drc Postad 23 December , 2005 Författare Rapport Postad 23 December , 2005 idag tror jag att jag ska göra mte:s kyckling Citera
Trolldeg Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 idag tror jag att jag ska göra mte:s kyckling Du kan ju alltid testa min fikonröra annars. Snyggt att du återuppliva tråden också. Citera
blukah Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 hemligheten med en god potatisgratäng är att använda en del creimfreish och en del grädde istället för bara grädde/mjölk. Sen gäller det att dundra på med vitlöksaltet. Något som är väldigt gott är att byta ut hälften av potatisen mot rotselleri, palsternacka och morötter, lika stora delar av varje men lite mindre av palsternackan. Perfekt rotfruktsgratäng i dessa juletider. Tunna skivor är bra för då vissa ingridienser tar lite längre tid än potatisen. Citera
drc Postad 23 December , 2005 Författare Rapport Postad 23 December , 2005 Du kan ju alltid testa min fikonröra annars. Snyggt att du återuppliva tråden också. Fikonröra kan vara livet. Sjukt att en sådan här viktig tråd kan bli bortglömd. Blev lite sugen på potatisgratäng efter senaste inlägget också. Potatisgratäng med mte:s kyckling och fikonröra. Don't you just love christmas ? Citera
Nidot Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 Nidots Woundermacka. Rosta en fin fralla, på med Apelsin marmelad och toppa med 2 skivor ost. Till detta passar varm och kall Chockladmjölk (O'boy) Citera
morberg Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 hemligheten med en god potatisgratäng är att använda en del creimfreish och en del grädde istället för bara grädde/mjölk. Sen gäller det att dundra på med vitlöksaltet. Det går faktiskt att göra en krämig potatisgratäng med bara mjölk/grädde. Du skivar potatisen och kokar upp i en kastrull med mjölk och grädde. Låt koka några minuter så att stärkelsen i potatisen fälls ut och reder mjölkblandningen. Häll upp i gratängform och kör klart i ugnen. Citera
Mr Trader Postad 23 December , 2005 Rapport Postad 23 December , 2005 Kul tråd. Det man vanligtvis saknar i vanliga recept är info som denna: koka upp vatten (lämpligtvis i vattenkokaren) Ofta då man följer ett recept och tror att man i stort sett är klar så kommer ett långt moment till på slutet. Typ bjud kokt potatis till. Vilken potatis? Now u tell me... Jag ska väl dela med mig av ett recept oxå. En god förrätt. Behövs till en portion 1 ungsfast fat (typ 15 cm i diameter) 15 st räkor 1 snapsglas olivolja (4cl) 1,5 snapsglas vatten (6cl) 1,5 snapsglas chilisås (6cl) 1-2st vitlöksklyftor 0,5 kryddmått sambal Olek lite salt lite svartpeppar basilika (frusen går finfint) Gott bröd (typ franskt lantbröd) 1) Sätt ugnen på 225 grader 2) Skala räkorna 3) Ta fram ugnsfasta formen och snapsglaset. Häll i olja 1 glas olivolja, 1,5 glas chillisås, 1,5 glas vatten samt 0,5-1 kryddmått sambal olek. 4) Salta och peppra försiktigt 5) Rör om 6) Skiva vitlöksklyftorna och lägg i fatet. 7) Lägg i skalade räkor samt basilika (typ 1 tesked) 8) Rör om 9) In i ugnen tills det småkokar lite 10) Skär upp bröd Faten är mycket heta. Ställ gärna fatet på korkunderlägg. Servera med bröd och tesked. Citera
Recommended Posts