Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har sökt lite utan att hitta någon tråd som behandlar detta ämne men rätta mig om jag har fel (vilket jag sällan har ;) )

Har en fråga om hur ni spelar en hand från BB om någon raisat från sen position i ett low-limit FLT spel. Både 6 och 10 mannabord. Detta känns som High Chaparall från min sida.

Ibland får man känslar av att folk bara försöker sno och det "kostar" inte så mycket att syna. Frågan är då hur man ska spela, vilka händer, höja eller syna, mm. Vet att månbga vill ha reads på motspelare men tänkte mest i största allmännhet, om det går. Lite situationer man stöter på.

Alla händer börjar med: Cut-off/Knappen är först in och höjer...

1. Du tittar ner på 6,6?

2. Du tittar ner på 7,8?

3. Du tittar ner på A,x?

4. Du tittar ner på J,10?

5. Du tittar ner på K,3?

6. Du tittar ner på Q,8?

7. Du tittar ner på A,10?

Gör ni stor skillnad på suited och off-suit?

* Flytt till THe - QoS *

Postad

Detta är vad som _gäller_ för Mig när jag spelar 6max.

I BB foldar jag typ inga av de där händerna mot stealförsök. Reads är självklart A och O, om världens mest passive tomte får för sig att raisa first in på knappen eller CO ett varv så kan jag folda det mesta.. Varierar vilka händer jag tre-bettar och callar med. Spelar också roll om sb coldcallar, då får du odds att syna med i princip any 2. Variera spelet från BB med call och raise. Men känner du dig bara trygg då du raisar med "stålhänder" bör du fundera på att bara syna preflop för att inte avslöja din hand, oavsett om du har KT eller AA dvs.

Argumentet "på låglimit så tänker inte folk på det" stämmer förmodligen tillräckligt ofta. Men ha det i åtanke om du ska kliva upp i nivåer. Då kommer folk garanterat lägga märke till spelet.

Tänk på att om det blir HU mellan dig och stöldsnubben så missar man floppen i ung 2/3 av fallen, förutsatt att ingen av er har ett PP ofc. Därför ger ett bra (aggressivt) postflopspel ofta utdelning i dessa händer då din nemesis på knappen eller CO i många fall har en högst medelmåttig hand som inte har ett jättestort showdownvärde.

Postad

Intressant och bra omduvoresomjag. Självklart går man på reads om man har några. Fick denna fundering i morse då det kändes som jag backade rejält från BB med dessa marginalla händer.

Postad

Gnerellt kan man säga att om (TIGHT) UTG höjer så vill du ha kort som typ 9Ts snarare än ATo för de träffar bättre på floppen mot UTGs AJs-AA Ju närmare knappen höjningen kommer dessto mer stiger kort som ATo i värde. Finns lite om detta i en bok av King. Han visar bla att det kan vara värt att slänga AQo HU mot en tight UTG raisare. (Lite speciellt exempel men teorin är ganska cool, han har som mål att vinna 40%, det gör han inte i en "all-in" (tre bet) situation.)

EDIT: Såg nu att det handlade om stöldförsök. Det får stå iallfall, bra grejer.

Postad

1. Du tittar ner på 6,6? Raise

2. Du tittar ner på 7,8? call/fold

3. Du tittar ner på A,x? call

4. Du tittar ner på J,10? call

5. Du tittar ner på K,3? fold

6. Du tittar ner på Q,8? call

• 1 month later...
Postad

I nuläget synar jag med 66 och c/r många floppar. Fördelen är att om floppen kommer bara höga kort kan jag lätt släppa handen.

1. Du tittar ner på 6,6? Raise

Kan du utveckla ditt resonemang lite här? Hur långt ner går du med en raise, 44? eller till och med 22?

Vad är din strategi på floppen? Jag kan tänka mig att om floppen blir farligt så har du initiativet och kan få motsåndaren att lägga sig för en bet. Du har också ganska lätt att släppa handen om du stöter på motstånd eftersom du redan visat styrka.

Nackdelen som jag ser det med 3-bet pf är turnen. Hur ofta bettar du turnen efter att motståndaren bara synat på floppen?