Largo-Sama Postad 3 Mars , 2006 Rapport Postad 3 Mars , 2006 Hej Jag och en vän går i tankarna att starta en serieklubb. En del av verksamheten är tänk att bestå utav att låna ut böcker och tidningar till medlemmarna. Dessa finansieras i sin tur av medlemsavgifter och bidrag. Nu undrar jag hur lagligt detta kan vara. Jag har ingen aning om vilken lag detta kan tänkas ligga under, eller vart jag ska vända mig för att få svar. antipiratbyrån? Citera
Largo-Sama Postad 3 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 3 Mars , 2006 Läste detta i upphovsrättslagen: 2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar somföreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. ... Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall: ... 4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten. Med överföring till allmänheten och offentligt framförande jämställs överföringar och framföranden som i förvärvsverksamhet anordnas till eller inför en större sluten krets. Lag (2005:359). Om jag tolkar det som att det inte är lagligt, tolkar jag det rätt? Citera
snudde Postad 9 Mars , 2006 Rapport Postad 9 Mars , 2006 frågan är väl om det räknas som tillgängligt för allmänheten om det är en klubb, om ni kör med medlemskap torde väl det var löst? en nyckelmening skulle väl kunna vara " inför en större sluten krets" vilket det kanske inte kommer röra sig om känns lite som samma typ av problem som pokerklubbar och laglighet Citera
Recommended Posts