Gå till innehåll

Till er som inte har brandvägg/antivirus!


Gyre

Recommended Posts

3 råd som jag anser att alla borde följa.

1. Skaffa ett antivirusprogram, som du håller uppdaterat!

2. Skaffa en mjukvarubrandvägg.

3. Använd inte Internet Explorer, använd Firefox.

 

Det finns så mycket mer man behöver vara orolig för än att ens pokerkonto blir hackat. Din dator kan användas för massutskick av spammail, webbserver för barnporrsidor, överbelastningsattacker (DDoS), etc. Dina knapptryckningar kan loggas och där igenom få dina användarnamn och lösenord till allt möjligt (internetbank, pokerkonton, etc).

 

Se till att ha en bra säkerhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det räcker med följande minimala lösning:

1. Sunt förnuft med surfning o email

2. NAT router

3. Kör Linux eller håll MSoft OS uppdaterade

4. Använd Firefox o Tunderbird

 

Detta har hållt mina datorer rena i alla år. Virusprogram och PC-brandväggar strular för mycket för att vara användbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det räcker med följande minimala lösning:

1. Sunt förnuft med surfning o email

2. NAT router

3. Kör Linux eller håll MSoft OS uppdaterade

4. Använd Firefox o Tunderbird

 

Detta har hållt mina datorer rena i alla år. Virusprogram och PC-brandväggar strular för mycket för att vara användbara.

Vad har NAT med saken att göra? Blir inte speciellt mycket säkrare för att du har det, din dator är precis lika öppen med eller utan. Kör du Linux? Annars så finns det ingen anledning till att inte köra antivirus/brandvägg. Vad menar du med strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni läst hela tråden? Jag gjorde det och det är riktigt, riktigt läskigt. Det läskigaste jag läst inom onlinepoker. Det är väldigt intressant och spännande att läsa dock, som om någon har tid, läs gärna igenom tråden på 2+2. Vore intressant med kommentarer.

 

Funderar på att casha ut och börja med plocke-pinn istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det räcker med följande minimala lösning:

1. Sunt förnuft med surfning o email

2. NAT router

 

3. Kör Linux eller håll MSoft OS uppdaterade

4. Använd Firefox o Tunderbird

 

Detta har hållt mina datorer rena i alla år. Virusprogram och PC-brandväggar strular för mycket för att vara användbara.

Vad har NAT med saken att göra? Blir inte speciellt mycket säkrare för att du har det, din dator är precis lika öppen med eller utan. Kör du Linux? Annars så finns det ingen anledning till att inte köra antivirus/brandvägg. Vad menar du med strular?

 

* NAT skyddar hela ditt hemmanät mot access utifrån så länge du inte öppnar upp skyddet. Det räcker för de flesta intrångsförsök som inte baseras på trojaner o.d. Det är en hiskelig skillnad på att ha NAT eller inte. I ett hemmanät utan NAT blir varje PC utsatt för instrångsförök medan du med en NAT-router bara utsätter routern.

 

* Jag använder både Linux och Win2K på våra 6-10 datorer där ingen har specielllt virusskydd eller egna brandväggar. Hela nätet är skyddat med enkel NAT-router.

 

* Strular: Segar ner diskaccess och frågar en massa onödigt. Jag är programmerare och blir ibland tvungen att använda virusskydd på arbetet och måste då manuellt hålla på och konfigurera virusskyddet att skippa alla källkodsfiler. Utan den omkonfigureringen blir det omöjligt att arbeta då en omkompilering tar flera timmar. Min generella erfarenhet är att dessa skydd tar bort 30-40% av prestanda på maskinen och eftersom jag klarar mig bra med sunt förnuft och lite enklare skalskydd så kör jag så tills jag känner behov av något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag håller med dig angående NAT. Däremot så föredrar jag att ha min dator som DMZ och köra med en mjukvarubrandvägg. Då slipper jag konfa routern varje gång jag vill släppa igenom/stänga av trafik, mycket smidigare att konfa brandväggen istället, tycker jag. Sen har jag också en värdelös router som jag inte vill pilla med för mycket.

