juniorpoker Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Gjorde en liknande syn i en 10$ MTT häromdagen. Höjer från sen poss med 83o, är short och behöver blinds. BB har ännu mindre marker än mig och ställer in, jag får odds på 2,9-1, behöver bara lite mer än 25% och hittar syn. Han visar AJ och jag klonkar trean på flopp. Piece of cake! Citera
heybike Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Gjorde en liknande syn i en 10$ MTT häromdagen. Höjer från sen poss med 83o, är short och behöver blinds. BB har ännu mindre marker än mig och ställer in, jag får odds på 2,9-1, behöver bara lite mer än 25% och hittar syn. Han visar AJ och jag klonkar trean på flopp. Piece of cake! Inte riktigt samma sak. Vad du gör är en Lex Storåker, höjer så mycket med en dålig hand att du inte kan lägga dig vid omslag på grund av potoddsen. Det är inget bra spel. Situationen i handen tråden handlar om i övrigt hade jag synat osett. Citera
Supertequila Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Måste nog hålla med om att spelet inte var så lysande där preflop. Att Fi synar bara när du är comitted är också konstigt. Jag hade reraisat dig all in preflop där. Synen på flopp är bra. Citera
heybike Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Måste nog hålla med om att spelet inte var så lysande där preflop. Att Fi synar bara när du är comitted är också konstigt. Jag hade reraisat dig all in preflop där. Synen på flopp är bra. Vad pratar du om? Han ställer ju honom all-in pre-flop. Finns ingen syn på flop. Citera
Supertequila Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 sorry... slöläste snabbt. Du har rätt. Citera
Klyka Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 såg att någon hade skrivit 28% av potten som man synar, men hur räknar man ut detta på enklaste sätt? så om man synar för ca en tredjedel av potten så ska man va >30% favorit för syn? Anta att P=Potten S=Den summa du måste syna (vad det kostar att syna) E=Den equity som krävs E=S/(P+S) Citera
RodgeOne Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Skitkort? Skitkort? Skit--kort? Det här får jag höra ofta och jag förstår inte resonemanget med skitkort. Jag har otaliga gånger försökt förklara för mina nybörjarvänner att det inte är valören som spelar roll i vissa specifika situationer. Här drar jag det igen. Låt oss säga att du är uppe mot AK. Spelar det någon roll att du har 53s, QTs, 97s? Vad är sannolikheten att någon av de korten träffar på bordet och inte A eller kung? Exakt samma sannolikhet. Vad är sannolikheten att man träffar färg med de olika korten? Exakt samma sannolikhet. Vad är sannolikheten att man träffar stege? Större med 53s och 97s än med QTs (I och med att K och A är möjliga stegkort i QT-kombinationen). Så resonemanget med skitkort håller inte om man öppnar ögonen. Sannolikheten är runt 40 % för alla de kombinationerna. Är man uppe mot överpar, oberoende om det 99 eller AA så är oddsen runt 20%. Det resonemang man hör att man ska syna preflop om man har potoddsen 2-1 eller bättre bygger på just det här att man har runt 40 % vinstchans om man har två levande kort som är nära varann (connected, semiconnected), och 30 % om man är dominerad ( t ex Ak mot KQ där K är låst, således dominerad) eller korten inte är connected lr semiconnected. Detta betyder att om man har ett Ess i handen har man aldrig sämre odds än 30 %. Resonemanget bygger på ett undantag självklart, och det är att motståndaren inte har överpar. Sannolikheten att motståndaren har överkort är mycket högre än att han har överpar, för det finns fler kortkombinationer som ger t ex AK än AA eller KK. Det är inte valören på kortet som avgör i sådana lägen, utan strukturen och potoddsen. När ni har förstått det så ökar er pokerkunskap mångdubbelt. EDIT: Oddsen att få stege med 97s är större än 52s mot AK för A ingår i stegkorten med 52. Mycket bra skrivet! Vill även tillägga att jag i det här läget, när fi är pressad som f-n och mer eller mindre har random trots att han är tight, ser jag hellre 2-5 än t.ex. J-8.. Större chans att få fria kort, som jag i det här läget siktar på att få. (odds 40-60) Lätt syn, även om någons resonemang om att folda och sen försöka ta BB nästa hand, och sen få fortsatt press på shortstacken.. Men som sagt lätt syn, kan inte ge bort något till småstackarna .. Citera
Mikey Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Jag anser fortfarande att det är en för marginell situation för att det ska vara en helt solklar syn. Om vi ser på EV i antal chips istället för $ så blir synen lite mindre marginell förvisso, men det går inte att strunta i att det faktiskt är bubblan. Jag undrar om man inte kan ha större EV av att folda den där, sen trycka vilka som helst nästa hand. Just eftersom du förmodligen kommer kunna sno 2 gånger då de andra 2 stackarna inte kommer vilja göra något mot dig före shortstacken åker. Ska räkna lite på det sen efter Bond och när jag får lite tid Ha det! Citera
