Djens Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Mats skrattade åt mig för denna hand, jag själv låg o grubblade en timme över den , tills jag drömde drömmar, som jag verkligen tyckte om Sen kom städarna på sheraton o väckte mig till verkligheten. Nåja, Livesatelliten till Nordic masters, 24 personer kvar , eller omd et är 25 22 personer får en biljett till main, 23an får 7700 SEK. Min stack ligger på runt 16k , average är runt 20, Blinds = 1500/3000 Som UTG+3 dvs CO får jag AKo , 4 spelare kvar att agera. BB ligger hos chipleadern på bordet med 40k. SB med 30k e relativt slaskig men inte jättesynvänlig, föredrar o höja själv. knappen är orolig för o sjabbla till det har han själv sagt o e troligen inget hot. I detta läget finns det typ 3-4 jätteshortstacks runt 6-7tusen samt kanske 7-8 personer med runt 10-15k i stacken. Push or fold och varför? Citera
rictur Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 fold. Satellit är satellit. Orka bli utdragen av aj på river liksom Du har kvar marker till några varv, kommer aa eller KK är det en sak, annars får du hoppas att nån blir all in och ryker. Hur göra för att undvika denna hand? Du skulle spelat bättre tidigare i turneringen för att inte hamna i denna situation? Citera
bossbaver Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 [tja.. syn är ju inget alternativ, du ligger inte jätte bra till, för att bara syna, pga höga blinds. en fold är inte att tänka på med AK, om ingen redan gått all in före dig. vänta på bättre händer känns ju oxå väldigt långsökt... summa kardemumma: trycka måste vara det enda rätta... antingen snor du blindsen, eller hamnar uppe mot max en spelare vilket är vad man vill med AK i detta läge... sen håller man tummarna edit. antar att du gick all in, och blev utdragen av något sunkigt PP eller liknande, lackade ur och var "tvungen" att posta denna tråd för att få bekräftelse på att du faktiskt "spelade rätt men hade otur" ??? Citera
sulla Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Fold delvis med samma motivering. Tanken på om du foldar varje hand måste troligen de som är shortstack antingen stjäla blinds något fruktansvärt, alt ställa in och dubbla upp, något som någon av dem säkert klarar men någon lär missa också. Hade det varit 10 platser innan bubblan är det en annan sak. Men i detta läge hade jag foldat allt tills jag har runt 6-7-8 tusen och då i så fall tryckt in om jag ligger risigt till. Men risken är ju stor att shortstackarna åker. Detta gäller som alla förstår en satellitturnering el liknande. Vid stegrande vinst i en cashturnering hade jag tryckt in ordentligt. Citera
sulla Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 [tja.. syn är ju inget alternativ, du ligger inte jätte bra till, för att bara syna, pga höga blinds. en fold är inte att tänka på med AK, om ingen redan gått all in före dig. vänta på bättre händer känns ju oxå väldigt långsökt... summa kardemumma: trycka måste vara det enda rätta... antingen snor du blindsen, eller hamnar uppe mot max en spelare vilket är vad man vill med AK i detta läge... sen håller man tummarna Det vill du inte, ingen ide att chansa ens med en slantsingling här. Bättre att vänta in tills du är klar spelar ingen roll om du har 1000chips när du klarat dig eller om du är chipleader. För att jag skulle ställa in hade det krävts AA. Citera
Weedobooty Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 fold. Hur göra för att undvika denna hand? Du skulle spelat bättre tidigare i turneringen för att inte hamna i denna situation? Visa ord. Om du hade satsat på frimärkssamling istället, så hade situationen aldrig uppstått... Jag röstar på fold. Man kan tillfoga sig själv mycket smärta med AK. Citera
Sansrom Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 summa kardemumma: trycka måste vara det enda rätta... antingen snor du blindsen, eller hamnar uppe mot max en spelare vilket är vad man vill med AK i detta läge... Men, snälla, kan inte du börja läsa förutsättningarna innan du postar. Det är alltså en sattelit på bubblan. Ett "bättre läge" är således att någon annan åker ut, vilket kommer hända med stor sannolikhet. Hade du varit chiptvåa och BB chipledare hade det nog fan varit rätt att slänga AA i de flesta fall. Citera
Myssion Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 du ligger inte jätte bra till, för att bara syna, pga höga blinds. Sant, hade blindsen varit lägre är syn med AK här ett bra alternativ. Ja, eller hur? Citera
Hjort Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Spontant tror jag det är ett tryck faktiskt. S jäkla mycket marker har du inte, och de som sitter efter dig täcker dig inte så pass att de bara kan okynnes syna dig, utan de blir ju allvarligt skadade om de förlorar. Eller ja, ministacksen talar ju rätt hårt för vik. Citera
sulla Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Du kan folda ut dig. Du kan satsa ut dig med... Allt beror ju på motståndarna, fakta är ju följande: Du vet att de 3-4 shortstack inom max 1-2 varv måste ställa in. Troligtvis kommer mellan 1-3 av dem att åka ut. Sen har du de övriga som hade mindre marker än dig, de sitter också i en sämre sits än vad du gör och måste snart också göra ett move. Vips så sitter du med en plats i main. Det räcker alltså att 2 till åker ut för att du ska ha plats, och med 4 st shortstack finns det inget du vill gå allin på och riskera något. Hade du bara haft en shortstack upp mot dig så okej, men du väntar dig chipleadern. Citera
