Gå till innehåll

NLT - SnG, hur kommer jag ur tilten?


Gregg

Recommended Posts

Jag har spelat sng:s under tre veckors tid, regelbundet, på Fulltiltpoker.com. Jag började med att trippla min bankrulle, men nu är jag tillbaka på bara 20 dollars plus totalt. Jag har smällt bort ungefär 60-70 dollar sista dagarna på ren jävla tilt. Jag vet om att det är tilt, jag skyller inte på otur (även om jag blivit utdragen märkligt i en hel del potter) och jag skyller heller inte på rigg (den gamla jag får bra kort i början för att bli positiv, för att de sen ska sno mina pengar-teorin).

 

Jag är på tilt, jag erkänner, men hur i hela fridens namn kommer jag ur den? Jag tycker helt plötsligt att KJo är ett monster, jag trycker till med låga PP för att fullkomligt blint strunta i om det kommer överkort på floppen. Får jag mina köpförsök synade ger jag mig inte. Blir jag återhöjd går jag all in - helt utan vinstchans - för att bluffa hem den.

 

Innan har jag spelat riktigt tight, men även hänsyslöst aggressivt. När det gick som bäst var jag den stora mobbaren på borden. Jag snodde pott efter pott, alla var livrädda för mig. Gick jag in i en pott vann jag 90 procent av dem, kändes det som. Jag spelade trovädigt, aggressivt och med ett enormt självförtroende.

 

Jag försöker spela likadant nu, men jag springer in i stegar, jag betar PP mot ett högre PP och kan inte med att lägga den, även om jag känner mig slagen.

 

Vad ska jag göra?

Hjälp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ett break från pokern ett tag. Känner man att man är tiltad eller håller på att tilta så är det bäst å ta en time out å kyla ner sig.

 

Mitt tips skulle vara å gå ut å svinga några bägare med polarna. Men se då till att du inte spelar poker när du kommer hem toktankad kl4 på morgonen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Jaga tillbaka vinsterna, riktigt jävla bra på lyset, har jag faktiskt inte testat - än.

 

Men finns det fler metoder än att ta ett brejk? Spelade nyss lite headsup och jag började tänka poker igen. Kanske var mitt inlägg ett stort steg ur tilten, kanske gick det klarare upp för mig när jag fick det på pränt?

 

Dock ska jag testa en grej jag gjort innan när jag tiltat. Då kom jag ur den. Kanske kan vara ett tips också - byt pokerklient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara fokuserad hela tiden! Spelet förändras hela tiden i en sng, vilket gör att du måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer.

Jag kan gissa att du i början av din karriär satt klistrad och tittade på varje hand. Nu kanske du göra andra saker samtidigt (surfa, chatta osv) som gör att du tappar fokus.

Går det bra ett tag blir man lätt kaxig också. Du måste lära dig att folda "hyffsade" händer ibland. Låt inte nyfikenheten ta över. Du kanske är "pot committed" men... lägg dig om det blir för mycket action med "hyffsade händer", vänta på bättre tillfällen.

Tänk också på att det är mycket bättre att ta kommandot i en pot. T.ex. du sitter med QJs och UTG raisar lite. 3-4 man före synar... vad gör du? FOLD!

Hade du varit UTG med den handen skulle du betta på lagom mycket. Som sagt, kommandot är viktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste vara fokuserad hela tiden! Spelet förändras hela tiden i en sng, vilket gör att du måste hela tiden vara uppmärksam på vad som händer.

Jag kan gissa att du i början av din karriär satt klistrad och tittade på varje hand. Nu kanske du göra andra saker samtidigt (surfa, chatta osv) som gör att du tappar fokus.

Går det bra ett tag blir man lätt kaxig också. Du måste lära dig att folda "hyffsade" händer ibland. Låt inte nyfikenheten ta över. Du kanske är "pot committed" men... lägg dig om det blir för mycket action med "hyffsade händer", vänta på bättre tillfällen.

Tänk också på att det är mycket bättre att ta kommandot i en pot. T.ex. du sitter med QJs och UTG raisar lite. 3-4 man före synar... vad gör du? FOLD!

Hade du varit UTG med den handen skulle du betta på lagom mycket. Som sagt, kommandot är viktigt!

 

Fokus är inget problem, jag är nästan bättre på just den biten än när det gick bra. Men du gav många bra råd - tack. Ska tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också börjat att köra SnG lite mer regelbundet och seriöst, fast bara de senaste dagarna. Hittills känner jag att det är viktigt med varva med lite annat, dvs cashgames och MTTs, speciellt när man har haft ett par OTM i rad och börjar tappa humöret. Sen, som någon sa, är det väldigt viktigt att inte ta någonting för givet. Så fort du startar en ny SnG har alla samma förutsättningar i den, och du har inget som helst överläge (förutom att du förhoppningsvis spelar bättre än de andra) oavsett resultat i tidigare SnGs.

