Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fi är TAG pre och passiv post. Han höjer 5bb vilket jag inte sett honom göra förut. Jag sätter honom på ett högt pp. En liten stund funderar jag på att reraisa honom pre för att kolla läget lite, men bestämmer mig för att endast syna.

** Black Celebration [Hold em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money

- Omega_ap sitting in seat 1 with $33.90

- scouserandy sitting in seat 2 with $126.55

- rated23 sitting in seat 3 with $98.05

- tesik sitting in seat 4 with $84.63

- eeken123 sitting in seat 5 with $100.10

- FIENDEN sitting in seat 6 with $167.50 [Dealer]

Omega_ap posted the small blind - $0.50

scouserandy posted the big blind - $1.00

** Dealing card to scouserandy: 8 :spade: , 8 :heart:

rated23 folded

tesik folded

eeken123 folded

FIENDEN raised - $5.00

Omega_ap folded

scouserandy called - $5.00

** Dealing the flop: 8 :diamond: , 4 :club: , 3 :heart:

scouserandy checked <---tänker checkreraisa med nutz

FIENDEN checked <---jaha?

** Dealing the turn: 5 :club:

scouserandy bet - $8.00

FIENDEN raised - $22.00

scouserandy called - $22.00<---jag betar ut och blir reraisad. Nöjer mig att syna för jag känner mig säker på min hand. Färgdraget har han inte! Han är för passiv för att semibluffa. Tror inte han höjt med 67, 62, A2 för stegen

** Dealing the river: 9 :diamond:

scouserandy checked<---ruter nian gör varken till eller från (bara han inte träffa högre set nu), jag checkar för att få honom att beta. Kanske skulle jag betat ut själv här?

FIENDEN went all-in - $140.50<---WTF, det tighta fanskapet går all in. Jag tänker tills tiden nästan har gått ut innan jag bestämmer mig.

Frågan är vad han sätter mig på? Kan han fått högre set än mig när nian kom? När jag checkar river vet han nästan att jag inte sitter på nöten?

Gör han själv detta movet med stegen?

Javafan vad gör man här? Ingen av händerna jag har satt honom på slår mig. Men hans överbet får en änna att tänka. Enkel fold? knipa ihop ögonen, syna och hoppas att chipsen kommer min väg?

Postad

Om du inte sitter med hela din rulle på bordet så skulle jag syna lätt, no doubt, han kan lika gärna ha träffat ett lägre set, då man ofta blir stissig och tror man kommer vinna den till 100%. speciellt då det varken finns chans till stege eller färg. Han höjde ju dig trots allt på turn? han kanske har AKs och CP-spelar, likaså JJ QQ KK AA osv, jag tror lätt du har denna hand! fram me svaret senare, nyfiken :)

Postad

Jag hade höjt igen på turn, för att tighta spelare är svårare att lyckas trappa på river, vilket jag antar var din ursprungliga plan med endast syn på turn.

Jag har synat utan att tveka på river. Du säger att han är väldigt TAG och bara raisar med premium händer, då har du honom. Överspelar han AA? Vet du om han raisar med lägre PP's också? Har du sett han bluffa?

Han lär ju inte raisat med 67, 62 eller A2. Det enda "troliga" han kan ha är triss i 9:or. Bara låga kort på flopp, så han re-raisar dig på turn för att skydda sin hand och hindra dig från att skrämma bort honom på river med en fet bluff som ger honom ett svårt val eftersom han tror att han har bästa handen just nu. Han träffar drömkortet på river och sätter dig således all-in istället för att checka.

Svar: Syn utan att tveka, trots risken finns att han prickade triss i 9:or. Förhoppningsvis har han lägre set, bluffad AK eller överspelad KK/AA.

Postad

Hej, framgår ju inte om du synade till slut? Jag hade i varje fall synat, satt

honom på typ QQ eller KK möjligtvis A A, betar 5 innan flop, du synar, Check check, tror nog han lurar dig i fällan, du betar 8 han slår om, tänker nog yes, nu har jag dig, när sedan rivern kommit o du checkar ser han inget på bordet som kan ta honom så han betar hoppas väl på att du ska syna med topp par eller 10 10 typ, anledningen till att jag tror mest på QQ eller KK är för att han verkar lite försiktig o vill inte "kasta" in pengar om Esset dyker upp, eller så sitter han på en lägre triss efter floppen o slowspelar, känns som en väldigt liten chans att han ska sitta på 99! JAG HADE BLIXTSYNAT!!!! ;)

O DU!! HÅKAN MILD SUGER! ;););)

Postad

Du sitter på BB eller har jag lästfel i HHn? Han sitter iaf på knappen, har han försökt att köpa från knappen förut? Som du spelar så antar jag att du vill att han ska betta,, du visar svaget för att få honom att tro han har bästa handen eller ge honom bluffmöjlighet.. Sen när han faktist bettar ut så fegar du ur? Om han är TAG så sitter han nog på AA-JJ Aks AQs, det är väl en ungefärlig HD, sen så kanske han spelar sin tabelimage och försöker stjäla från knappen. MEd tanke på hans HD och att du gett honom bluff möjlighet så tycker jag att det är en syn.

