Nick_the_Swede Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 (Om ni vill kan ni hoppa över de två första styckena och gå rakt på sak.) Nu tänker jag visa mig från min mest besserwisseraktiga sida. Jag är nämligen trött på att gång på gång se människor med svenska som modersmål skriva meningar som ser lika korrekta ut som "Mig är kungen i djungeln!". Så, en gång för alla, tänker jag förklara när man använder "de" och när man använder "dem". Förvirringen beror troligen på att båda vanligtvis uttalas "dom" i talspråk. "Dom" kan funka i skrift också, men om ni ska skriva t.ex. en jobbansökan ser det ju inte så seriöst ut. DE och DEM: DE = Samma form som JAG DEM = Samma form som MIG "Mig tycker om glass" = Fel "Han var elak mot jag" = Fel "Jag tycker om glass" = Rätt "Han var elak mot mig" = Rätt Alltså: "Dem tycker om glass" = Fel "Han var elak mot de" = Fel "De tycker om glass" = Rätt "Han var elak mot dem" = Rätt Exempel på korrekta meningar: "DE har fel." "Jag såg DEM." "DE gav bollen till DEM." "De" är subjekt (den som gör något) och "dem" är objekt (den som nån gör nåt med). Men det enda man egentligen behöver komma ihåg om man har problem med det här är: DE = JAG. DEM = MIG. Knep: Om de/dem har ett M är det samma form som MIG. Citera
TotalFarsa Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Den här tråden borde klistras i varje forumdel /TF Citera
jaroiten Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 När man läser det låter det så jävla simpelt. De som har klister borde klistra denna! Citera
TotalFarsa Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Och skulle man, trots denna tydliga beskrivning, någon gång vara osäker, skriv då talspråkets dom istället för dem... Om inte annat så gör det inte lika ont i ögonen att läsa "Dom tycker om glass" = Fel, men skönare att läsa än "dem" "Han var elak mot dom" = Fel, se ovan... /TF Citera
Hjort Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Vad är det för regler kring "jag" och "mig" då? Citera
RenRob Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Om man kan sätta "är" efter "jag" så ska det vara "jag". T ex: Du är inte lika gammal som jag är. Det heter alltså inte lika gammal som mig. Detta har jag fått lära mig i alla fall... Citera
Nidot Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 I många norrländska städer säger man "Jag" istället för "mig" "Vill du komma hem till jag" t.ex. Ska man då säga tvärtom som du säger? Citera
Matteprof Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Som i "Därför anser jag är att träd är rosa egentligen" eller? /// språkpolisen devalanteriel, som har kidnappat Matteprofs konto temporärt Citera
RenRob Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Varför ska ni överhuvudtaget peta in ett "är" i era meningar? Vill man inte förstå så behöver man inte förstå... Citera
Albert Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Kan tillägga att man ofta ser stavningar så som: Fel: Statestik Rätt: Statistik Äsch! Kommer inte på mer just nu men det finns mer... Kan tillägga att i Värmland så är det inte helt ovanligt att folk säger "Domsas dragspel" = "Deras dragspel" eller "Hanses cykel" = "Hans cykel". Sjukt jobbigare än folk som inte kan skillja på de och dem. EDIT: Fel: Det ända de kan göra är att dra ut. Rätt: Det enda de kan göra är att dra ut. Citera
Staahla Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Kan tillägga att i Värmland så är det inte helt ovanligt att folk säger "Domsas dragspel" = "Deras dragspel" eller "Hanses cykel" = "Hans cykel". Bra jobbat värmlänningar. Domsas? Dags att se över skolväsendet i Värmland. Citera
Albert Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Bra jobbat värmlänningar. Domsas? Dags att se över skolväsendet i Värmland. Tog väl i lite väl hårt när jag sa att det inte var ovaligt. Är inte så vanligt egentligen med "domsas" men "hanses" är desto vanligare. Citera
Albert Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Mannen som uppmanar folk att vårda sitt språk har fått ett ord om bakfoten No offence, men när man skriver att andra skall skriva rätt så får man skylla sig själv. Citera
SaInT Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 DE = Samma form som JAG DEM = Samma form som MIG [/b]. Ännu enklare att komma ihåg är nog de = vi och dem = oss. Samma antal bokstäver, så kommer man ihåg vilken som ska paras ihop med vilken. Citera
Myssion Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Då kan jag lägga till ett annat fel som många gör (som jag har kommenterat föut): Vart och Var. Vart är en riktning. Var är en placering/ett läge. Man kan inte säga "Vart är min sykkel", det heter "var är min sykkel". Som grundregel kan man tänka att svaret på "vart" är "ditåt" och svaret på "var" är "där". Exempel: - Vart är du på väg? (Rätt) - Till Säffle (=ditåt). - Var ska du gå? (Fel) - Till Säffle. - Var är min strap-on, älskling? (Rätt) - Den ligger i garderoben (=där). - Men vart är glidmedlet då? (Fel) - Det står ju på nattduksbordet. Citera
Recommended Posts