Gå till innehåll

ICA Bankort Plus, ett måste för alla pokerspelare.


Recommended Posts

  • Svars 151
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För/nackdelar med Plus/vanligt?

 

Är inte säker på att jag ser krediten som ett plus ;) speciellt inte om man måste betala faktura varje månad. Är det annars mest bonusen som är fördel med plus?

 

Faktura och faktura... vi ser till att föra över så mycket pengar vi ligger back en gång i månaden från våra vanliga konton. En vanlig överföring mellan bankkonton bara.

 

Krediten är inte dum om man till exempel behöver pengar nu som man ska få inom kort (tex om man sommarjobbar i juni och inte får första lönen förrän i slutet av juli), men det gäller ju att man håller kontroll på den. Rätt använd ger den lite extra frihet, och man behöver aldrig vara orolig över att kontot ska vara tomt när man står och ska köpa något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reggade mig på ett pluskort iaf, lär ju inte få 50k kredit iaf men det är ju värt ett försök :)

 

Hm jo det tror jag nog att du får, de verkar inte ha några inkomstkrav eller så utan även fattiga studenter som jag och min flickvän får kredit vilket är ännu ett plus. Däremot vet jag inte om räntan är extra hög jämfört med en schysst vanlig-bank-deal, det lär väl kosta en del i längden om man ligger 50k back för jämnan iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reggade mig på ett pluskort iaf, lär ju inte få 50k kredit iaf men det är ju värt ett försök :)

 

För att få 50k i kredit behöver du ha en hutlös taxeradinkomst kan jag lova. Rekomenderar att söka på 10k (om du nu inte har en hutlös inkomst).

 

Låt säga att du söker 10k och får det beviljat, men vill sätta in 15k på partypoker så ser man till att föra över 5k till sitt fakturakonto i förväg. Du har därefter 15k som disponibellt.

 

Tror grundgravet är runt 100k i taxerad inkomst för att få 10k i beviljad kredit. Vilket är lägsta kredit för just pluskortet.

 

Många pokerspelare är kanske just studenter och inte har någon hög taxerad inkomst. Då bör man istället söka ICA Bankkort (utan plus). Kommer aldrig få det andra pluskortet beviljat. Det enda skillnaden är att du missar bonus på 0,5% samt den räntefria krediten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reggade mig på ett pluskort iaf, lär ju inte få 50k kredit iaf men det är ju värt ett försök :)

 

Du får 10 % av din taxerade inkomst i kredit.

 

Jaha, jag får väl ta tillbaka det jag skrev ovan. Men varken jag eller min flickvän taxerar 100 000, däremot kanske vi gör det tillsammans. Dock har vi 10k kredit både på fakturakontot och direktkontot, det senare fick vi efter att vi hade haft kortet en tid så vi spekulerar i om de la till det för att vi har skött det bra eller om det bara är något fel (vi har inte bett om mer kredit än 10k).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra som med VISA på partypoker? Att man sätter in 10 dollar från kortet, och sedan tar ut obegränsat till det utan vanliga bankers valutapåslag? Har du kontrollerat att de inte har någon "extra dålig" växelkurs som kompenserar?

 

Jag kollade upp det på party. Tyvärr kan man bara sätta in med MasterCard på Party, du slipper då valutapåslaget.

 

Däremot kan man tydligen tyvärr inte återföra på sitt MasterCard, fungerar tydligen bara med Visa. Man kanske borde maila party och leverera ett önskemål om detta.

 

Som svar på den sista frågan, så finns det ingen anledning för party att lägga på en "extra dålig" valutakurs beroende på hur du tar ut. Valutapåslaget är en avgift som den svenska banken tar, dock ej ICA.

 

Jag har heller ingen koll på hur det är på andra pokerrum på Internet. Men anser enda att ICA Bankkort Plus är otroligt förmånligt. Du kännar fortfarande 2% på alla insättningar.

