Gå till innehåll

FL - Hur många bb för att testa högre nivå?


ayecappy

Recommended Posts

Hur många BB är lämpligt om man vill testa en högre limit och få en hyffsat rättvis bild över spelet där? Ciaffone advokerar att ungefär $500 för ett 10/20 och 1k för 20/40 vilket är 25BB men tycker det låter som lägsta laget då det inte är något märkvärdigt att fluktuera så lite som 25bb neråt under någon eller några sessioner då och då.

Är lite sugen o hoppa in på 2/4 el. 3/6 på party från 0.5/1 som jag brukar spela

Vad tycker ni är lämpligt?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att testa en högre limit innebär ju att man bara spelar en eller två sessioner, inte att man suger sig kvar tills det går dåligt. Så med det i åtanke tycker jag Ciaffones rekomendation är helt ok. Men, du spelar låglimit så jag tycker inte att du behöver bry dig om bankrulle särskilt mycket alls. Åtminstone inte om du har någon annan form av inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, du spelar låglimit så jag tycker inte att du behöver bry dig om bankrulle särskilt mycket alls. Åtminstone inte om du har någon annan form av inkomst.

 

Varför?

För att en bankrulles hela syfte är att se till att man har pengar att spela med efter en rejäl nedåtsväng. Efter en rejäl nedåtsväng på 1-2 har man torskat kanske $600 eller så, vilket inte alls är särskilt svårt att ersätta om man vill. Om en nedåtsväng istället innebär $20,000 så gäller det att man har rejält med pengar att parera med eftersom det kan vara svårt att panta burkar för att få ihop de pengarna.

 

Vidare kommer pokerinkomsten knappast att vara jätteviktig för någon som spelar 2-4 eller 1-2, medan någon som spelar 100-200 antagligen inte har ett jobb som betalar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att en bankrulles hela syfte är att se till att man har pengar att spela med efter en rejäl nedåtsväng. Efter en rejäl nedåtsväng på 1-2 har man torskat kanske $600 eller så, vilket inte alls är särskilt svårt att ersätta om man vill. Om en nedåtsväng istället innebär $20,000 så gäller det att man har rejält med pengar att parera med eftersom det kan vara svårt att panta burkar för att få ihop de pengarna.

 

Vidare kommer pokerinkomsten knappast att vara jätteviktig för någon som spelar 2-4 eller 1-2, medan någon som spelar 100-200 antagligen inte har ett jobb som betalar mer.

 

Du har ju naturligtvis rätt i det resonemang att på micro/low- limit, så är det lättare att fylla på med pengar om man har nån annan fast inkomst.

 

Problemet som kan uppstå är att de små "utgifterna" rinner i väg s.a.s.

Det i sin tur gör att det är mycket möjligt att man tror att det går hyfsat, när det i själva verket inte alls går så hyfsat.

 

Med en bankrulle som är hyfsat stor i relation till de blinda, är det lättare att se hur bra/dåligt det faktiskt går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju inget med bankrulle och allt med bokföring att göra.

 

Om ser på bankrullen så som det är tänkt, alltså att minimera risken att gå gul pga "otur", så har du helt rätt inget snack om saken.

 

Problemet blir att många spelare på lägre nivåer tar in andra hänsyn i "rullen". Därför måste ha med det i argumentationen tycker jag. (hoppas att min poäng inte är helt obegriplig)

 

Och hur många spelare på low/micro för bok på sina vinster/förluster? Jag tippar på 10-30%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med/förstår Hagabo (oavsett vad någon odödlig ;) säger).

Tycker gott att man kan ha en BR på SEK 1000 eller SEK 10 000 och verkligen försöka få denna att förränta sig, trots att man har en bra huvudinkomst varifrån man kan lassa in fyrsiffriga belopp varje månad. Så gör i allafall jag, både när det gäller poker och sportsbetting.

 

Med enkel bokföring kan man såklart lätt se om man ligger plus eller minus men kanske inte se om man spelar "på rätt nivå"? Om jag t ex tjänar 30 000 i månaden så är det väl ändå en viss skillnad på om jag omsätter 100 000/månad eller 10 000/månad?

Med en dedikerad BR, oavsett storlek, så tvingas man att vara disciplinerad och spela på "rätt nivå".

 

Anser jag.

 

/schenker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en dedikerad BR, oavsett storlek, så tvingas man att vara disciplinerad och spela på "rätt nivå".

Fast konceptet "dedikerad bankrulle" är ju ett matematiskt falsarium* och bara användbart som psykologiskt knep för att inte göra bort sig.

 

* Jag har alltid velat använda det ord. Hoppas bara att jag inte stavade fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast konceptet "dedikerad bankrulle" är ju ett matematiskt falsarium* och bara användbart som psykologiskt knep för att inte göra bort sig.

 

* Jag har alltid velat använda det ord. Hoppas bara att jag inte stavade fel.

 

Du stavade helt rätt. Det är enkel-T i matematiskt! ;)

 

Seriöst, kan hålla med dig till en viss del. Visst skulle jag kunna fylla på min spelkassa med en rejäl slant varje månad, men det känns ändå tryggt att ha satt av en dedikerad summa. Om inte annat för att returnera med dessa fakta när sambon eventuellt gnäller...

 

/schenker (Never Trust a Stranger)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrulle är bra att ha!

 

Ibland undrar man om man omedvetet har tiltat sig själv eller om man bara har otur eller vad sägs om min svacka (avgrund) som jag just ligger mitt i?

 

FL $2/4: 1659 händer -8.04 BB/100 (alltså: -133 BBs)

 

Totalt:

FL $2/4: 17083 händer +2.97 BB/100

 

Man känner sig lite illa till mods och en olustig känsla när man sätter sig vid pokerbordet med en sådan "svit" i ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man om man omedvetet har tiltat sig själv eller om man bara har otur eller vad sägs om min svacka (avgrund) som jag just ligger mitt i?

140BB är väl inte direkt någon monstersvacka. Jag tror nog att du får räkna med åtminstone en eller två svängningar på 300BB-500BB under din pokerkarriär om du spelar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...