Gå till innehåll

Ett pokerproblem för NL 9-manna CG


hbgelvis

Recommended Posts

Tänk er ett 9-mannabord texas no limit cashgame och följande starthänder:

 

AA

99

22

AKo

87s

109o

KQo

92o

A3s

 

problemet går ut på att placera dessa händer på positioner där dom gör stört nytta. Givetvis vill man ha knappen på alla dessa händer men där finns det bara plats för en hand. Mitt förslag är följande:

 

SB 22 (call)

BB 99 (check eller raise beroende på hur många som är med i potten)

UTG 92o (fold)

UTG+1 A3s (fold, kan tänka mig spela handen om det sällan raisas före flopp)

UTG+2 KQo (fold eller raise beroende på motståndet)

UTG+3 109o (call)

UTG+4 87s (call)

CO AA (raise)

knappen AKo (raise)

 

Finns naturligtvis inget "rätt" svar på detta problem men skriv gärna några egna förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt ditt problem, eller jo det gör jag väl kanske, men tycker det verkar tämligen knasigt. Jag vill spela alla mina händer i så sen position som möjligt.

 

Problemet handlar om att välja ut de typer av händer där position är viktigt (tex AKo). Även med en hand som 87s är det viktigt att ha position efter floppen. Eftersom jag valde knappen med AKo så måste jag välja någon annan position för denna hand.

 

Problemet är INTE uppbyggt så att dessa nio händer ska mötas i en giv, om du tex väljer AA på CO-platsen så har du ingen aning om vilka händer du möter.

 

Lösningen på problemet blir en sorts ranking över hur positionskänsliga händerna är. Låga pocketpar väljer jag SB och BB eftersom positionen efter floppen inte är lika viktig med dessa händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det vore fixed så vore det självklart att AA gör sig bäst på bb, och jag är tämeligen säker på att det gäller i NL också.

 

Hmmm... Du har en poäng där... Men säg at du raisar och får två callers och det visar sig att floppen är lite halvfarlig?! Känner mig inte bekväm att vara ur position då.

 

Jag håller nog kvar AA på CO-platsen, ändå. Med bra händer vill jag ha position så att man kan vinna några extra betar från motståndarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...