Postad

Jag håller med i ditt resonemang. AA, KK, QQ är troliga händer och jag har svårt att tro att han inte betar ut på flop då du har checkat med sina 99, 1010. Därför är ett högre set otänkbart i min mening.

Glöm ej bort att för tighta spelare så är en bluff ens starkaste vapen. Jag vill inte påstå att han med största sannolikhet bluffar, men du maskerar din hand ganska bra och om jag inte hade vetat dina hålkort så hade jag sett dig som svag då du bl.a checkar rivern.

QJ är en annan tänkbar hand. Du säger att han är tight, men denna hand passar in i handistrubutionen på den specifika position han har, även om han nu är tight. (Har fått för mig att turn är :club: 10 :roll: )

Men jag håller med dig, riktigt svår hand. Tror mest på överspelat toppar och att du har honom. Stark syn!

Postad

QJ är en annan tänkbar hand. Du säger att han är tight, men denna hand passar in i handistrubutionen på den specifika position han har, även om han nu är tight. (Har fått för mig att turn är :club: 10 :roll: )

Turn är 5 :club:

Ändrat nu!

Stark syn!

Tack ;)

Jag synade och detta hände:

scouserandy went all-in - $100.55

FIENDEN shows: 3 :diamond: , 3 :spade:

scouserandy wins $252.60 from the main pot

Han floppa alltså lägre set och försökte trappa mig. Lyckades nästan för jag fick tänka länge innan jag synade.

Tack så mycket för responsen :D

Postad
Mycket bra analys

Tack!

Anledningen att jag tvekade var chansen till stegen och att fi varit väldigt passive post flop innan.

Jag skulle själv göra det movet med nöten annars i den potten istället för valuebet.

Låt säga att han betat $50 istället. Finns det något värde i att ställa där själv då?

Postad

Dåligt spel vid nästan varje tillfälle du får..

Preflop: syn är nog att föredra här precis som du gör, men att höja är inte helt fel heller.

Flop: Att checkraise:a med set är oftast ett dåligt sätt att få bra betalt. Troligen släpper han ett överpar då.

Turn: Korrekt att beta ut här, när motståndaren höjer är det givet att du ska höja tillbaka! detta är ett så vanligt nybörjarmisstag, de slowspelar sig bokstavligt tala gula så fort de får en bra hand, trapping trapping trapping, checking, checking, checking.

River: Vad sitter du i för situation nu? en smart motståndare checkar bara bakom dig med överpar här (de som du vill få extra betalt av). Han med sitt set sitter ju dock i en svår sits och vill kanske ta ett valuebet här. Tur för dig att han hade set och förvandlade handen till 72 (David Sklansky, Tournament Poker for Advanced Player, s. 113.) med sitt överbet.

Hade du betat ut på flop så hade situationen blivit mycket enklare.. han hade troligt då höjt, och eftersom din motståndare är passiv postflop säger det dig att han har en bra hand och du kan endera höja tillbaka all in direkt eller check-raisa all in på turn.

Det man kan lära sig av denna hand är att det är svårt att inte förlora alla sina pengar med ett lågt set mot ett högre även när det högre setet "gör allt han kan" för att låta det lägre setet komma undan.

Postad

Jag håller med dig faktiskt. Lite ;)

Flop: Att checkraise:a med set är oftast ett dåligt sätt att få bra betalt. Troligen släpper han ett överpar då.

Jag vet inte det, jag har en TAG stil innan flop och aggressiv post. Höjer många drag och pp här.

Turn: Korrekt att beta ut här, när motståndaren höjer är det givet att du ska höja tillbaka! detta är ett så vanligt nybörjarmisstag, de slowspelar sig bokstavligt tala gula så fort de får en bra hand, trapping trapping trapping, checking, checking, checking.

Sant, dock är detta inte mitt vanliga spel då jag ytterst sällan slowar. Men ibland känns det rätt, som här.

