som David Sklansky medvetet skulle hålla nere värdet i de böcker han skriver genom att inte publicera "insiderinformation".

Han säljer nybörjarböcker, precis som alla andra, det finns knappast någon stor marknad för spel på lite högre nivå.

 

Det finns redan väldigt bra information helt gratis på nätet om man orkar leta. Exempelvis Caros artiklar är the shit även om det tar ett tag att assimilera dem.

 

Möjligen kommer den här boken vara ett undantag, eftersom den är skriven av några extremt smarta spelare som dessutom gjort en ansats att skriva om så bra poker som möjligt istället för att bara ge nybörjare en starthandstabell.

 

Tycker det är lite konstigt att det finns så många nybörjarböcker ute. Det är väl de mer avancerade spelarna som är mest hungriga efter pokerlitteratur. T.o.m. jag kunde ju skriva en hyfsad pokerbok om hur spelet går till och lite ytlig taktik. Men den där boken låter inte helt ointressant. Lite matematik är ju aldrig fel:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minutes to learn, a lifetime to master.

 

Ordspråket härstammar väl från när en amatör frågade om lite tips av en av de proffs som ville ha godbitarna för sig själv och då fick följande som svar:

IT TOOK ME 10 MINUTES TO LEARN AND A LIFETIME TO MASTER, och då f*n ska det ta dig det också, du får väl ta reda på dina tips själv din snyltare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minutes to learn, a lifetime to master.

 

Stod inte det på de gamla Othello spelen? Nostalgi...en skäggig gubbe och en asiatisk dam tror jag också det var på asken...

Nej, det var Master Mind. Med en avlång förpackning, och väldigt avskalad stilren bild på de där två filurerna.

 

Haha, ja sååå var det ju! Tackar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl dela med dig av dina fyndigheter till oss, eller vill du behålla de godbitarna själv? ;)

 

Vill nog helst hålla dem för mig själv(skämt o sido);) Men jag kan ta som ett exempel så ett guldkorn jag hitta på internet av Daniel Negraneu(hur man nu stava det). Minns inte vilken sida det var men där har han skrivit en artikel om tells. Det står bl.a. hur övervärderat tells egentligen är och att inte ens proffsen är så duktiga att läsa ansiktsuttryck och liknander som de vill ge sken av. Anledningen till att proffsen vill få oss att tro att de kan läsa oss som en öppen bok är till stor del för att vi ska vara rädda för att göra olika sorters moves emot dem. detta gör de t.ex. genom att stirra ner en. Och jag tycker också att många pokerböcker vill ge sken av att tells vore jättejättejätte viktigt. Något liknande som Daniel skrivit har jag inte hittat i någon bok jag läst vilket jag bara kan tolka som att de flesta pokerauktoriteter vill hålla kvar myten om att de kan läsa dina tankar lika bra som du kan läsa Kalle Anka.

 

Jag har läst något liknande av Danny Boy, där han beskriver ett parti 10/20 och två spelare som kaftigt övervärderade tells och hur komiskt detta var (han är ju faktiskt väldigt rolig Daniel). När man pratar "tekniskt"-spel brukar Erik Sagströms spel rankas väldigt högt, men han har än så länge inte live-framgångar som ligger i paritet med hans online framgångar, så värdet av tells kan väl finnas ändå (men i ES fall gäller väl: mindre live-spel=mindre framgång jämfört med online).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minutes to learn, a lifetime to master.

 

Stod inte det på de gamla Othello spelen? Nostalgi...en skäggig gubbe och en asiatisk dam tror jag också det var på asken...

 

A minute to learn, a lifetime to master stod det. Och det är copyrightskyddat också om jag minns rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minutes to learn, a lifetime to master.

 

Stod inte det på de gamla Othello spelen? Nostalgi...en skäggig gubbe och en asiatisk dam tror jag också det var på asken...

 

A minute to learn, a lifetime to master stod det. Och det är copyrightskyddat också om jag minns rätt. :)

 

Exakt och för att klargöra så var det på Othello som det stod så

http://www.algaspel.se/pdf/rules/othello_reg.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han säljer nybörjarböcker, precis som alla andra, det finns knappast någon stor marknad för spel på lite högre nivå.

 

Det finns redan väldigt bra information helt gratis på nätet om man orkar leta. Exempelvis Caros artiklar är the shit även om det tar ett tag att assimilera dem.

Hmm, de artiklar jag har läst av honom har varit riktade i ganska hög grad till medelmåttiga spelare. Typ: "Om du är en breakevenspelare, ska du få två tips för att bli en vinnare: Börja välja bord och sluta tilta!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, de artiklar jag har läst av honom har varit riktade i ganska hög grad till medelmåttiga spelare. Typ: "Om du är en breakevenspelare, ska du få två tips för att bli en vinnare: Börja välja bord och sluta tilta!"

Det där är avancerad poker. Hur man spelar AQ om det är trebetat innan och liknande är för medelmåttiga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...