Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Med viss risk för att orsaka en "Allt om datorproblem" då det finns en till tråd inte så långt ner, men here it goes:

Nog så ofta när den ska starta och håller på rada upp devisec och whatnot så kommer följande:

Boot from CD-rom:

"BOOT FROM CD FAILRE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Huh? Hittar den inte hårddisken eller vad är det liksom? Ty på förhand.

Postad

Sitter det nån skiva i? Ta ut den. Kan vara nån taskig brännare som lägger till en "bootflagga" av misstag. :)

Kolla bios som infinitiv säger (det brukar stå "press delete to enter setup" när man startar) och se att den är inställd på att boota från hårddisken. Vanligtvis är datorn inställd på att boota i första hand från diskett, andra hand cd och tredje hand hd eller så.

Starta med nån form av diagnos-cd för att se om du kan hitta nåt fel. Windowsskivan själv kanske går?

Hmm, eller öppna datorn och kolla så du inte har möss som har gnagt av kablarna. :D

Postad

För att beskriva lite närmare:

Starta datorn, tryck in Delete, välj advance bios setup, välj Boot options (Beror lite på vilket bios) och välj att Harddrive(hårddisk) ska bootas först.

Postad

Ok, ska pröva det sen. Vågar inte stänga av datorn nåt mer idag då jag hade tänkt grinda järnet ikväll, men får pröva det senare. Ty för hjälpen hittills :D

• 1 month later...
Postad

OK, vi bumpar upp den här då det inte funkade att ändra i bios. För att få ingång den går jag emellertid alltid genom bios, och direkt på "save and exit". Då går den igång, även fast jag aldrig ändrar några inställningar. (edit: fast jag har ju redan ändrat att den ska boota från HD först) :?

Så mer tips? Windowsskiva har jag f.ö ingen av en lite märklig anledning..