Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrund:

Jag hade just dubblat upp min lilla stack och hittar 99 på BB.

Knappen gör en raise på 3 bb och jag vill gärna spela min hand, alternativt ta ner potten direkt, skulle

han spela hela stacken klättrat jag till en åttonde plats.

20 priser, 65 spelare kvar. Största stack ca 15K

Nästa nivå 150/300

Blinds 100/200

Knappen (4005)

BB [9h9s] (5345)

Knappen bet 600

BB raise 2400

Knappen went all-in 3405

BB blixtsynar

Fråga: Syn eller raise pre-flopp? (om raise, är beloppet i överkant?)

Sett till hur floppen placerade sig (7h 6s Tc) hade jag hellre synat och därefter gått all in.

(Knappen visar AKo och klonkar på rivern)

Postad

ja hade inte re-raisat här, bara synat raisen..ja kanske är lite för passiv men ja spelar så...tycker det är att överspela den handen!

i detta fallet så va du favorit, även vid all-in! för tidigt i turneringen för att spela så......hade du däremot redan varit ITM så självklart in me steken!

Postad

Satt i en liveturnering, förstapris 10 lax.

4 Spelare kvar. Jag o en annan chipleaders med ganska lika mycket i chips. De andra 2 shortstack med halva vår stack, men ändå bra stackar.

Shortstacken hade runt 8-9 ggr BB och vi runt 20.

Sitter i BB som du, får 88. Shortstacken på knappen höjer, SB foldar och jag står inför valet att sätta in honom lr bara syna.

Jag tänkte då att om jag går all in så måste han nästan syna pga potodds. Men om jag avvaktar floppen och sen kör in allt så kan han faktiskt lägga sig. Du vill alltså ge Fi möjligheten att folda, vilket han inte hade kunnat göra i första läget vid all in fr mig.

Floppen kom 3 kort under åtta. Jag agerade först o ställde in. Han foldar AJs i klöver men ville ha en rabbit chase. Det visade sig att han hade fått runner runner färg om han synat all in preflop.

2 händer senare var han ute och jag slutade som vinnare.

• 2 weeks later...
Postad

Personligen tycker jag du gör helt rätt som re-raisar. Detta förutsätter dock att ingen har limpat in före knappen, då blir det en annan femma.

Att höja som först in på knappen kräver sannerligen ingen monsterhand, du har all anledning i världen att tro att din hand är bäst för tillfället.

Problemet med just denna handen är att du är ur position, varför du inte har något emot att ta hem potten direkt. En stor re-raise pre tycker jag är rätt medicin i det här fallet. Med tanke på att era stackar inte är superdjupa räcker det att slå till 2400 som du här gjorde. Du ger din motspelare odds på ca 1,7-1 innan flopp, och sitter han på två överkort vilket får anses som hans troligaste hand är han 2-1 på att träffa floppen. Personligen hade jag dock kanske gjort en ännu större re-raise för att skära ner än mer på hans odds, såväl uttryckta som implicita.

Men det är ju bara vad jag tycker:)

Postad

Svårt att svara på. Jag gillar att hugga tillbaka med händer ännu svagare om spelaren på knappen visat sig vara benägen att stjäla tidigare i turnering. Har han tex tidigare foldat på knappen ensam med blindsen några ggr så hade jag definitivt bara synat hans höjning.