Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

pillar med ett program och behöver hjälp med att avgöra om följande ROI beräkning är fel eller om det 'bara blir så' helt enkelt.

Månad 1: Vunnet 78, Lagt ut 132 -> ROI = 78/132 (ca. 59%)

Månad 2: Vunnet 283, Lagt ut 946 -> ROI = 282/946 (ca. 30%)

Totalt för år: (59 + 30) / 2 = 44,5%

So far so good...

Om man nu beräknar samma sak tillsammans (78+282) / (132+946) = 361/1078 (ca. 33%)

Vad beror detta på? Har grubblat så mycket att det orsakat matte tilt! :D

Första pris blir en gratis licens på mitt gratis program (givet att jag blir klar nån gång :lol: )

Bild på programmet: http://web.comhem.se/~u08700970/rise.PNG

Edit: Kom på en sak till...finns det några mer mått på framgång som är intressanta annat än ROI, ITM och 4:e placeringar?

Med vänliga floppar,

Termos

* Flytt till Poker OT - QoS *

Postad

Inom statistik samanhang så pratar man om att "väga" värdena.

Delar du antalet SnG per månad med det totala antalet SnG spelade för i år så kan du multiplicera det procentvärde du får ( tex 0,36) med respektive parantes vilket borde bli korrekt.

Nu har jag inte testat så jag ger mig ut på hal is.... 8-)

Postad

eyedol,

jag har använt SnG tracker en del men jag störde mig på manuell inmatning av speltid då jag inte spelar på Party för närvarande. Sen gillar jag att koda mina egna program också så det är givetvis en bidragande orsak. När vi ändå är inne på det...någon som har lite olika filer som man kan använda för test av autoimport ev. funktion? Jag antar att det är någon summary fil man får eller?

psykologen,

ska prova och vikta värdena. Var inne på det eftersom man vad jag kan förstå får felaktiga ingångsvärden på varje separat månad?!?

Termos

Postad
eyedol,

jag har använt SnG tracker en del men jag störde mig på manuell inmatning av speltid då jag inte spelar på Party för närvarande. Sen gillar jag att koda mina egna program också så det är givetvis en bidragande orsak. När vi ändå är inne på det...någon som har lite olika filer som man kan använda för test av autoimport ev. funktion? Jag antar att det är någon summary fil man får eller?

Ah ok, jag kör i stort sett enbart på party så har inte det problemet.

PM:a mig din e-mail så kan jag skicka över lite party HH:s.

Postad

psykologen,

jag provade beräkningen som du tipsade om

59.1 * (21/111) = 11,18

29,9 * (90/111) = 24,24

11,18+24,24=35,42

Nära men inte riktigt....gjorde jag fel eller var det som du tänkte?

Postad
Hej,

pillar med ett program och behöver hjälp med att avgöra om följande ROI beräkning är fel eller om det 'bara blir så' helt enkelt.

Månad 1: Vunnet 78, Lagt ut 132 -> ROI = 78/132 (ca. 59%)

Månad 2: Vunnet 283, Lagt ut 946 -> ROI = 282/946 (ca. 30%)

Totalt för år: (59 + 30) / 2 = 44,5%

So far so good...

Om man nu beräknar samma sak tillsammans (78+282) / (132+946) = 361/1078 (ca. 33%)

Vad beror detta på? Har grubblat så mycket att det orsakat matte tilt! :D

Första pris blir en gratis licens på mitt gratis program (givet att jag blir klar nån gång :lol: )[/i]

Errr... Vad är problemet? Du får fram 33% men vill ha ett felaktigt värde istället? Är det problemet?

Ditt årssnitt är INTE 44,5%. 44,5% är ett tokigt värde som inte säger något alls. Ditt årssnitt är 33% nämligen.

Jämför:

Månad 1: Vunnit 10, lagt ut 1: 10/1 = 1000%

Månad 2: Vunnit 1000, lagt ut 100000= 10%

Årssnitt = 505%

?

Nä. Din siffra på 44,5% är ett konstigt månadssnitt som säger att du i snitt per månad har haft 44,5%, men som inte tar hänsyn alls till hur mycket du spelat.

Dina siffror är nämligen väldigt olika. Ena månaden spelade du mycket mer, därför väger den in större i snittet. Totalt har du vunnit 361 och lagt ut 1078. Dvs du får ROI på 33%.

Enda sättet att få fram den felaktiga siffran 44,5 är att summera månadernas % och sedan dela med antalet månader. Men det kommer ju inte att säga något.

Postad

Fido,

tack för kommentaren.

Jag var medveten om att det inte stämde...var mer än förklaring till vad som gjorde att det diffade som jag sökte. Detta har jag fått och betraktar tråden som slut.

Tack alla insatta pf:are för svaren på min fråga.

Termos