sulla Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Fattar inte er som säger tryck, enligt honom så finns det 11 pers som har mindre stack än honom, räcker att två åker ut... Citera
bossbaver Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 du ligger inte jätte bra till, för att bara syna, pga höga blinds. Sant, hade blindsen varit lägre är syn med AK här ett bra alternativ. Ja, eller hur? men wajna.. jag menar såkalrt att om blindsen hade varit lägre hade man kunnat höja, alltså då inte fold, syn eller all in... Citera
bossbaver Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 quote] Det vill du inte, ingen ide att chansa ens med en slantsingling här. Bättre att vänta in tills du är klar spelar ingen roll om du har 1000chips när du klarat dig eller om du är chipleader. För att jag skulle ställa in hade det krävts AA. varför inte? du lär ju ha den bästa handen? Citera
Klyka Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Låt oss nu sansa oss. Om vi trycker och får syn av någon som täcker oss så har vi 50% chans att nå main. Om vi trycker och inte får syn så får vi inte så mkt bättre läge. Om vi foldar allt som kommer i vår väg så har vi nästan garanterat en plats i main. Varför riskera den? Fold. Det vore en helt annan sak om det inte var en satellit. Då hade vi velat komma på en så bra placering som möjligt. Men nu är det enda vi bryr oss om att komma på 22 plats, och det gör vi nästan garanterat om vi inte spelar nånting alls. Tryck är säkert chip-EV+, men knappast $-EV+. Citera
Myssion Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Du kan folda ut dig. Du kan satsa ut dig med... Allt beror ju på motståndarna, fakta är ju följande: Du vet att de 3-4 shortstack inom max 1-2 varv måste ställa in. Troligtvis kommer mellan 1-3 av dem att åka ut. Sen har du de övriga som hade mindre marker än dig, de sitter också i en sämre sits än vad du gör och måste snart också göra ett move. Vips så sitter du med en plats i main. Det räcker alltså att 2 till åker ut för att du ska ha plats, och med 4 st shortstack finns det inget du vill gå allin på och riskera något. Hade du bara haft en shortstack upp mot dig så okej, men du väntar dig chipleadern. Slarvigt uttryckt av mig, det var mer eller mindre det jag menade, folda ut som i sitta ut. Citera
Klyka Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 varför inte? du lär ju ha den bästa handen? För att du inte tjänar så mkt på de extra marker du kan få. De gör att du har chansen att vinna turneringen ist för att komma 22:a, men det spelar ingen roll ändå. 22:an och 1:an får precis samma pris, så det finns ingen anledning att maximera sin placering. Det enda du vill är att försäkra dig om att komma på 22 plats eller bättre. Och det gör du även om du foldar här, med mkt större sannolikhet än sannolikheten att du är kvar i turneringen efter att ha tryckt all in. Genom att trycka all in minskar du alltså dina chanser att komma på 22+. I en vanlig turnering så hade denna nackdel uppvägts av det faktum att du ökar dina chanser att komma på en ännu bättre placering de gånger du väl kommer på 22+, men den skillnaden gör ju ingen nytta i en satellit. Citera
Myssion Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 du ligger inte jätte bra till, för att bara syna, pga höga blinds. Sant, hade blindsen varit lägre är syn med AK här ett bra alternativ. Ja, eller hur? men wajna.. jag menar såkalrt att om blindsen hade varit lägre hade man kunnat höja, alltså då inte fold, syn eller all in... Skriv då vad du menar, och inte något annat... varför inte? du lär ju ha den bästa handen? Spela roll, du vill ha en plats i main, inte bästa handen* eller en massa marker. Spontant tror jag det är ett tryck faktiskt. S jäkla mycket marker har du inte, och de som sitter efter dig täcker dig inte så pass att de bara kan okynnes syna dig, utan de blir ju allvarligt skadade om de förlorar. Eller ja, ministacksen talar ju rätt hårt för vik. Nej, det är inte megafold, men ändå fold tycker jag. *En annan sak som talar mycket för fold är att folk som har dålig koll på optimal satellitstrategi helt plötsligt får för sig att syna med en marginell hand och då spelar det mindre roll att vi har bästa handen, om vi ens har det (t.ex. mot ett lågt PP). Syn är inte alls välkommet, favorit eller inte. Citera
Cyntax Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 fold.Satellit är satellit. Orka bli utdragen av aj på river liksom Du har kvar marker till några varv, kommer aa eler KK är det en sak, annars får du hoppas att nån blir all in och ryker. Dito!Ez Fold! Citera
Skumdum Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 eftersom mats skrattade åt dig så foldade du. Citera
Myssion Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Eftersom Mats skrattade så ställde du och fick syn av A7o som träffade runner-runner stege med sin 7:a. Citera
Djens Postad 5 April , 2006 Författare Rapport Postad 5 April , 2006 bossbaver: Nej, jag blev inte utdragen och whine:ar , jag kom i platserna. Och ja, jag foldade handen. MEd tårarna inte långt bort I efterhand har jag funderat lite och jag tror nog som de flesta här att fold är marginellt rätt även fast herr hjort har rätt i att jag trots inte har så mycket marker och chansen att åka är rätt liten. Hur göra för att undvika denna hand? Du skulle spelat bättre tidigare i turneringen för att inte hamna i denna situation? Jag orkar inte ens kommentera, men säger orden "Brant" och "struktur" dig något? Citera
Recommended Posts