 

Själv har jag en inbyggd spärr som är mycket praktisk. När jag förlorar så blir jag bara less, då känns det bara tråkigt att lira så jag lägger oftast ner tidigt då, vilket jag tror jag tjänar på.

 

Ska dock sägas att jag är relativt ny på SnGs och spelar bara låga inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Haha! Jaga tillbaka vinsterna, riktigt jävla bra på lyset, har jag faktiskt inte testat - än.

 

Men finns det fler metoder än att ta ett brejk? Spelade nyss lite headsup och jag började tänka poker igen. Kanske var mitt inlägg ett stort steg ur tilten, kanske gick det klarare upp för mig när jag fick det på pränt?

 

Dock ska jag testa en grej jag gjort innan när jag tiltat. Då kom jag ur den. Kanske kan vara ett tips också - byt pokerklient.

 

 

En farlig och dum metod - men den fungerar faktiskt ändå.

 

Om man hoppar upp och kör någon högre värderar SnG så att det känns mer i pengabörsen, dvs BR, så brukar man fokusera mer och tänka mer defensivt - alltså minskar tiltvarningen. Men risken är ju att man bränner sin BR så tipset är kanske bäst i teorin men den funkar bra på mig iaf.

 

Det andra är ju att helt byta spel och sen inbilla sig att man är bäst i HU istället t ex ;)

 

Jag spelar nästan aldrig HU och anser mig vara dålig på det även om jag blivit klart bättre. En dag var jag trött på att allt gick mot mig så jag hoppade in och körde en HU-turnering. Slutade tvåa och drog in hyfsade cash där ;) Snacka om att man var megafokuserad eftersom man inte brukar spela den här sortens turneringar.

 

Ovan stämmer kanske bäst på mig då jag har en tendens till att tappa motivationen efter att man nött samma sak en längre tid. Grinda är inte min melodi =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag försöker spela likadant nu, men jag springer in i stegar, jag betar PP mot ett högre PP och kan inte med att lägga den, även om jag känner mig slagen.

 

Vad ska jag göra?

Hjälp mig.

 

Det där låter inte bra. Du har tydligen varit riktigt het tidigare vilket gör beslutsfattandet enkelt; oftast är aggressivt spel bäst eftersom du har bäst hand.

 

Jag var med om detta för ett år sedan. Hade typ 45% ROI på 600 S&G, vilket är alldeles för mycket. Ungefär som en backsmälla kom en lika kraftig downswing. För mig var botemedlet att spela tight som fan och skratta av ironi när man iaf förlorade efter att nästan ha lurat döden genom att hitta EN situation att få in pengarna med bäst hand.

 

...variance is a bitch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar nästan aldrig HU och anser mig vara dålig på det även om jag blivit klart bättre. En dag var jag trött på att allt gick mot mig så jag hoppade in och körde en HU-turnering. Slutade tvåa och drog in hyfsade cash där ;) Snacka om att man var megafokuserad eftersom man inte brukar spela den här sortens turneringar.

 

 

Antar att du försöker skämta, eller så har du skrivit fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar nästan aldrig HU och anser mig vara dålig på det även om jag blivit klart bättre. En dag var jag trött på att allt gick mot mig så jag hoppade in och körde en HU-turnering. Slutade tvåa och drog in hyfsade cash där ;) Snacka om att man var megafokuserad eftersom man inte brukar spela den här sortens turneringar.

 

 

Antar att du försöker skämta, eller så har du skrivit fel?

 

Turneringen var nog så att det var x antal spelare. Man lottades att spela HU mot en spelare. Vinnaren i första omgången får en ny HU-match i omgång två osv. Samma upplägg som turneringen som Ted Forrester vann(har inte läst artikeln på poker.nu, men gissar mig till detta.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har oxå kännt så ibland, och jag tror jag vet varför det händer...

 

man blir så jävla pengakåt :lol: , man vill snabbt svinga upp sin BR även om inte korten tillåter, ibland har man dåliga kort, men vill vinna lika mycket som man gjorde "igår"...

 

thats why..

 

akta dig bara för att inte bli allt för tight, coh mesbeta dig hem små potter sen bara (för att försöka komma ut tilten) utan välj dina händer omsorgsfullt, och beta ut rejält på dom istället...

 

och sist av allt:

Våga slänga JJ om det ligger AK på bordet.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...