 

1,5% ränta på alla konton

Inga avg. på automatutag utomlands

Handlar på räntefri kredit

Köper du en resa ingår avbeställningsskydd och reseförsäkring

I produkten ingår talsvar, Internetbank och personlig service

 

De spöar skiten ur de andra bankkorten i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ICA's hemsida står det att man får 1.0% ränta, inte 1.5%. Dock fortfarande mycket bättre än lönekontot på FSB.

 

Kopierat från ICA-banken:

Ränta Inlåningsränta på kontot: 1,5%

 

Det bör väl också tilläggas att bonusen får man i form av bonuscheckar som enbart kan användas på ICA. Den kommer inte in på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ICA's hemsida står det att man får 1.0% ränta, inte 1.5%. Dock fortfarande mycket bättre än lönekontot på FSB.

 

Kopierat från ICA-banken:

Ränta Inlåningsränta på kontot: 1,5%

 

Det bör väl också tilläggas att bonusen får man i form av bonuscheckar som enbart kan användas på ICA. Den kommer inte in på kontot.

 

Sorry, jag lyckades klicka mig fram till nåt gammalt skräp på ICA's site. Den 27/6 -05 var räntan iallafall bara 1.0%, så det så :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra som med VISA på partypoker? Att man sätter in 10 dollar från kortet, och sedan tar ut obegränsat till det utan vanliga bankers valutapåslag? Har du kontrollerat att de inte har någon "extra dålig" växelkurs som kompenserar?

 

Jag kollade upp det på party. Tyvärr kan man bara sätta in med MasterCard på Party, du slipper då valutapåslaget.

 

Däremot kan man tydligen tyvärr inte återföra på sitt MasterCard, fungerar tydligen bara med Visa. Man kanske borde maila party och leverera ett önskemål om detta.

 

Som svar på den sista frågan, så finns det ingen anledning för party att lägga på en "extra dålig" valutakurs beroende på hur du tar ut. Valutapåslaget är en avgift som den svenska banken tar, dock ej ICA.

 

Jag har heller ingen koll på hur det är på andra pokerrum på Internet. Men anser enda att ICA Bankkort Plus är otroligt förmånligt. Du kännar fortfarande 2% på alla insättningar.

 

1,5% ränta på alla konton

Inga avg. på automatutag utomlands

Handlar på räntefri kredit

Köper du en resa ingår avbeställningsskydd och reseförsäkring

I produkten ingår talsvar, Internetbank och personlig service

 

De spöar skiten ur de andra bankkorten i Sverige.

 

Tack för ditt svar!

Märkligt att man inte kan ta ut till kortet. Brukar du ta ut till Neteller och därifrån till ditt kort istället eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICA-kortet är kanon, jag har använt mitt i snart två år utan minsta problem. Internettjänsten till kontot är bra och smidig, om än kanske lite simplare än storbankerna. Endast en säkerhetskod för att logga in, ilket inte känns helt riskfritt. Det går dock inte att flytta pengar utan att använda koddosa tillsammans med kortet.

 

Den enda nackdelen jag kan komma på är att det är ett mastercard och inte visa. Mastercard har stoppat alla återbetalningar, iaf till kort utgivna i europa. Vill man ta hem stålar är det wire transfer till kontot som gäller, vilket dock också är lite krångligt då man måste ange, förutom sitt ica-kontonummer, ett konto i handelsbanken som pengarna tydligen måste passera på vägen. Brukar funka på det sättet hos icke renodlade banker.

 

Själv har jag kvar mitt gamla konto i storbanken för in-transaktioner och använder ica-kontot för betalningar och kontantsparande, har en hel del av pokerrullen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICA-kortet är kanon, jag har använt mitt i snart två år utan minsta problem. Internettjänsten till kontot är bra och smidig, om än kanske lite simplare än storbankerna. Endast en säkerhetskod för att logga in, ilket inte känns helt riskfritt. Det går dock inte att flytta pengar utan att använda koddosa tillsammans med kortet.

