Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Håller helt med om dig att minnet om bad beat kan få en på tilt. Tycker det är konstigt att någon med det nicket (psykologen) så snabbt avfärdar en sådan grundläggande och självklar sak som betingning och respons. Har man tiltat ett par gånger på en sida/skin så är det mycket lättare att det betingar fram en tilt.

Nu säger jag inte att det här är huvudanledningen till att man tiltar utan det är en bidragande orsak.

Slut på OT nu och till topic.

Jag tiltar inte ofta men när jag gör det så spelar det ingen stor roll var jag spelar, tiltar lika mycket överallt. fö tycker jag tilten är viktig!! Utan den så ser man bara positivt på poker och alla vet ju hur viktigt det är med kritiskt tänkande.

När har jag sagt att jag avfärdar betingning?

Det var en retorisk fråga därför jag har aldrig sagt det eller ens antytt något dylikt. Snacka om svammel.

Du får nog läsa på lite mer om Pavlov och Skinner eller snarare lite teoribildning som gjorts efter andra världskriget för det här kan man knappast inte förklara med precis som du säger en enkel betingning.

Skulle någon tilta betingat så skulle det innebära att personen skulle börja chipdumpa så fort han satte på klienten. Det har jag LITE svårt att föreställa mig. Speciellt när det inte finns någon reinforcement. Jag har lite svårt att tro att någon får lyckokänslore eller något annat positivt stimuli av att tilta. Dessutom så pratar man inte längre om responsive conditioning utan det kallas classical conditioning.

Men nog med psykologi lektion för i natt. Någon annan kanske kan ta över och utveckla.

Och angående OT. Det här är ju just det här som är intressant.

Jo jag formulerade mig lite klumpigt där, men jag fick intrycket av att du marginaliserade betingning i ditt inlägg så my bad.

Det här med att någon skulle tilta såfort han satte sig vid klienten beror ju på grovt personen i fråga generaliserar och tror att man inte generaliserar så grovt, tänkte mer på om man flertalet gånger fått sitt floppade set utdragen på rivern efter all-in på floppen, detta kan framkalla en tilt när man floppar set på 2-färgad bräda.

Och ja det är det här som är intressant, håller helt med dig.

Postad

Jag tror att det beror på illusionerad elementarfobi, triggad av Maslowmultiplikatorn och förnekelse. Detta härstämmar i deillusionerad preferensassociation som medför en låg trygghetsfaktor. "Abusus non tollit usum" brukar detta fenomen benämnas i Pavlovkretsar.

Åfann, du försöker briljera med din okunnighet. Det är inte ofta man ser. Det där med betingning skulle nog till och med du kunna lära dig. Det är en så enkel inlärningsmekanik så att till och med musslor använder sig av dem.

Postad

Jag tror att det beror på illusionerad elementarfobi, triggad av Maslowmultiplikatorn och förnekelse. Detta härstämmar i deillusionerad preferensassociation som medför en låg trygghetsfaktor. "Abusus non tollit usum" brukar detta fenomen benämnas i Pavlovkretsar.

Åfann, du försöker briljera med din okunnighet. Det är inte ofta man ser.

Ja, skärpning spyse... ;)

Postad

Jo jag formulerade mig lite klumpigt där, men jag fick intrycket av att du marginaliserade betingning i ditt inlägg så my bad.

Det här med att någon skulle tilta såfort han satte sig vid klienten beror ju på grovt personen i fråga generaliserar och tror att man inte generaliserar så grovt, tänkte mer på om man flertalet gånger fått sitt floppade set utdragen på rivern efter all-in på floppen, detta kan framkalla en tilt när man floppar set på 2-färgad bräda.

Och ja det är det här som är intressant, håller helt med dig.

Det handlar ju om att personen ascocierar klinten med något negativt som gör personen upprörd vilket kan utmynna i en tilt. Har man tidigare blivit jävligt förbannad av att spela på en klient så triggar det samma känsla nästa gång man spelar där. Denna aggression beror nog på många olika saker och är nog individuellt. Men ditt exempel kan nog vara ett av det. Jag kan bli förbannad om jag upplever att jag får set upprepade gånger på färgad bräda flera gånger i kombination att jag åker på två runner runner bad beat på rad plus att jag missar flera coinflips . Mao har otur.

Jag vet inte vad denna ascociation (kan inte ens stava till det) kallas. Det kanske är någon variant av en liknande classical conditioning men det är i alla fall ingen operant conditioning som jag förklarat tidigare.

Spelande generellt måste delvis vara något slags operant betingande. Personen får belöningen genom bla kicken av att vinna som agerar som förstärkning men slutar inte spela av att bli bestraffad när personen förlorar. För en gambler så träder nog förnekelseprocesser in som förnekar lidandet vid fölust.

De som sysslar med reklam brukar vara bra på dylika ascociationsprocesser. I motsats till denna frågeställning så går traditionell reklam ut på att skapa en positiv ascociation till en produkt vilket utmynnar i ett köpbeteende.

Postad

jag blir också lättare tilt på prima, eller inte tillt men jag blir jävligt irriterad om jag torskat bort ett inköp eller åkt ut en trn och det kommer upp jobbiga popups som säger att jag nyss har torskat pengar och säger det med ett ofantligt irriterande "blipp".

fan jag bli nästan irriterad bara av att tänka på det, sen så när man haft en dålig session och men ska stänga klienten, då kommer cp medelandet igen med sin otrevliga ton!!

Postad
Har märkt att jag har en tendens att tilta varje gång jag är på en ny klient.

Kan möjligen vara så att när du byter client så har du inte en aning om vad det är för spelare du spelar mot. Har man häckat på en client ett par månader så vet man vem man skall spela och inte.

Bara en teori.