Gå till innehåll

Jack Vegas


Juzzam

Recommended Posts

Jag undrar om det är möjligt för en vanlig Svensson att få reda på hur Tex. Programvaran i Jack Vegas maskinerna är uppbyggd. Jag får ju ingen direkt edge om den skulle vara slumpad som jag är säker på att den inte är.

 

Jag skulle tex. vilja veta om jag vinner låt oss säga 20 Kr på pokern och får chansen att dubbla, sätter maskinen redan i förväg värdet X=0 eller X=1 (Vinst/förlust) innan jag påbörjat dubblingen. Vad jag menar är att resultatet kommer bli det samma oavsett vad jag kommer banka på skärmen.

 

Det är väldigt roligt att stå bakom folk som spelar Jack Vegas på krogarna och hör dom gapa och skrika på varandra.

 

Aldrig mitten när du tagit den till vänster.

 

Tar du mitten och får en 3a så slå aldrig mitten igen.

 

Samma kort, ta in pengarna direkt, maskinen kommer blåsa oss.

 

lägg i mynt i istället så tror den du är en ny spelare och du vinner.

 

"Dubbling sker", tänker 3min, jag vet att det är vänstra, tänker 1min, Bank! Helvete!

 

Förövrigt så spelar jag några 20 lappar själv ibland och bankar mitten hela tiden. Folk stirrar på mig som om jag vore idiot. Jag säger till dom att det spelar ingen som helst roll. Vill maskinen att du skall vinna så vinner du, eller du går iaf. +-noll.

 

Spelade åt en kompis som backat nästan en tusenlapp en kväll och jag fick hjälpa han och då kom det en rush, bankade alla dubblingar på mitten säkert 25-30 stycken vid olika tillfällen och han gick hem +-0 den kvällen och jag fick en 100.

 

* Flytt till OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade både dealerns och dina kort slumpats på riktigt så skulle det gå att dubbla 4 ggr oftare än det gör. Säg att du vinner 100Kr och skall dubbla den 2 ggr så är det inte ofta den går in och jag tror inte korten är slumpade i dessa sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade både dealerns och dina kort slumpats på riktigt så skulle det gå att dubbla 4 ggr oftare än det gör. Säg att du vinner 100Kr och skall dubbla den 2 ggr så är det inte ofta den går in och jag tror inte korten är slumpade i dessa sammanhang.

 

Det där förstod jag inte? 4 ggr oftare?

 

Dessutom krävs det ju inte alls att slumpen är "korrekt" för att det ska vara så att kortets valör slumpas vid bankögonblicket. Det är ju bara en programmeringsteknisk fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade både dealerns och dina kort slumpats på riktigt så skulle det gå att dubbla 4 ggr oftare än det gör. Säg att du vinner 100Kr och skall dubbla den 2 ggr så är det inte ofta den går in och jag tror inte korten är slumpade i dessa sammanhang.

 

Det där förstod jag inte? 4 ggr oftare?

 

Dessutom krävs det ju inte alls att slumpen är "korrekt" för att det ska vara så att kortets valör slumpas vid bankögonblicket. Det är ju bara en programmeringsteknisk fråga.

 

Ursäkta, att dubbla 4ggr i rad 10,20,40,80 borde fungera oftare än det gör idag om maskinen vore helt slumpad som den inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, att dubbla 4ggr i rad 10,20,40,80 borde fungera oftare än det gör idag om maskinen vore helt slumpad som den inte är.

 

Aha då är jag med. Fast en gång på sexton (som det ska funka) är ju inte mycket iofs, mycket möjligt att det är sällan nog för att selektiv perception ska förstöra bedömningen?

 

Eller så är den riggad, det är ju mycket möjligt eftersom återbetalningen är så pass låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En större vinst, låt oss säga 200kr brukar oftast belönas med ett A eller K tíll bankens favör. Det låter i mina öron väldigt riggat.

 

Borde in sådan information få komma ut till allmänheten iaf. Kanske hade blivit upplopp mot staten iof. eller inte för folk vet om det men spelar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jack Vegas har tillräkligt dålig edge för att de inte ska behöva rigga mer i sin favör....

 

Mitt eget (ytterst teoretiska) antagande är att JV har en viss procentuell vinstutdelning, vilket spelen sedan anpassas efter. Det är alltså inte en riktigt slump av möjligheterna, utan enbart hur stor procent ett specifikt resultat ska inträffa. T.ex, att träffa en royal på JV-poker är mindre sannolikt än att träffa en royal genom att spela med en kortlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loveless:

 

Självklart är chansen att få en Royal på en Jack Vegas-maskin lika stor som om du försöker få en från en vanlig kortlek, såvida inte random-algoritmen är dåligt programmerad.

 

Vet inte vad det är för chans att få en Royal efter ett byte, men kanske en på 120.000, (att få den på given är 1/649.740) och lyckas du få den får du 100 ggr pengarna, de behöver knappast rigga maskinen för att detta ska vara ett ganska grovt EV- spel för spelaren.

 

Tror "internationella" pokermaskiner där man får 9 ggr på kåk, 5 ggr på flush, 4 ggr på stege etc. (ej 100 på oddsen) har en återbetalning på runt 98-99% (denna edge på runt 1% är alltså per giv vilket gör att står man och hamrar i timmar förlorar man mycket pengar), Jack Vegas har sämre odds än dessa och är därför jätte - EV-.

 

Skulle dock tippa på att själva dubblingsfunktionen har ett neutral EV i sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal klasskamrat från högskolan sålde Jack Vegas maskiner innan han påbörjade sina studier,och enligt honom så är det en inställningsfråga i själva maskinen hur vinstgivande den skall vara. Det gick med andra ord att programmera maskinen till att bli mer eller mindre generös...

