Gå till innehåll

PLO - Ector på Cosmopols 100/100!

Recommended Posts

Postad

100-100 pl omaha Cosmopol Sthlm. Ett par riktigt vassa spelare och en drös syn-tomtar.

Limpar utg med 9TJQ damhjärterdrag. Bra spelare två pos efter mig höjer till 300 och får 3 syn fram till mig. Jag bestämmer mig för att slå om en tusing till och vinna en stor pott om jag träffar bra. Räknar med att alla kommer att syna och tror inte att den bra spelaren slår om eftersom han tror att jag är mycket tightare än jag är och därför antagligen sätter mig på AA (om han nu inte har det själv vill säga, men det märker vi)

4 av oss ser floppen för 1300 var. floppen kommer 68Q med två ruter. Jag bettar 4 000 (fråga inte varför jag inte bettar pott... Jag va trött och räknade inte potten.) Den bra spelaren efter mig synar. Jag tror här att han har någon form av stegdrag eller ett litet flushdrag, men jag vet inte riktigt vad jag ska sätta honom på. Hade han haft någon form av jätterappis eller en hård träff så tror jag han hade slagit om max, men jag är inte helt säker här. Så här i efterhand är jag dock grymt missnöjd med min lilla fjuttbet... Har som sagt ingen aning om hur det blev så. Ska träna på att skrika "Pott!" så fort jag vill betta.

Turn faller ruter Q och jag har nu triss. 12600 kvar i stacken och en spelare mot. Vad gör ni och varför?

Resultat senare...

* Pill, pill - QoS *

Postad

Ja eftersom bordet paras och du har damen så tycker jag du måste sätta press på spelaren. Jag tycker du ska skrika POTT!. Det är otroligt svårt att göra den callen han måste göra om han har färgen mot ett parat bord där du bettat hårt på flop, kanske med triss?. Enda handen du är rädd för är ju att han har kåken, det är ju bara då han kommer blixtcalla och eftersom du inte trodde han träffat hårt för då hade du fått omslag är det ju bara "in med degen". Du får honom att kasta alla stegdrag och eventuellt även en nötfärg beroende på reads. Får du en call har du ju som sämst 10 outs (jaja kanske bara 9 om han har sista damen) att ändå vinna.

Well, det är tomteprof's tankar om situationen ;)

btw Ector, vore schysst om du fixade till mitt foto på wsop.info som jag av misstag kastade in under bilder

//Matteprof

Postad
Beror helt och hållet på vem av dom bra spelarna du möter.

Räkan och Frej: Check och syn.

Ronny: Bet all-in.

Men vänta nu. Om man ändå tänker syna ett bet från synaren är det väl lika bra att sätta press på honom med att skjuta in sina sista stålar. Allt annat är ju gratiskort för honom och man kan ju inte räkna med att tjäna mer pengar på en check-check.

Checksynen innebär ju också all in.

Postad
Turn faller ruter Q och jag har nu triss. 12600 kvar i stacken och en spelare mot. Vad gör ni och varför?

Hur tror han att du skulle spelat kåken?

Jag kommer i vart fall spela ungefär som jag tror att han tror att jag skulle spelat kåken. Om han inte tror att jag någonsin skulle trycka med kåken så är det nog inte så bra att göra det, eftersom jag då får syn av ett gäng underkåkar samt åtminstone nötfärgen.

En annan sak att komma ihåg är att han antagligen satt dig på AAxx, i så fall så är det mycket mindre sannolikt att du har en kåk än annars, eftersom du bara har två kort att få in Q8, Q6, 66 eller 88 med, vidare så skulle det ju inte vara omöjligt att du i så fall var inne och tryckte med bluffesset.

Om han har en hand som 88 så vet ju han att det är otroligt att du har kåken eftersom du reraisade, och det gör du knappast med en hand som innehåller en Q och en 6 särskilt ofta.

Postad
Men vänta nu. Om man ändå tänker syna ett bet från synaren är det väl lika bra att sätta press på honom med att skjuta in sina sista stålar. Allt annat är ju gratiskort för honom och man kan ju inte räkna med att tjäna mer pengar på en check-check.

Vissa spelare är väldigt aggressiva och dessutom duktiga på att lägga händer som ser utsiktlösa ut, alltså kommer de ställa in med betydligt fler händer än de skulle synat all-in med.

Jag är inte helt säker på att det är att föredra att vara uppe mot en svagare handdistribution i det här fallet eftersom potten är så stor.

Postad

Gdaily, vem är räkan?

Det va mot Ronnie och jag bestämde mig för att trycka in. Han satt och stekte i 3 minuter och synade sen med 7 hög flush. Jag fyllde inte såklart... Tror precis som Hjorten att det blev lite lättare för honom att syna eftersom han tror att jag har AA och då kanske snöar in på bluff-esset. Vad gäller hur jag spelar kåk så bettar jag nog alla händer utom fyrtal med det turnkortet. Sjukt vass syn av honom hur som helst, men som sagt... Han är bra.

Postad

Jag gillar checkraisen före floppen trots usel position. dåliga (och bra) spelare tror att du har AA. Betta ut på floppen känns däremot lite våghalsigt. Om du gör det så måste du betta pot. Vad representerar du ? QQQ eller AA + nötfärgdraget är två tänkbara händer. Gillar den bra spelaren att spela drag aggresivt? du vill inte ha ett omslag här direkt Eftersom han ser dig som lite väl tight så gissar jag att han inte tror du kommer betta med bara ett par här (AA). Fast andra alternativet check/folda är förstås inte så kul det heller.

turn är player dependent. Jag bettar pot mot dom flesta motståndare fast check/syn är mer rätt mot vissa spelartyper

Postad

Det varierar ju jäääättekraftigt. Tror du att du får ett stort bet i dig om du checkar så gör det. Tror du att han synar med kåk (eller drag, yeah right) så betta.

Det går förstås inte för dig, men jag hade utnyttjat min tomteimage och lagt ett kiddiebet för att han ska tro att jag inte har något och försöker köpa potten klantigt, så att han höjer massor.

Postad
Beror helt och hållet på vem av dom bra spelarna du möter.

Räkan och Frej: Check och syn.

Ronny: Bet all-in.

Nej Matte, det är absolut inte samma sak. Mot bra spelare som ändå synar med väldigt låga färger i det här läget (aka Ronny) och som samtidigt betar själv både färg och med bluffässet så vill du beta - dels så vill du inte bli bortbluffad, dels så vill du träna honom att syna liknande betar i fortsättningen (när du har kåk eller högre färg) och slutligen kan du ju köpa ut i 25% av fallen.

Mot bra spelare som inte kommer att beta mot dig med färg i det här läget, men väl bluffa med bluffässet, så vill du ta ditt gratiskort.

Gdaily, vem är räkan?

Eichart

Postad

Inte omöjligt att jag fått bort hans låga str8 flushdgag då, men det känns som ett betydligt mer osäkert spel än att beta själv. Det är inte alls säkert att någon av de som va med i handen bettar. Ronnie hade dålig position med två bakom sig och de som satt efter honom är väldigt passiva. Jag borde nog betat pott på flopp och sen ställt in resten på turn och snackat ut honom ur potten. Han har nog i likhet med många andra märkt att jag oftast snackar i potterna när jag har nötterna och sitter tyst när jag är svag :-) (Det är alltid bra poker att posta sina tells i ett allmänt forum, bara så ni vet.)