River: Vad sitter du i för situation nu? en smart motståndare checkar bara bakom dig med överpar här (de som du vill få extra betalt av). Han med sitt set sitter ju dock i en svår sits och vill kanske ta ett valuebet här. Tur för dig att han hade set och förvandlade handen till 72 (David Sklansky, Tournament Poker for Advanced Player, s. 113.) med sitt överbet.

Jag vet, jag checkar för jag tror han kommer beta. Jag är lite rädd för stegen och bestämmer mig för att check-syna. Nu går han ju All In och det är därför jag frågar om det är värt att ta synen.

Hade du betat ut på flop så hade situationen blivit mycket enklare.. han hade troligt då höjt, och eftersom din motståndare är passiv postflop säger det dig att han har en bra hand och du kan endera höja tillbaka all in direkt eller check-raisa all in på turn.

Håller med. Alltså 7 ggr av 10 när jag floppar hårt mot en preflop höjare så betar jag in i honom direkt för att få en höjning tillbaka. Men inte mot denna fi.

Det man kan lära sig av denna hand är att det är svårt att inte förlora alla sina pengar med ett lågt set mot ett högre även när det högre setet "gör allt han kan" för att låta det lägre setet komma undan.

På den brädan och hur handen utspelats hade jag checkat bakom om jag var fi med lågt set, alt valuebetat runt 60% av potten.
Postad
Försök att få in pengarna på floppen istället när du har nöten. Beta pott, om han har hög pp kommer han re-raisa dig och då trycker du in :spade:

Tycker absolut att man i normalfallet bör checksya floppen när den är regnbåge och man har topptrissen. Största risken är att han har överkort och dem vill man att han ska träffa. Tänk på att opp ofta foldar den hand han skulle CO-betta om man höjer.

Postad

Beror väl på vad man tror att motståndren har. Eftersom han i det här fallet trodde att motståndaren hade hög pocket så ska han ju beta in i honom. I annat fall kan man ju beta svagt i hopp om att bli re-raisad av en AK eller liknande. Orka checka

Postad
Beror väl på vad man tror att motståndren har. Eftersom han i det här fallet trodde att motståndaren hade hög pocket så ska han ju beta in i honom. I annat fall kan man ju beta svagt i hopp om att bli re-raisad av en AK eller liknande. Orka checka

Hur fan ska han kunna tro att fi bara har ett högt pocket vid en höjning på knappen? Och om han nu mot! förmodan skulle ha ett högt pocket är det inte säkert att det måste vara bättre att betta flopp.

Postad

Haha lol varför så aggressiv?

Tyckte han skrev i början att han trodde att Fi hade hög pocket isf tycker jag att man ska beta på flopp. Funkar för mig iallafall men du får väl spela hur du vill

Postad
Haha lol varför så aggressiv?

Tyckte han skrev i början att han trodde att Fi hade hög pocket isf tycker jag att man ska beta på flopp. Funkar för mig iallafall men du får väl spela hur du vill

LOL jag är passive :evil:

Postad

Jag håller med dig faktiskt. Lite ;)

Det behöver ju alltså inte vara dåligt spel om du på ett bra sätt kan motivera varför du spelat på ett visst sätt. Mot vissa storfiskar :lol: kan man ju gå ifrån sina vanliga principer och spela handen rätt udda, men det kräver att man vet vad man sysslar med och vet vad man vill få ut med sitt spel. Med dina svar nu visar du ju att du frångott dina vanliga principer i denna hand men har du funderat på varför och vad du ville uppnå med detta?

Att tänka i pokersituationer är svårt, det är lite som schack. Bra schackspelare kan läsa och beräkna många drag i förväg och bygger sitt spel på det. Jag tycker att man bör tänka på ett liknande sätt i poker. Det kan vid bordet vara svårt att hinna det, därför är det viktigt att träna på händer i lugn och ro efter att man spelat dem, eller läsa andras handhistorys. Man bör tänka på detta sätt: "Om jag betar XX nu och han synar och XX kommer på turn, vad gör jag då? men om jag istället betar YY, vad kommer då hända" så att man inte kommer i läget "oh shit, vad hände nu.. det verkar som att han har mig, men nu är jag ju pot commited så jag får väl syna"

Postad

Det här hade bara varit en svår syn i Omaha. Den enda handen han rimligtvis kan sitta på är tvåpar, lägre set eller överpar. Stegchansen är så gott som omöjlig. Automatisk syn.

Och det där med att inducera en bluff är ju exakt vad man vill med en träff av det här slaget.