 

Själv har jag aldrig lirat på JackVegas då jag i allt för hög grad förknippar dem med de lokala fyllona på kinarestaurangen som sitter med en 7,5% i ena handen och frenetiskt hammrande på JV-maskinen med den andra.

 

Jag har beskådat ett antal olika tekniker för att slå på knapparna för att de vill öka sin edge... Allt från finlir uti fingerspetsarna där knapparna nästan smeks ner...och sen har jag beskådat "pisk-snärts-tryckningen" samt det lite mer orginella "ta sats genom halva restaurangen, skrikandes ett avgrundsvrål för att slutligen dyka ner på den intet ont anande lilla knappen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Svenska Spels hemsida:

 

Produktfakta

 

Insats: 1-5 kronor

 

Högsta vinst: 500 kronor (100 gånger insatsen 5 kr)

 

Vinstchans: ca 90 procent

 

Antal spel: ca 13 stycken olika poker- och hjulspel i tre typer av automater

 

Värt att veta då du spelar:

 

* Vinstutfallet på värdeautomaterna är helt styrt av slumpen. Utfallet av varje ny spelomgång är helt oberoende av tidigare spelomgångar.

 

* Slumpmässigheten kan jämföras med ett pokerspel där varje ny spelomgång och varje nytt försök till dubbling av vinst startar med en ny kortlek. Du har alltså ingen fördel av att hålla i minnet vilka kort som använts i tidigare spel.

 

* Varje spel i värdeautomaterna testas och certifieras av ett av Lotteriinspektionen godkänt testinstitut innan de får tas i bruk.

 

Man kan också läsa:

 

Säkerhet och god service

Alla värdeautomater står i direktförbindelse med ett centralt datasystem. Systemet finns för att garantera spelsäkerheten och ge snabb och god service till våra spelare och restauranger. Systemet kan övervakas av både Svenska Spel och Lotteriinspektionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med JV är det inte finns någon progressiv jackpot.

90% vinstchans är nog lite felformulerat. Istället är det så att om du satsar 10kr 100 ggr och spelar optimalt korrekt så har du kvar 900kr.

Visst är det så att den lägsta vinsten bara ger pengarna tillbaka? (JJ?)

Förresten läste ni artikeln om videopoker i senaste FirstPoker? Man har alltså en edge i videopoker. Att jag inte tänkt på det tidigare...

För er som inte har FirstPoker eller orkar läsa artikeln kan jag dra principen i korthet:

T.ex Vidoepokerspelen på CC har en progressiv jackpot. Jackpoten faller endast ut om man spelar maximal insats. Låt oss anta att återbetalningen är i snitt 98% på dom maskinerna. 95% för alla insatserna. Problemet är att de som spelar nivåerna där ingen jackpotvinst finns "göder" de som spelar max insats och har chans på jackpoten.

Vad är oddsen för jackpoten? 1 på 40.000? Vad är max insats? Om du förlorar 95% av dina pengar så kan man räkna ut vad jackpoten måste vara uppe i för att du faktiskt ska ha en adge i CC's videopoker!

Någon som orkar kolla exakt vad % är? Kan det finnas på Wizardofodds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan maskinen inte heta Göran vegas?

Haha, liiite internt skämt kanske.

 

Förresten läste ni artikeln om videopoker i senaste FirstPoker? Man har alltså en edge i videopoker. Att jag inte tänkt på det tidigare...

För er som inte har FirstPoker eller orkar läsa artikeln kan jag dra principen i korthet:

T.ex Vidoepokerspelen på CC har en progressiv jackpot. Jackpoten faller endast ut om man spelar maximal insats. Låt oss anta att återbetalningen är i snitt 98% på dom maskinerna. 95% för alla insatserna. Problemet är att de som spelar nivåerna där ingen jackpotvinst finns "göder" de som spelar max insats och har chans på jackpoten.

Vad är oddsen för jackpoten? 1 på 40.000? Vad är max insats? Om du förlorar 95% av dina pengar så kan man räkna ut vad jackpoten måste vara uppe i för att du faktiskt ska ha en adge i CC's videopoker!

Någon som orkar kolla exakt vad % är? Kan det finnas på Wizardofodds?

Videopokermaskinerna på CC har en galet dålig utbetalningsstruktur, antagligen för att så mycket som möjligt ska gå till jackpotten (den växer rätt fort iaf). Sen tar säkert svenska spel ut en liten extra slant mot vad som görs internationellt också. Jag räknade lite snabbt på det där i sommras, jag är dock inte säker på att jag kommer ihåg rätt (eller räknade rätt) men jag tror att det var 125k som jackpotten måste vara på för att man skulle ha ett marginellt värde i att spela. Då räknade jag på om man spelar optimal jacks or better (som brukar ha bäst utbetaltning av de spelen som finns i CC's maskiner). Jag har sett jackpotten vara på runt 125k som mest, ofta går den innan den kommer upp i 100k (börjar på 40k tror jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så djävla less på att varenda inslag som någon tv-kanal gör om poker visar bilder på Jack Vegas automater och sen kommer snacket om spelmissbruk...

 

Jack Vegas är onskan i sin renaste form.

 

Du kan vinna lite pengar men förlora en djävla massa kronor.

Jag har aldrig själv spelat på dessa maskiner men jag anser att "pokersverige" bör arbeta för att förbjuda dessa maskiner.

Dessa automater har förstört minst en generation ungdomar och många av dessa övergår tyvärr till "blandmissbruk" och spelar för mycket på trav/oddset/poker.

 

Alla dessa Jack Vegas-missbrukare spolierar pokern chans att bli accepterat som ett relativt harmlöst fritidsnöje !

 

Det är losers som spelar på Jack Vegas automater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...