Fadeh Postad 12 November , 2004 Rapport Postad 12 November , 2004 Detta är min första post på forumet. Satt med en hand jag i efterhand begrundade endel. 1/2$ 10 pers Sitter med 9 9 i BB Fi i UTG raisar 12$ (han har en stack på 125$ och rättså lös) och alla foldar fram till mig. (min stack ligger på 610$ efter att haft lyckan att vinna i stort sett vunnit alla potter jag vart inne i hittills) Då han raisar så tidigt och så högt sätter jag honom direkt på ett högt PP. Detta är också första handen jag sett honom raisa pre flop med, vilket styrker misstaken för högt PP. Och då jag gillar att syna höga PP med lite lägre PP synar jag. Jag callar pott: 25$ På floppen kommer: 6 7 8 Denna flop tyckte jag var rättså intressant. Jag bestämmer mig för att betta lågt för att om möjligt få ett billigt kort. Om han reraisar mig, vilket är troligt om han sitter med högt PP, så semibluffar jag han tillbaks med all in. Sagt och gjort... Jag bettar 8$ Fi reraisar mig 24$ Jag går all in med hans resterande 89$ Han tänker ett tag men synar till slut. Var det dumt av mig att gå all in med min 10 outare? Jag träffar inget på turn eller river och han visar upp ett par i damer. Citera
gdaily Postad 13 November , 2004 Rapport Postad 13 November , 2004 Bra läsning av vad fi har för hand... Jag tycker du spelar bra, under en förutsättning - du måste tro att fi kommer att lägga sitt överpar någon gång i sekvensen. Tror du det så är det bra spelat - tror du inte det utan att han är kär i sitt överpar så får man spela på annat sätt, även om sluresultatet mycket väl kan bli densamma (bättre att gå på checkraise från start i så fall, så du först inte indikerar svaghet och sedan styrka, utan styrka från start). /Ola Citera
Papa Kubo Postad 13 November , 2004 Rapport Postad 13 November , 2004 jag gillar att syna höga PP med lite lägre PP Får man fråga varför? Citera
Hjort Postad 13 November , 2004 Rapport Postad 13 November , 2004 jag gillar att syna höga PP med lite lägre PP Får man fråga varför? För att man ibland träffar ett set och då har rätt mycket bättre möjlighet att få betalt än om motståndarens höjning representerar lite fler olika sorters händer. Citera
Fadeh Postad 13 November , 2004 Författare Rapport Postad 13 November , 2004 Bra läsning av vad fi har för hand... Jag tycker du spelar bra, under en förutsättning - du måste tro att fi kommer att lägga sitt överpar någon gång i sekvensen. Tror du det så är det bra spelat - tror du inte det utan att han är kär i sitt överpar så får man spela på annat sätt, även om sluresultatet mycket väl kan bli densamma (bättre att gå på checkraise från start i så fall, så du först inte indikerar svaghet och sedan styrka, utan styrka från start). /Ola Jag hade foldat mina damer 99 ggr av 100 när nån reraisar min reraise med all in. Han har ju inte ens AA. Givetvis kan man inte utgå från hur man själv spelar men jag tror ändå att majoriteten av motståndarna hade foldat. Citera
Fadeh Postad 13 November , 2004 Författare Rapport Postad 13 November , 2004 jag gillar att syna höga PP med lite lägre PP Får man fråga varför? För att någon som sitter på exempelvis AK aldrig kommer gå all in om jag träffar mitt set. Detta spel använder jag givetvis endast under förutsättning att stackarna är djupa nog. Det kan väl diskuteras om fi stack i detta fall var djup nog med 125$. Fold preflop hade ju vart ett billigare alternativ såhär i efterhand. Citera
Hjort Postad 13 November , 2004 Rapport Postad 13 November , 2004 Det kan väl diskuteras om fi stack i detta fall var djup nog med 125$. Fold preflop hade ju vart ett billigare alternativ såhär i efterhand. Jag tror inte att FI var riktigt tillräckligt djup här. Enkelt uttryckt kan man se det som följer: (Förutsatt att FI har överpar och är så gott som oförmögen att lägga det) 8/9 av tiden missar du och då blir det fold. Resultat: -12 1/9 av tiden träffar du set eller bättre. Då blir det all-in och du vinner runt 4/5 av tiden. Resultat: 250*4/5 - 125 - 3 (rake) + 3 (mörkarna) = +75 Viktat resultat blir alltså: 1/9*72 - 8/9*12 = +0,3 Och då ska man också tänka på att det finns fler sätt som det här kan gå fel på. FI kan folda, eller inte få in allt en del av gånger du träffar set, exempelvis med QQ på en A9-bräda, FI kanske inte har ett stort par utan AK eller TT, någon bakom kanske har en re-raise hand, mm. Citera
Morbo Postad 14 November , 2004 Rapport Postad 14 November , 2004 Är det inte 1/7.5 på set eller bättre? Citera
Hjort Postad 14 November , 2004 Rapport Postad 14 November , 2004 Är det inte 1/7.5 på set eller bättre? Jag höftade en del i mina beräkningar, men jag tror att det var hyffsat korrekt. Andemening var att det är ett högvariansspel med liten vinst att syna ett bet från ett troligt stort par med ett mindre par med bara 10 gånger pengarna, jag tror knappast att det ändras. Till sannolikheten: Vi har 99 och vill ta reda på hur många floppar vi träffar en nia på: Totalt finns det (50*49*48)/(3*2*1) = 19600 möjliga floppar Av dessa floppar innehåller (48*47*46)/(3*2*1) = 17296 ingen nia. Då finns det 19600-17296 = 2304 som innehåller minst en nia. Alltså är sannolikheten för set eller bättre 2304/19600 ~ 0,118 eller 1/8,5 (vilket jag rundade uppåt). Oddsen däremot är 1:7,5. Citera
Recommended Posts