 

Det du snackar om strular, ja visst segar det ner diskaccess, men frågar en massa onödigt? Vet inte vad du kört för antivirusprogram, men jag har aldrig upplevt det. Förstår dina problem som programmerare, däremot vanliga hemanvändare har ju inte det problemet. Att ett antivirusprogram skjulle ta bort 30-40% prestanda är jag mycket skeptisk till, möjligtvis att tunga program som Norton kan ta bort 10-15%.

 

Gör man som du och är en erfaren datoranvändare ser jag inga problem med det, men pratar vi vanliga hemanvändare fungerar det nog inte så bra. Speciellt eftersom dem ofta inte har det sunda förnuft som du har vad gäller surfning/email. Dessutom antar jag att du gör kontroller lite då och då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör all ut/ingående trafik genom en gammal unixburk, sen behöver man ju inte använda standardportarna heller utan man kan skriva sitt eget protokoll, gärna i typ Prolog eller nått. Sen skriver du din egen SMTP-server och lägger den bakom hela skiten så kan du sova tryggt.

 

Kerio är annars en grymt bra brandvägg(även den fria versionen). Släng på en router på det och det ska jävligt mycket till för att någon ska komma in. (eller rättare sagt ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det räcker med följande minimala lösning:

1. Sunt förnuft med surfning o email

2. NAT router

 

3. Kör Linux eller håll MSoft OS uppdaterade

4. Använd Firefox o Tunderbird

 

Detta har hållt mina datorer rena i alla år. Virusprogram och PC-brandväggar strular för mycket för att vara användbara.

Vad har NAT med saken att göra? Blir inte speciellt mycket säkrare för att du har det, din dator är precis lika öppen med eller utan. Kör du Linux? Annars så finns det ingen anledning till att inte köra antivirus/brandvägg. Vad menar du med strular?

 

* NAT skyddar hela ditt hemmanät mot access utifrån så länge du inte öppnar upp skyddet. Det räcker för de flesta intrångsförsök som inte baseras på trojaner o.d. Det är en hiskelig skillnad på att ha NAT eller inte. I ett hemmanät utan NAT blir varje PC utsatt för instrångsförök medan du med en NAT-router bara utsätter routern.

 

* Jag använder både Linux och Win2K på våra 6-10 datorer där ingen har specielllt virusskydd eller egna brandväggar. Hela nätet är skyddat med enkel NAT-router.

 

* Strular: Segar ner diskaccess och frågar en massa onödigt. Jag är programmerare och blir ibland tvungen att använda virusskydd på arbetet och måste då manuellt hålla på och konfigurera virusskyddet att skippa alla källkodsfiler. Utan den omkonfigureringen blir det omöjligt att arbeta då en omkompilering tar flera timmar. Min generella erfarenhet är att dessa skydd tar bort 30-40% av prestanda på maskinen och eftersom jag klarar mig bra med sunt förnuft och lite enklare skalskydd så kör jag så tills jag känner behov av något bättre.

 

Håller med allt där, och kör exakt samma lösning på mina burkar.

Dock bör de väl påpekas att om man inte har kunskaper om virus och system mm, ska man nog använda även antivirus om man är det minsta osäker på vad man håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAT har absolut inget med saken att göra. Vad det handlar om är att flera personer har fått in en trojan som skapar en anslutning ifrån det lokala nätverket emot en server på nätet.

 

Med andra ord gör brandväggen varken från eller till om den nu inte är konfigurerad att blockera all utgående trafik. För att uppnå samma resultat kan man även säga upp sin internetanslutning.

 

Det enda som kan skydda mot den här typen av attacker är en mjukvarubrandvägg som blockerar all kommunikation emot internet innan de godkänns av användaren.

 

Ni kan testa att skriva Netstat -b i en DOS-prompt så får ni se vilka program som just nu har aktiva anslutning emot andra datorer och på vilka portar.

 

Förhoppningsvis så dör inte tråden på 2+2 utan de som har drabbats listar alla program installerade på sina datorer relaterade till poker. På så vis kanske vi kan hitta källan till trojanen och undvika större spridning.

 

Jag personligen har alltid undrat varför PokerTracker inte byter till en bättre finansieringsplan med tanke på den stora kundbasen. En månatlig prenumeration eller motsvarande. Det upplägget Pat (grundaren) har nu kräver att nya användare köper programmet för att han skall få in några kosing. Befintlig kundbas tjänar han inte ett öre på.