 

Jag håller med. Säkerhetslösningen känns verkligen inte bra.

Speciellt eftersom säkerhetsdosorna inte är personliga utan man kan använda vilken som helst. Koderna ligger alltså endast lagrade på kortet.

 

Alltså, någon snor din plånbok eller kommer på annat sätt över ditt kort. Personen lyckas gissa rätt på den 4-siffriga pin koden som inte ens går att ändra :shock:

Sedan tar han upp sin ica dosa och matar ut koder och länsar ditt konto på 5 sekunder.

 

Visserligen så har man (enl. ica bankens kundtjänst) bara 3 försök på sig innan pin-koden ändras. Men har man riktig otur så... alternativt att tjuven kommit åt din pin kod på nått annat sätt.

 

Jag har hört av mig till ica-banken angående den "bristfälliga" säkerheten men bara fått nått "vi är faktiskt godtjända av finansinspektionen så det så" svar. Vilket inte direkt ökade mitt förtroende.

 

Jag har ett bankkort där men skulle aldrig sätta in mitt livs besparingar på ica-banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICA-kortet är kanon, jag har använt mitt i snart två år utan minsta problem. Internettjänsten till kontot är bra och smidig, om än kanske lite simplare än storbankerna. Endast en säkerhetskod för att logga in, ilket inte känns helt riskfritt. Det går dock inte att flytta pengar utan att använda koddosa tillsammans med kortet.

 

Jag håller med. Säkerhetslösningen känns verkligen inte bra.

Speciellt eftersom säkerhetsdosorna inte är personliga utan man kan använda vilken som helst. Koderna ligger alltså endast lagrade på kortet.

 

Alltså, någon snor din plånbok eller kommer på annat sätt över ditt kort. Personen lyckas gissa rätt på den 4-siffriga pin koden som inte ens går att ändra :shock:

Sedan tar han upp sin ica dosa och matar ut koder och länsar ditt konto på 5 sekunder.

 

Visserligen så har man (enl. ica bankens kundtjänst) bara 3 försök på sig innan pin-koden ändras. Men har man riktig otur så... alternativt att tjuven kommit åt din pin kod på nått annat sätt.

 

Jag har hört av mig till ica-banken angående den "bristfälliga" säkerheten men bara fått nått "vi är faktiskt godtjända av finansinspektionen så det så" svar. Vilket inte direkt ökade mitt förtroende.

 

Jag har ett bankkort där men skulle aldrig sätta in mitt livs besparingar på ica-banken.

 

Annser helt tvärtemot att säkerheten är mycket hög.

 

ICA:s Internetbank har två säkerhetsnivåer. Dels behövs den 4-siffriga koden för att logga in, vilket man har tre försök på sig att göra innan det spärras. DVS nästan omöjligt då det finns 10000 kombinationer.

 

Utöver detta behövs kundens Bankkortet också föras in i säkerhetsdossan för att få fram en sexsiffrig kod. Denna behövs då för att kunna föra över pengar från personens konton.

 

Dessutom är Internetbanken på en säker sida på Internet.

 

Om någon påstår att detta inte är säkert, vet personen inte vad den pratar om.

 

Säkrare än t ex Föreningssparbanken som bara har en säkerhetsnivå, nämligen dosan som man också har tre försök på sig att logga in sig på. Lyckas man hitta ågon av de 10000 kombinationer så är det fritt fram för bedragaren.

 

Slutsats:

ICA Banken=2 säkerhetsnivåer

Föreningssparbanken= 1 säkerhetsnivå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ICA's hemsida står det att man får 1.0% ränta, inte 1.5%. Dock fortfarande mycket bättre än lönekontot på FSB.

 

ICA Banken höjde räntan från 1% till 1,5% 2006-03-02. Står det något annat är det fel. Eftersom detta var igår, kan det vara så att de inte uppdaterat samtliga ställen på deras hemsida.

