bzkt Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Min största läcka i mitt FL SH spel just nu tror jag är mitt spel i blindsen. Tror jag spelar alldeles för passivt och tight på BB, möjligtvis completar jag för lite från SB och jag har svårt för att spela postflop ur position mot en spelare som höjt preflop. Jag spelar 1/2 och är en vinnande spelare, men jag känner att jag borde kunna vinna mycket mer än det jag gör just nu. Har sammanlagt 12,5k händer på 1/2. Känns som att jag släpper BB alldeles för mycket. Mina stats ser ut såhär: VP$IP from SB: 36.86 Folded SB to steal: 84.64 Folded BB to steal: 65.94 Folded BB to steal HU: 64.02 Så jag letar efter är bland annat länktips som tar upp det här. Det enda jag hittade på 2+2 var den här tråden samt den här sidan. Blev inte speciellt mycket klokare av någon. Sen så vill jag inte bara ha länktips utan jag vill höra från er FL SH spelare hur ni spelar. Vad har ni för krav för att syna BB mot en fi som höjt från t.ex. CO eller knappen? Minskar kraven nämnvärt vid 1-2 synare av han som höjt? Vad synar ni i SB med, och vad trebetar ni med? Alla möjliga olika scenarion vore trevligt. Teoretiska och möjligtvis mattematiska förklaringar vore bra också. (Alla exempel utgår från att det är 6-handed samt att FI är okänd) Exempel #1 Hero har i SB. Fold fram till Button som höjer. Hero ? Exempel #2 Hero har i BB. Fold fram till Button som höjer, SB foldar. Hero ? Exempel #3 Hero har i BB. MP höjer, Button synar, SB foldar. Hero ? Exempel #4 Hero har i BB. Fold fram till SB som höjer. Hero ? Skulle gärna se att ni svarade på dem här exemplena och kom med egna, så vi kan få igång lite diskussion vad gäller försvar av blindsen. Posta gärna HHs som vi kan diskutera. Diskussioner om hur man bör spela postflop efter att man försvarat sin blind vore också bra. Citera
Ruterkung Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Trevligt med lite diskussioner om blindförsvar, känner mig inte själv helt hundra på det. Hand 1: Här trebettar jag Hand 2: Varierar mellan trebet och call Hand 3: syyyn Hand 4: syn Citera
Gyre Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Att du foldar BB för mycket har du helt rätt i. Nu är väl inte direkt mörkstölder spelarnas speciallitet på 1/2 men på en lite högre nivå där folk har lite koll på det bör man försvara rätt liberalt. 50% och ibland lägre (om man är skickligt postflopp) finns det uttrymme för. Hand 1: Här trebettar jag Hand 2: Varierar mellan trebet och call Hand 3: syyyn Hand 4: syn Så spelar jag med så länge jag vet att motståndet inte är dundertight. Citera
Sisko Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Jag har också funderat på detta ämne. Framför allt #4, vilka händer synar man med i BB när alla lagt sig men SB höjer? Citera
omduvoresomjag Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 lyssna på det gyre säger ang ca 50% förutsatt att knappen/sb inte är supertight. Är dom supertighta kan du folda bra mkt mer, men annars så är alla händer du postar spelbara på ungefär det sätt som ruterkung tar upp. Från sb så trebettar jag alltid de händer jag spelar mot stöldförsök från knappen, där kan du verkligen anamma "raise or fold" principen, eftersom du vid en cold-call ger bb ypperliga odds att syna med any 2. Har MP höjt och knappen och sb (exempelvis) synar, så kan du sänka starthandskraven rejält och se betydligt fler floppar då du får väldigt trevliga odds för detta. Blindsförsvar är som allt annat i poker väldigt situationsbaserat, men generella förhållningsregler som de ovan kan vara bra att ha. En "egenhet" som jag har är att jag sällan låter sb limpa first in mot mig i BB. Vet inte om det är helt rätt taktik i alla lägen, men fullkomligt hatar sb-limps. På 2/4 foldar dom förhållandevis ofta för en raise, både preflop och på floppen om de missar, för att detta ska vara lönsamt iaf. På högre nivåer som 3/6 och 5/10 får man vara lite mer restriktiv med att köra så, men funkar överlag ganska bra då spelkvalitén inte ökar markant. Från sb bör du vara restriktiv med ditt spel och framförallt inte completa jätteofta trots att det är "billigt". Detta blir "automagiskt" lättare på högre nivåer där en complete blir "dyrare", men det är värt att tänka på redan på 1/2. Citera
morberg Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 En "egenhet" som jag har är att jag sällan låter sb limpa first in mot mig i BB. Jag älskar SB-limpare. Sitter jag på en dålig-halvdan hand i BB och de sedan checkar floppen får jag nästan alltid potten med ett bet. Mycket bättre att ta potten där än pumpa in pengar före floppen om jag inte har en stark hand. Citera
