Gå till innehåll

Tight men aggressivt?


CFJLarsson

Recommended Posts

Ja, tight men aggressivt är ett råd man får som nybörjar i pokervärlden. Kan någon definera detta något?

 

Jag själv är en riktig nybörjar som spelar Hold 'Em, FL $0.15/$0.30 för att försöka långsamt bygga upp min bankrulle.

 

Skulle vilja få lite taktiska råd om Ni har några att dela med Er utav.

 

En reflketion: Det känns svårt att spela på låga bord (i min värld $0.15/$0.30) då folk inte "respekterar" en höjning trots att de inte har något av värde på handen. Det känns som man helt enkelt får spela "matematiskt"...lägga sig så fort någon kan ha en bättre hand. Eller är jag ute och cyklar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tight - du spelar endast de bästa starthänderna, samt är selektiv med vilka du fortsätter med efter att floppen har fallit.

Aggressiv - du synar inte gärna, utan höjer hellre när du har en hand. Har du ingen hand värd att spela med så lägger du dig.

 

En reflketion: Det känns svårt att spela på låga bord (i min värld $0.15/$0.30) då folk inte "respekterar" en höjning trots att de inte har något av värde på handen. Det känns som man helt enkelt får spela "matematiskt"...lägga sig så fort någon kan ha en bättre hand. Eller är jag ute och cyklar?

Om du har många motståndare och din hand är sådär bra så kan det vara lämpligt att lägga sig. Annars gäller det bara att få in så många bets som möjligt när du har en bra hand, det du tjänar på är när folk synar utan att ha värde i handen.

 

Bra att du börjar på en låg nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat gott råd: hav tålamod. Du kanske upplever att tomtarna som synar dina KK med J2 vinner gång på gång på gång efter att ha prickat nån bisarr stege på rivern. Bit ihop i den trygga förvissningen om att du vinner i längden.

 

Blev det där rätt? Jag är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat på ungefär den nivån som du pratar om att spela enligt Phil Hellmuths supertighta tips för nybörjare (spelar normalt sett inte FL och hade precis läst hans bok).

 

pre-flop: höj alltid med par i sjuor och uppåt preflop, plus AQ och AK, oavsett om någon höjt framför dig eller ej. Slår någon om slår du om igen, upp till maxhöjning. Slår någon max så synar du. Alla andra händer foldar du. (förutom på big blind där du checkar)

 

Med dessa starthänder plusar du på denna nivå (jag gjorde det i alla fall, men spelade inte speciellt länge, tycker FL är lite tråkigt). Du kan helt koncentrera dig på spelet efter floppen, och kan spela 4 bord samtidigt om du vill utan att det blir för stressigt (när du väl vant dig). Du kommer att spela mindre än var 10:e hand. När du väl har lärt dig spelet efter floppen kan du experimentera med pre-flopspelet och spela lite fler händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

pre-flop: höj alltid med par i sjuor och uppåt preflop, plus AQ och AK, oavsett om någon höjt framför dig eller ej. Slår någon om slår du om igen, upp till maxhöjning. Slår någon max så synar du. Alla andra händer foldar du. (förutom på big blind där du checkar)

 

Bara för att förstå det helt rätt. Menar du verkligen att jag bara skall höja med par (sjuor och uppåt) och AQ + AK...inte AJs KJs osv... Bara så jag fattat det rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

pre-flop: höj alltid med par i sjuor och uppåt preflop, plus AQ och AK, oavsett om någon höjt framför dig eller ej. Slår någon om slår du om igen, upp till maxhöjning. Slår någon max så synar du. Alla andra händer foldar du. (förutom på big blind där du checkar)

 

Bara för att förstå det helt rätt. Menar du verkligen att jag bara skall höja med par (sjuor och uppåt) och AQ + AK...inte AJs KJs osv... Bara så jag fattat det rätt. :)

 

Japp, folda AJ och KJ, supertajt som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Låter som en långsamt men hyffsat säkert spel.

