Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx

CO är ny vid bordet, och jag inte tidigare spelat mot honom/henne.

Preflop: Hero is MP3 with K:diamond:, Q:spade:. CO posts a blind of $0.50.

4 folds, Hero raises, CO (poster) calls, 3 folds.

Höjer först in med KQo. Inte mycket att bråka om antar jag?

Flop: (5.50 SB) 9:heart:, 2:club:, J:spade: (2 players)

Hero checks, CO checks.

Hålpipa och två överkort, men här är jag osäker... Är det rätt att beta den här floppen? Lite lurigt när man är ur position.

Turn: (2.75 BB) 5:club: (2 players)

Hero checks, CO bets, HERO?

Hur ska jag tänka här? Jag har förvisso 4 outs till stegen, samt 6 outs till TP, men jag kan väl å andra sidan inte räkna alla dessa som "fulla" outs? Ett klöver kan ge Fi färgen och K eller Q kan fylla en stege för Fi...

Postad

När du har höjt preflopp och bara fått en syn så är det till 99% alltid rätt att betta floppen, i position som ur. Många gånger är det till och med rätt att fortsätta betta på turn även om du inte har förbättrat den hand.

Efter din floppcheck här är ju potten jätteliten på turn och du har verkligen dåliga pottodds så där måste du släppa. Det är rätt att dra av lite från dina par-outs eftersom du kan vara dominerad men när man är heads up behöver man inte tänka på det allt för mycket. Du bör räkna dina 6 överkortsouts som minst 4.5-5 så totalt har du runt 9 outs men i denna lilla potten räcker det inte till.

Postad

Du har en relativt stark hand på floppen, du kan ha bäst hand redan nu och det finns 10 kort på turn som med hög sannolikhet ger dig bäst hand om du inte har det. Beta på tills du får en ordentlig orsak att låta bli.

Postad

Jag valde att lägga ner den här handen då CO betar turn. Som Gyre skrev så är ju potten väldigt liten, så jag antar att det under dessa omständigheter ändå är vettigt att lägga? Men jag har ändå lärt mig att jag ska beta här.

Postad

Att lägga på turn är marginellt. Du får lite sämre odds än vad du behöver men om du får in ett bet på river varje gång du drar ut och inte betalar när du missar så har du odds att dra.

Givetvis kan du förlora när du träffar också, eller vinna flera bets om han sitter på en stark hand och du hittar stegen så jag tror det är väldigt marginellt mellan fold eller syn. Om inte annat så minskar det variansen att lägga :)