Klyka Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Enda anledningen att inte syna är om man har dålig BR och inte har råd med varians o därför måste ITM, men då har man inget i den turneringen att göra från första början. Citera
Mikey Postad 25 Mars , 2006 Rapport Postad 25 Mars , 2006 Enda anledningen att inte syna är om man har dålig BR och inte har råd med varians o därför måste ITM, men då har man inget i den turneringen att göra från första början. Du ska ju satsa på att få så mycket värde som möjligt. Tänket att "spela för att vinna" är väl ganska utdött inom STT världen numera? Körde lite mer beräkningar i SNGPT. Antar att de två andra stackarna har 10000 marker var så att det går jämnt upp. 4 stycken kvar. Struktur 12.5%/25%/62.5%, 8 spelare från början med 5000 startmarker. Vi antar att 4000 stacken trycker med 80% av händerna (22+,A2+,K2+,Q2+,J2+,T2+,94o+,92s+,85o+,83s+,75o+,74s+,64s+,54s) Han trycker och vi sitter i BB med 52s och en stack på 16000. Att folda nu ger oss ett $EV på 262.43:-. Om vi synar har vi ett $EV av 270.12:-. En skillnad på ungefär 7:-. Det är ju kanonbra. Men anta att vi synar och förlorar. Då kommer vi sitta med 12000 i stacken, "lillstacken" kommer ha 9000 i stacken och de andra 9k respektive 10k. Om vi trycker med 100% av våra händer här får vi ett $EV på 240:-. Om vi skulle folda här och trycka 100% av händerna i nästa hand skulle vi ha ett $EV på 276:- Samtidigt som vi håller bubblan vid liv för att utnyttja the gap mot resterande spelar och vi kommer kunna sno mycket blinds under den här tiden. Så fort någon tar ut lillkillen ökar alla andras EV rätt så grovt, oavsett vem som plockar honom till slut. Jag säger inte att det är FEL att syna. Bara att det är mer marginellt än vad många tycks tro. Något att hålla i åtankarna i SnGs är ju att $EV skiljer sig från Chip-EV (som man kan sägas används i CGs och tidigt i MTTs). Så kom bort från tänket att vissa drag är chipmässigt EV+ för de kan vara väldigt marginella $EV mässigt. Och att medvetet öka ens varians utan någon större löning har ingenting med BR att göra, det är bara dumt. Men som sagt, jag säger inte att synen är fel. Det jag vill belysa är att det finns andra vägar att gå som når i princip samma resultat fast med lägre varians i slutändan. Bara några tankar Ha det! Citera
Klyka Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Bra svarat. Har hört en del om det där SNG-vad-det-nu-heter. Verkar bra. Var finns det och är det gratis? Verkar som det har en del att lära ut. Citera
Mikey Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Bra svarat. Har hört en del om det där SNG-vad-det-nu-heter. Verkar bra. Var finns det och är det gratis? Verkar som det har en del att lära ut. Ja det är faktiskt ett riktigt riktigt bra program för SnG-spelare! http://sitngo-analyzer.com är länken till programmet! Det kostar dessvärre $79 att regga sig, men testa gärna att ladda ner trial version. Där får du med ett par lektioner också. När du reggar dig så får du alltså mer frihet i kalkulatorn i programmet, och du kommer även få tillgång till samtliga lektioner som ges. Lektionerna skrivs av eastbay på 2+2 så de är av hög kvalitet. Det är fortfarande i utvecklingsstadiet dock, så det finns inte så många lektioner. Den enda lektionen som är låst för enbart reggade användare är en lektion där han går igenom hur man använder det som kallas "The Nash Equilibrium" (equi... stavas säkert inte så, men du fattar ). Det är alltså ett system man kan använda vid HU lowstack poker som är oexploaterbart. Alltså det går inte att få en edge över det systemet. Enda sättet att få det att gå jämnt upp mot NE är att motståndaren spelar med NE själv. Så fort din fi byter strategi så kommer du få en edge. Det sagt ger inte NE högst EV, men det ger mer eller mindre ett garanterat positivt EV vid HU delen av en SnG. Jag rekommenderar varmt SNGPT! Så fort fler lektioner kommer så kommer det att vara guld! Men redan nu är det värt mycket då man enkelt kan analysera sitt spel i turneringar! Ha det Citera
Klyka Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Jaha, lektioner o grejer? Jag hade trott att det mest bara var en kalkylator, som Poker Stove ungefär, fast för SNG-EV-beräkningar.. Hur är lektionerna upplagda? Hur funkar det? (ska iofs kolla hemsidan i detta nu, kanske får svar där...) Citera
Agar Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag tycker den synen e bra att göra.1. Du får se vad han ställer med. 2. Du vet vad det kostar för 5 kort. 3. Om han e tight så domineras du nog inte av några kort med 52. 4. Du tar ut han om du vinner den. 5 Det blir jobbigt för dina polare när de e shortstack om du inte foldar när de ställer in. Du får respekt för synen om du gör den. 6. Om han inte sitter på pp så runt du inte en så stor undie heller runt 40/60. Mot AQ KJ. 7. Du har chips kvar för att fortsätta spela trots en chansning. Där har du 7 otroligt bra anledningar till att du skall syna den. Lås tråden det behövs inga fler svar. hö hö Citera
Recommended Posts