 

En fråga till: om man spelar supertajt skulle man ju lika gärna kunna spela NL eller tänker jag fel? Ja menar, du foldar på i stort sett allt och det kostar dig inte så mkt (om jag spelar på de lägsta borden i NL) men sen när jag väl har något så raisar jag så mkt som möjligt och går bara vidare om jag vet att jag har bästa handen. Då borde man ju tjäna mer pengar? Eller tänker jag helt fel här? Detta förutsätter visserligen att de andra vid bordet inte spelar på exakt samma sätt utan att de chansar och kanske tom bluffar för att stjäla potten osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Låter som en långsamt men hyffsat säkert spel.

 

En fråga till: om man spelar supertajt skulle man ju lika gärna kunna spela NL eller tänker jag fel? Ja menar, du foldar på i stort sett allt och det kostar dig inte så mkt (om jag spelar på de lägsta borden i NL) men sen när jag väl har något så raisar jag så mkt som möjligt och går bara vidare om jag vet att jag har bästa handen. Då borde man ju tjäna mer pengar? Eller tänker jag helt fel här? Detta förutsätter visserligen att de andra vid bordet inte spelar på exakt samma sätt utan att de chansar och kanske tom bluffar för att stjäla potten osv...

 

Du blir ingen vinnande NL-spelare om du bara spelar nötterna (=den bästa handen). Du får den så sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag spelar på de låga bord som jag gör (FL$0.15/$0.30 och NL $0.10/$0.20)? Kan du förtydliga varför jag inte blir en vinnande spelare? Jag fattar att det kanske inte går att applicera på NL-borden med högre blinds men på denna låga nivå (och om jag spelar på 10-mannabord) så blir det många händer jag kan folda för lite pengar och sen när väl jag får en bra hand efter floppen så raisar man som en besatt :) I mina öron låter det bra och rätt men jag är som sagt en nybörjare och vill gärna få hjälp/råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag spelar på de låga bord som jag gör (FL$0.15/$0.30 och NL $0.10/$0.20)? Kan du förtydliga varför jag inte blir en vinnande spelare? Jag fattar att det kanske inte går att applicera på NL-borden med högre blinds men på denna låga nivå (och om jag spelar på 10-mannabord) så blir det många händer jag kan folda för lite pengar och sen när väl jag får en bra hand efter floppen så raisar man som en besatt :) I mina öron låter det bra och rätt men jag är som sagt en nybörjare och vill gärna få hjälp/råd.

 

Klart att du kan bli en vinnande NL-spelare om du kör efter den här taktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela supertight på FL $0.15/$0.3?

 

När jag började spela poker började jag på den nivån. Att enbart spela premiumhänder på den nivån är verkligen att gå miste om mycket pengar.

Givetvis måste du också spela draghänder såsom suited connectors och suited ess/kungar och även damer. Spela dem bara för en bet preflop och släng om du inte träffar floppen bra. Du kan i princip spela alla händer i vilken position som helst då de andra spelarna har nåt fel på sina skärmar och bara ser "call" knappen. Dvs de höjer sällan. Se upp om du träffar esset med dina ess med låg kicker. På den nivån spelar folk ALLA ess och du kan få kickerproblem.

 

På den nivån kommer draghänderna verkligen till sin fulla rätt då de höga paren sällan håller hela vägen. Dock ska du givetvis spela även dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning: Tog mina "rester" ($6.02) och spelade på ett 10-manna NL $0.10/0.20. Spelade tajt som en oskuld å gick vidare till floppen endast när jag hade riktigt bra kort. När jag fick något på floppen satsade jag allt jag hade...gick upp till $11.50. Skulle slutat då för sedan chansade jag...fick AK på given, betade för att se floppen, kom 5T8, två före mig betade + raisade, jag såg rött och gick all-in...turn visade 3 och rivern Q...förlorade mot triss i 10:or...

 

Slutsats: Så länge jag höll mig till "planen" funkade det, innan jag gick vidare efter floppen med AK (floppen 5T8). Skulle foldat...och antingen forsatt med det tajta spelet eller gått ur spelet då jag låg på plus.

 

Då har man gulat för första gången! (satte in $12.81 på Ladbrokes för 6 dagar sedan, första gången för mig). Det var värt 100 SEK att ha kul i 6 dagar och få lite inblick i spelet...men samtidigt upptäckte jag vilket avancerat spel Hold 'Em är...