 

Det kanske börjar klarna nu :).

 

mvh mended

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAT har absolut inget med saken att göra. Vad det handlar om är att flera personer har fått in en trojan som skapar en anslutning ifrån det lokala nätverket emot en server på nätet.

 

 

Jo, jag talade mer om generella säkerhetslösningar och inte om det specifika fallet. I detta fallet är det mer troligen det sunda förnuftet som saknats i ett tidigare skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör all ut/ingående trafik genom en gammal unixburk, sen behöver man ju inte använda standardportarna heller utan man kan skriva sitt eget protokoll, gärna i typ Prolog eller nått. Sen skriver du din egen SMTP-server och lägger den bakom hela skiten så kan du sova tryggt.

 

sen skriver man ett helt jävla operativsystem också. alla är inte programmerare eller datagenier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen skriver man ett helt jävla operativsystem också

 

Ja, det vore förståss det bästa men det är för jobbigt och tar för mycket tid.

 

Men googla och ladda ner Kerio, busenkelt och superbra, det är också väldigt lätt att övervaka all utgående traffik och du kan enkelt stänga av all traffik du inte själv godkänt med bara fyra knapptryck. Den här specifika trojanen t ex hade inte haft en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 råd som jag anser att alla borde följa.

1. Skaffa ett antivirusprogram, som du håller uppdaterat!

2. Skaffa en mjukvarubrandvägg.

3. Använd inte Internet Explorer, använd Firefox.

 

Det finns så mycket mer man behöver vara orolig för än att ens pokerkonto blir hackat. Din dator kan användas för massutskick av spammail, webbserver för barnporrsidor, överbelastningsattacker (DDoS), etc. Dina knapptryckningar kan loggas och där igenom få dina användarnamn och lösenord till allt möjligt (internetbank, pokerkonton, etc).

 

Se till att ha en bra säkerhet!

Dock så är ju Firefox minst lika utsatt som Explorer just nu, så använd Opera.... (http://www.opera.org)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så är ju Firefox minst lika utsatt som Explorer just nu, så använd Opera.... (http://www.opera.org)

Jag vet inte om jag håller med om det. Läste den här undersökningen nyligen (även om spyware inte är allt man måste akta sig för):

http://news.yahoo.com/s/cmp/20060210/tc_cmp/179102616

 

Sedan vet vi ju båda att opera är den bästa webbläsaren. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 råd som jag anser att alla borde följa.

1. Skaffa ett antivirusprogram, som du håller uppdaterat!

2. Skaffa en mjukvarubrandvägg.

3. Använd inte Internet Explorer, använd Firefox.

 

Det finns så mycket mer man behöver vara orolig för än att ens pokerkonto blir hackat. Din dator kan användas för massutskick av spammail, webbserver för barnporrsidor, överbelastningsattacker (DDoS), etc. Dina knapptryckningar kan loggas och där igenom få dina användarnamn och lösenord till allt möjligt (internetbank, pokerkonton, etc).

 

Se till att ha en bra säkerhet!

Dock så är ju Firefox minst lika utsatt som Explorer just nu, så använd Opera.... (http://www.opera.org)

 

Har du något som stödjer detta, eller är det bara som du gissar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen skriver man ett helt jävla operativsystem också

 

Ja, det vore förståss det bästa men det är för jobbigt och tar för mycket tid.

 

Men googla och ladda ner Kerio, busenkelt och superbra, det är också väldigt lätt att övervaka all utgående traffik och du kan enkelt stänga av all traffik du inte själv godkänt med bara fyra knapptryck. Den här specifika trojanen t ex hade inte haft en chans.

 

På sättet du skriver verkar det som om programmet är gratis men så är väl inte fallet? Jag blev lite orolig nu och försöker kika igenom min säkerhet. Bytte precis webläsare till Opera men den enda brandväggen jag har är via min router. Räcker det? Något antivirus använder jag inte då jag sällan eller snarare aldrig blir infekterad, är en van datoranvändare så jag vet också hur jag ska hantera det om jag nu skulle bli infekterad. Detta kanske är nonchalant? Mardrömmen vore ju att bli av med onlinerullen pga. en sån skitsak som att man inte orkat installera lite säkerhetsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...