 

1,5% gäller, punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsats:

ICA Banken=2 säkerhetsnivåer

Föreningssparbanken= 1 säkerhetsnivå

 

Föreningssparbanken har också två nivåer, en med 6 teckens alfanummeriskt lösenord (du aktiverar själv inne på internetbanken) som bara kan titta på saldon o överföra mellan egna konton.

 

Den andra med en dosa (RSA nycklar) som i sin tur också har en fyrsiffrig pinkod. Nyckeln har du bara 3minuter på dig att knappa in innan den timar ut , dessutom kan bara en webbläsare i taget användas.

 

Föreningssparbanken är nog den säkraste bland de svenska internetbankerna, blir mkt knappande på stackars dosan men säkert känns det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annser helt tvärtemot att säkerheten är mycket hög.

 

ICA:s Internetbank har två säkerhetsnivåer. Dels behövs den 4-siffriga koden för att logga in, vilket man har tre försök på sig att göra innan det spärras. DVS nästan omöjligt då det finns 10000 kombinationer.

Ja men betänk nu att denna kod skriver du in på datorn, har du tex någon keylogger eller spyware så kan en bedragare komma över koden, tex om du sitter på ett internetcafe. Till skillnad mot fsb's dosa (eftersom du jämför med dem så fortsätter jag) där koden du skriver in absolut inte kan läsas av någon utomstående om du inte låter någon titta över axeln när du skriver in koden vilket är betydligt lättare att skydda sig mot.

Utöver detta behövs kundens Bankkortet också föras in i säkerhetsdossan för att få fram en sexsiffrig kod. Denna behövs då för att kunna föra över pengar från personens konton.

Ja och den dosan är inte personlig alltså tillför inte dosan något egentligt skydd mer än att inbilla folk att de har en del av säkerheten i byrålådan när allt egentligen ligger på kortet. Sen är dessa koder inte tidsbegränsade (som fsb har) utan om någon kommer åt ditt kort kan personen trycka ut 5-10 koder på nolltid, skriva upp dem och återföra kortet i din ägo vilket medför att du inte märker att något är fel förrens pengarna är borta.

 

Dessutom är Internetbanken på en säker sida på Internet.

Vad menar du här?

Menar du att överföringen är krypterad?

Ja konstigt vore väl annars, men nu ska vi titta på vilket skydd krypteringen utgör. 128 bitars SSL krytering är inte omöjlig att knäcka. Det man behöver se till är att den inte går att knäcka snabbt nog för att man ska ha nytta av att ha knäckt den. I ICA bankens fall så har man nytta av att knäcka krypteringen eftersom det alltid (och jag menar alltid för man får inte ändra koden) är samma kod som skickas. I tex FSBs fall spelar det ingen roll om någon lägger ner energi på att knäcka vilken kod du använde för den är förbrukad.

 

Om någon påstår att detta inte är säkert, vet personen inte vad den pratar om.

Lite synd att du inte kan argumentera för din sak utan att påstå att motparten (jag) inte har en aning om vad jag pratar om.

 

Det beror väl på vad vi definierar som säkert. Det är ju säkrare än att bara ha ett lösenord och inga engångskoder alls men de ligger ju miltals efter andra banken (tex FSB) i säkerhet. Jag hoppas du inser detta.

Jag påstår inte att det är superosäkert eller att systemen är helt vidöppna men varför nöja sig med mindre än det säkraste?

 

Ta tex phishing (ok, här gäller det ju att om man ser upp lite så ordnar det sig men det kan ju vara olika enkelt att genomföra.

 

Vi börjar med ICA.

Gör en hemsida som ser precis ut som icas, registrera den som icabanken.com och vi kan säkert locka in lite folk. Låt personerna ange koden och visa sedan en ruta som säger att pga ökat behov av säkerhet så måste du nu ange en säkerhetskod. Efter det visar vi en ny ruta som säger tekniskt fel, försök igen. Då har vi allt vi behöver för att ta ut pengarna till ett annat konto eftersom du kan registrera ny mottare samtidigt som du godkänner betalningen. En säkerhetskod totalt alltså.