 

Nästa insättning blir nog $50 på Partypoker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pengar (buy-in) bör man ta med sig till följande bord:

1. FLT $0.15/$0.30

2. NLT $0.10/$0.25

 

Har en BR på $60...inte så stor direkt men det vill man ju ändra på Smile

 

Försök att spela på såna nivåer att du kan har fullt inköp på borden...

för dig kanske 0.05/0.010NLT är bättre att lira på då du i a f har 6 fulla inköp

 

Spelar man på 0.10/0.25 vill du ju ha 25$ på bordet och det är kanske liiite mycket för din BR...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Anledningen till att jag frågar är att det känns svårare med ett litet inköp rent psykologiskt. Har testat och haft $5 i inköp till NLT 0.10/0.25-bord men blir då "feg" och spelar dåligt... När jag lirade en turnering spelade jag på helt annat sätt. Konstigt, men det kändes bättre när man hade marker och alla hade lika många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt tips till dig från en "amatör" är att om du spelar på ladbrokes, jaga aldrig korten. Beta inte för att du har stegdrag/färgdrag osv. i längden lönar det sig inte.

 

Jag har spelat ca 1½ år på ladbrokes (i princip varje dag snitt 3 timmar) och jag har nu i slutet börjat gå plus. Jag betar heldre lite mer innan floppen med AK än att limpa in, folk träffar ALLTID (verkar det som) 2par med låga skitkort annars. En fet bet innan flop, vid träff slowspelar jag och när jag känner att jag säkert har handen så betar jag allt hårdare.

 

MEN .....

 

Spelet på Ladbrokes och på partypoker (har för mig de va den siten du skrev att du vill in på) är totalt olika. På partypoker slowspelar dom nästan alltid (inkl ingen större bet preflop)

 

oj.. känner att jag är skittrött,hoppas jag skrivigt något förståndigt...

 

mitt sista tips är i alla fall att regga sig på Svenskaspel. Där är ju visserligen allt i svenska pengar vilket i början kan göra det svårt att hitta rätt bord. Men det finns mycket pengar att hämta där även för nybörjare.

 

Sedan jag började där så försöker jag dra in 500:- om dagen 5 dagar i veckan på bord 0.5/1, 1/2, 2.5/5 det är en lägre nivå än jag spelade på ladbrokes men höjningarna är desto högre preflop än på ladbrokes. folk slänger in 25,30 kr preflop (2.5/5 borden) och det är att jämföra med 2-3 dollar raise på 0.25/0.5 borden på ladbrokes. när jag gjorde sådanna höjningar där så folda alla nästan hela tiden. Fick skära ner på mina raise för att få med folk i potterna.

 

detta är skrivet av en glad amatör och om det inte verkar vettigt, skit då i det jag skrev. :roll:

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Anledningen till att jag frågar är att det känns svårare med ett litet inköp rent psykologiskt. Har testat och haft $5 i inköp till NLT 0.10/0.25-bord men blir då "feg" och spelar dåligt... När jag lirade en turnering spelade jag på helt annat sätt. Konstigt, men det kändes bättre när man hade marker och alla hade lika många.

 

BTW..

 

på ladbrokes gör jag väldigt ofta låga inköp ca 5-10$ på lägre bord och går oftare all-in vid träff på flop med bra kicker. har märkt att folk verkar tänka att "de är ju så lite så ja kan syna" och så förlorar dom handen. lite pengar för dom, desto mer för en annan.

slowspelar AA,KK,QQ och när jag har överparet tex efter flopp så driver jag in allt i hopp om att dom andra träffat nått på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen!

 

I ditt första inlägg, talade du då om FL eller NL?

 

Låter som bra råd annars...det är lite frustrerande dock att folk går med å synar med kassa kort när man själv sitter på AA,KK,QQ,JJ och sen får dom in något på turn eller river...det är lätt att man inte lägger sig då utan går vidare pga att man inte tror någon "kan vara så dum att han går vidare med kassa kort" och sen förlorar man... Att raisa hjälper ju föga på dessa låga nivåer...

 

När jag spelar turneringar (några freerolls) går det bättre av någon konstig anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...