Klyka Postad 14 Mars , 2006 Rapport Postad 14 Mars , 2006 Ni som är proffs/experter har en självklar känsla för hur man ska spela vissa händer i vissa situationer. Detta gäller inte oss som befinner oss nånstans lite längre ned på karriärstegen. Därför kan frågor som "hur ska jag spela ett lågt PP om jag är först in från knappen" vara ganska kluriga. Jag tänker försöka mig på en analys av just den frågan, och önskar att ni som kan mer eller mindre än mig kommenterar, analyserar och rättar. Då kör vi: Förutom en och annan riktigt osannolik monsterhand så är triss det enda legitima att floppa med ett lågt PP. Därför - om man inte satsar på att vinna utan showdown - så måste man räkna med chansen att floppa triss. Oddsen att med PP floppa triss är 7,5 mot 1. Förutom att vika sitt låga PP, finns det två sätt att spela: Syna eller höja (ok, än så länge så är vi down to basic...). Nedan följer en genomgång av dessa två alternativ var för sig: Syna Om du synar så är du ute efter att få se en billig flop. Du vill inte bli höjd, och du vill helst att SB synar utöver att BB checkar, så du får med dig två spelare som kan betala av om du träffar din triss. Du får ju inte direkta pot-odds för att syna, så du är ute efter att få in mer pengar i potten efter floppen. Mht detta är syn bäst mot spelare som är passiva pf, SB ska syna ofta och BB checka. Post flop får de gärna vara aggressiva och slänga pengar i potten. Missar du så gör du dig bara av med handen och träffar du så får du bra betalt. Bäst är dock synen mot calling stations, spelare som är passiva men synar dina satsningar när du träffar. Du vill inte syna om blindarna är passiva tighta spelare som lägger sig om du träffar och satsar på floppen. Dessa får du inte tillräckligt betalt av. Men, låt oss nu säga att du blir re-raisad före floppen. Tråkigt. Ska du lägga dig eller ska du syna (re-re-raisa är inte att tänka på, då du inte vill committa för mkt till potten)? Först och främst, om det är SB som höjer och BB sedan re-raisar, så ska du lägga dig direkt. Risken är för stor att potten växer ännu mer före floppen. Om det däremot inte föreligger nån (större) risk för re-raise efter att du synat, då beror allt på vilka odds du får för att syna: Först och främst kan vi konstatera att dina implicita odds påverkas gynnsamt av det faktum att någon höjt - det är mkt sannolikt att han kommer att betta ut på floppen. Å andra sidan, om höjningen är stor så påverkas de direkta oddsen negativt - du får betala mer i relation till potten för att få se floppen. Med andra ord: Om höjningen är liten, runt en eller 2 gånger stora blinden så kan det vara värt att syna (återigen - vem är mest benägen att göra en sådan liten höjning? Jo, en spelare som är ganska timid före floppen, dvs den typ av spelare som du enligt ovan gärna ska limpa mot). Summering: Du limpar gärna om SB är en spelare som gärna limpar, och BB inte gärna höjer, samt båda gärna betalar av när du träffat på floppen. Syftet med limpen är att se en billig flop för att få bra odds för att träffa en triss. Raise Om du höjer med ett lågt PP från knappen, så vill du helst av allt sno blinden. Därför är denna variant bäst mot spelare som sällan försvarar sin blind. Om du får syn, så är förhoppningen förståss att 1) träffa triss och få bra betalt, eller 2) genom en continuation bet (CB) sno potten. Dessa två varianter fungerar mot olika typer av spelare. En CB funkar mot timida spelare, medan samma spelare inte ger speciellt bra betalt när du träffar trissen. Mot en spelare som gärna synar när du bettar floppen, eller som gärna bettar ut på floppen efter att du höjt så gäller det att träffa trissen eller annars slänga sin hand, men honom får du också bra betalt av när du väl träffar. Här gäller det att känna sin motspelare. Om du blir re-raisad före floppen så gäller samma resonemang som när du blev raisad efter att ha limpat (ovan). Summering: En höjning är bra mot spelare som sällan försvarar sin blind. Om de synar får de gärna vara spelare som ofta ger sig för en CB. Syftet med höjningen är att sno potten pre flop eller på floppen, inte att bygga pott. Slutligen, fold Om dina motspelare är aggressiva före floppen så är syn inget bra alternativ. Inte heller om de är tighta post-flop. Om de försvarar sina blinds eller spelar löst på floppen så är en höjning inget bra alternativ. Mot alla dessa spelare bör du lägga ditt låga PP. Hoppas på kommentarer... Citera
Klyka Postad 17 Mars , 2007 Författare Rapport Postad 17 Mars , 2007 Bumpar denna med en fråga till mig själv. Hur i h@"#¤#@ går den sista meningen ihop?? Ingen som har nåt att invända mot det skrivna? Alternativet fold är ju lite flyktigt skrivet, samt att det känns som syn promotas lite väl mkt. Skrev detta en gång för att få mig själv att tänka i dessa banor. Citera
Huggybear Postad 17 Mars , 2007 Rapport Postad 17 Mars , 2007 Jag höjer alltid först in på knappen. Genom att alltid raisa upprätthåller jag en agressiv image och döljer bättre min hand. Det är även lättare att få betalt då jag floppar triss i en raisad pot och jag vinner också ofta potten med ett c-bet. Om motståndaren synar på floppen kan jag ofta checka på turn och få se rivern gratis. Om du endast synar preflop bör du också blanda in synar med starka händer för att inte bli lättläst. Det är dock inte optimalt enligt min mening och dessa händer blir svåra att spela om ingen höjer din limp. Om någon reraisar pre-flop är det ofta inte lönsamt att syna om den som reraisat har en stor range eftersom det då inte är säkert att du får betalt då du floppar triss. Om du synar preflop kan du däremot syna ett raise då du får bättre implicita odds. Problemet är att din hand är ganska lättläst. Citera
loka2 Postad 17 Mars , 2007 Rapport Postad 17 Mars , 2007 Jag ser mig själv som en väldigt aggresiv spelare som är ute efter en väldigt aggresiv image så för mig är det nästa uteslutet för mig att limpa handen, men jag håller med om att det inte alltid är optimalt då fi på NL50 ofta är ganska veka i blindarna. Är fi också väldigt aggresiv och jag vet att han gillar att försvara sina blindar kan jag tycka att det är rätt att limpa för att inte driva upp potten allt för mycket om jag missar. Citera
Recommended Posts