 

Nu tar vi fsb.

Gör en hemsida enligt ovan. Men här måste du göra det hela lite mer avancerat. efter att kunden angett sitt personnummer måste du kontakta FSBs riktiga sida för att få ut kontrollsiffrorna som ska matas in i dosan. Sen skickar du dessa vidare till kunden som matar in koden. Nu är du inloggad. Sen måste du meddela kunden att han skrev fel kod. Nya numret han ska slå in är kontonummret dit pengarna ska skickas. Efter det så måste du säga att kunden skrev fel och nu skicka summan på hur mycket pengar du ska sno. Här får man chansa på en summa alternativt läsa ut kundens saldo och använda den summan. Du har nu lurat av kunden 3 säkerhetskoder och det är förhoppningsvis svårare än att lura av någon en säkerhetskod.

Men det finns förbättringar även här. Istället för att kontrollnumrena är kontonummer resp summa borde även dessa vara slumpade och bara gälla i tre minuter. Det skulle ytterligare försvåra det hela. Så nog finns det förbättringar att göra.

 

Säkrare än t ex Föreningssparbanken som bara har en säkerhetsnivå, nämligen dosan som man också har tre försök på sig att logga in sig på. Lyckas man hitta ågon av de 10000 kombinationer så är det fritt fram för bedragaren.

Dosan kan som sagt inte keyloggas eller något sådant. Dosan ligger oftare hemma i lägenheten än i plånboken. Dosan är personlig. Men visst, du kan ju ha tur och träffa rätt.

 

Slutsats:

ICA Banken=2 säkerhetsnivåer

Föreningssparbanken= 1 säkerhetsnivå

Ja visst. Men det spelar ju ingen roll eftersom FSBs enda säkerhetsnivå utklassar icabankens bägge.

 

 

Vänner,

 

Om någon snor kortet, spärrar man givetvis allting.

 

Ja självklart men det kan väl hända att man inte märker det på ett par timmar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att göra som med VISA på partypoker? Att man sätter in 10 dollar från kortet, och sedan tar ut obegränsat till det utan vanliga bankers valutapåslag? Har du kontrollerat att de inte har någon "extra dålig" växelkurs som kompenserar?

 

Jag kollade upp det på party. Tyvärr kan man bara sätta in med MasterCard på Party, du slipper då valutapåslaget.

 

Däremot kan man tydligen tyvärr inte återföra på sitt MasterCard, fungerar tydligen bara med Visa. Man kanske borde maila party och leverera ett önskemål om detta.

 

Som svar på den sista frågan, så finns det ingen anledning för party att lägga på en "extra dålig" valutakurs beroende på hur du tar ut. Valutapåslaget är en avgift som den svenska banken tar, dock ej ICA.

 

Jag har heller ingen koll på hur det är på andra pokerrum på Internet. Men anser enda att ICA Bankkort Plus är otroligt förmånligt. Du kännar fortfarande 2% på alla insättningar.

 

1,5% ränta på alla konton

Inga avg. på automatutag utomlands

Handlar på räntefri kredit

Köper du en resa ingår avbeställningsskydd och reseförsäkring

I produkten ingår talsvar, Internetbank och personlig service

 

De spöar skiten ur de andra bankkorten i Sverige.

 

 

ICAs kort är väl Mastercard, det vill säga ICAs kreditkort fungerar inte med partypoker. Då är det lika bra att behålla gamla VISA från ocker banken. (Personligen då, lirar mest på partypoker.) Eller har jag missförstått något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite synd att du inte kan argumentera för din sak utan att påstå att motparten (jag) inte har en aning om vad jag pratar om.

 

Ber om ursäkt för det.

 

Tycker du dock vinklar ditt säkerhetsresonemang rejällt. Vilket jag också gjorde i mitt tidigare inlägg. Du verkar dock mycket påläst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...