Gå till innehåll

Tilt på dataexekveringsskydd


eurythmech

Recommended Posts

Blir galen...varenda gång jag hälsar på hos farsgubben strular hans dator.

Egentligen ska den ju ha topprestanda, men allt är skit.

 

Misstänker att Norton är bov i dramat.

 

Skulle försöka avinstallera norton, men när jag öppnar upp "lägg till/ta bort program" så kommer det upp "dataexekveringsskydd" eftersom "en dll-fil försöks köras som ett program".

 

Och så stängs fönstret ner.

 

Jag KAN ALLTSÅ INTE avinstallera program på datorn.

What gives?

Är desperat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam, jag har haft samma problem då jag försökt avinstallera det.

 

Testa med att stänga av norton med hjälp av "ctrl+alt+delete", och då menar jag hela norton.

 

Funkar inte det, testa att avinstallera med hjälp av "Untinstall.exe" i norton mappen istället för "Lägg till/ta bort program".

 

Start -> Program -> Norton Antivirus -> Uninstall.exe Kan också funka.

 

Annars finns ju möjligheten att formatera hela skiten. En farsgubbe brukar ju inte ha allt för mycket att spara för den delen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow så var problemet (nästan) löst.

 

Installerade antivir och ZA, vilket naturligtvis gav upphov till allehanda konflikter. Men jag lyckades se till att Norton inte startade igång vid omstart och simsalabim! så kunde jag avinstallera Norton, nästan i varje fall.

Själva Internet Security går inte att ta bort, då setup.exe krashar när man försöker avinstallera...

 

Nånå datorn funkar bra.

Förrutom då att allt går jävligt segt på nätet och att jag inte kommer åt https, nån slags övernitisk inställning i ZA tror jag inte det är, då jag inte känner igen problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beat, horse, old

 

När jag avaktiverar ZA och windowsbrandväggen säger ändå Windows säkerhetscenter att jag har en brandvägg igång.

Antar att det är någon rest av norton.

 

Jag kan alltså inte avinstallera norton, inte heller installera om den (då måste jag ta bort den gamla installationen), inte heller ta bort alla filer (nån norton shell extension.dll används konstant).

 

Detta måste vara problemet till att jag inte kommer åt säkra sidor, msn mm...

Vad göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här länken men vet ej om den hjälper dig, kanske värd att prova iaf.

Länk

 

Du skrev att du avaktiverade både ZA och Windowsbrandväggen, vad jag har hört ska man inte ha Windowsbrandväggen i gång med andra brandväggar pga konflikter. Själv har jag nyligen kastat ut Norton och använder Nod32 virusprogram samt Sunbelt Kerio Firewall, båda kan provas gratis i 30 dagar och allt funkar mycket bättre och snabbare än med Norton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...