omduvoresomjag Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 En "egenhet" som jag har är att jag sällan låter sb limpa first in mot mig i BB. Jag älskar SB-limpare. Sitter jag på en dålig-halvdan hand i BB och de sedan checkar floppen får jag nästan alltid potten med ett bet. Mycket bättre att ta potten där än pumpa in pengar före floppen om jag inte har en stark hand. absolut sant! Men brukar ofta bli en läroeffekt för sb som i många fall ger upp handen hela tiden om han inte har sjukt bra preflophand. Då raisar han istället, och då får du betalt när han bluffbetar sina övekort hela vägen Citera
bzkt Postad 18 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2006 Ok ska läsa igenom det här imorgon när jag är nykter. Just nu anstränger jag mig jävligt hårt för att stava rätt. Kom gärna med nya exempel och liknande, hur ni spelar. Dem explemepena jag skrev var ju inte allt för vettiga. Citera
Ruterkung Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Tänkte lägga upp en hand där jag är helt offside (eller jag tycker det själv). Hur gör ni på såna här händer? Party Poker 2/4 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Tror morberg skrev någonstans att det är bättre att bara syna när SB höjer för man ger ifrån sig så mycket om man trebetar + att man kan låta fi bluffa ut sig på senare gator, har jag förståt det rätt? Preflop: Hero is BB with 7:diamond:, 7:spade:. 4 folds, SB raises, Hero calls. Hmm, vad gör jag här? Ska jag låta han fortsätta beta eller höja? Jag tror med 99% säkerhet att jag leder, om jag syanr och överkort kommer ut, ska jag fortsätta att bara syna då? Hatar såna här lägen, tycker det är mycket enklare att bara köra på. Flop: (4 SB) T:heart:, 6:heart:, 2:spade: (2 players) SB bets, Hero raises, SB calls. Jaha, eftersom jag måste jag fortsätta beta här, jag checkar ner river om jag inte träffar river, går det att beta river om t.ex en tvåa kommer ut? Turn: (4 BB) A:club: (2 players) SB checks, Hero bets, SB calls. klonk... River: (6 BB) 7:heart: (2 players) SB checks, Hero bets, SB raises, Hero 3-bets, SB calls. Final Pot: 12 BB Jag är helt lost här Citera
morberg Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Tror morberg skrev någonstans att det är bättre att bara syna när SB höjer för man ger ifrån sig så mycket om man trebetar + att man kan låta fi bluffa ut sig på senare gator, har jag förståt det rätt? Jo, ungefär så. Fast det var Hjort som formulerade det först, jag har bara upprepat vad han sagt. Handen spelar du bra fram till trebetten på river som är lite väl mycket för min smak när det är tre hjärter på bordet. Citera
Gyre Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Ruterkung, Här finns det lite att läsa om att inte re-raisa preflopp när det är HU. Leta efter StellarWinds inlägg på andra sidan. Det handlar visserligen om att inte cappa men samma argument går nästan att applicera på ett 3-bet, skillnanden är den att du ger inte ut lika mycket info med en 3-bett som en capp efter som man antagligen 3-bettar med fler händer än man cappar med. Angående din han så är jag lite osäker på turn. Vad sägs om en check där? Finns ju både fördelar och nackdelar men mot en hyffsat aggresiv spelare tror jag det är ett bra läge att checka turn. Dels för att undvika en c/r om han sitter på ett ess samt att ge han möjligheten att bluffa river med flera andra händer som han ha. Allt enligt detta konceptet. Citera
Ruterkung Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Ruterkung, Här finns det lite att läsa om att inte re-raisa preflopp när det är HU. Leta efter StellarWinds inlägg på andra sidan. Det handlar visserligen om att inte cappa men samma argument går nästan att applicera på ett 3-bet, skillnanden är den att du ger inte ut lika mycket info med en 3-bett som en capp efter som man antagligen 3-bettar med fler händer än man cappar med. Angående din han så är jag lite osäker på turn. Vad sägs om en check där? Finns ju både fördelar och nackdelar men mot en hyffsat aggresiv spelare tror jag det är ett bra läge att checka turn. Dels för att undvika en c/r om han sitter på ett ess samt att ge han möjligheten att bluffa river med flera andra händer som han ha. Allt enligt detta konceptet. Tack för länkarna, jag ska läsa igenom dom. Angående handen; orkar ni slänga turn om han checkraisar? Citera
bzkt Postad 18 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2006 Riktigt bra länkar, tack för dem Gyre. Länken om konceptet att checka turn bakom en aggressiv spelare var väldigt läsvärd. Även fast tråden handlar om spel i blindsen Citera
bzkt Postad 18 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 18 Mars , 2006 En hand som utspelade sig nyss. MP är 60/11/2 och Button är 22/22/5. Button har 3-betat väldigt ofta på knappen och båda MP och Button är aggressiva postflop. Kan det vara värt att ta en syn här? Mina implicita odds anser jag vara väldigt stora. Party Poker 1/2 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is BB with , . 1 fold, MP raises, CO calls, Button 3-bets, 1 fold, Hero ? Citera
Recommended Posts