Gå till innehåll

LÄNK: Pokersnack hos Slashdot!


Johan Axelsson

Recommended Posts

Ok, jag är en ganska typisk "geek", så jag läser slashdot varje morgon. Idag var det en ganska kul diskussion där:

 

http://games.slashdot.org/games/04/10/24/2146242.shtml?tid=127&tid=4

 

En bit ner i tråden på slashdot har Paul Phillips skrivit lite vad han tror.

 

Jag tror själv att det finns en överrepresentation av datavetare och liknande akademiker (matematiker, fysiker, ingenjörer etc) som spelar onlinepoker, och jag skulle tro att de spelar bättre än snittet.

Finns här fler datavetare? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är typ första gången som slashdot handlat om något jag kan, och det var helt överfullt av dumheter.

 

 

Jag tror själv att det finns en överrepresentation av datavetare och liknande akademiker (matematiker, fysiker, ingenjörer etc) som spelar onlinepoker, och jag skulle tro att de spelar bättre än snittet.

Finns här fler datavetare? :)

Här håller jag med. Och anledningen till det är att den här gruppen är bättre på att resonera (aka är smartare) än snittbefolkningen. Däremot vet jag inte om de är så mycket bättre än snittet på att spela poker.

 

En grupp som verkligen är överrepresenterad bland framgångsrika spelare är idrottare och elitgamers. Alltså människor som är åtminstone ganska smarta men framför allt har en riktigt grym tävlingsinstinkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grupp som verkligen är överrepresenterad bland framgångsrika spelare är idrottare och elitgamers. Alltså människor som är åtminstone ganska smarta men framför allt har en riktigt grym tävlingsinstinkt.

 

Ehh, idrottare (som i elitidrottare) tycker jag oftast verkar vara raka motsatsen till "ganska smarta". Däremot har du ju rätt i den grymma tävlingsinstinkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, idrottare (som i elitidrottare) tycker jag oftast verkar vara raka motsatsen till "ganska smarta".

I min ringa erfarenhet så ligger de över snittsmartheten. Jag tror också att det gäller generellt eftersom elitnivå i så gott som alla aktiviteter fordrar en viss intelligens (och ett riktigt uppfuckat sinne för prioriteringar). Har du någon anledning att tro att så inte är fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det gäller generellt eftersom elitnivå i så gott som alla aktiviteter fordrar en viss intelligens.

 

Varför skulle det fordras en viss intelligens för att springa fort, kasta långt och hoppa högt? Ser ingen som helst koppling där.

 

 

(och ett riktigt uppfuckat sinne för prioriteringar)

 

Håller jag däremot med om. Lägg till en ruskig mental styrka (inte synonymt med intelligens, utan snarare koncentrationsförmåga och fokusering) och vinnarskalle så har du allt du behöver för att bli elitidrottare. (Krävs visst något som kallas talang också, men det är en petitess ;).)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det fordras en viss intelligens för att springa fort, kasta långt och hoppa högt? Ser ingen som helst koppling där.

Korrekt träning, målsättning, planering, motivation, etc. Snittet blir förskjutet uppåt eftersom de värsta idioterna gallras ur men inget motsvarande tar bort de smartare personerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man kan ha en fördel i poker om man tränat mycket, särskilt om man i sin träning lagt till element av mental träning. Jag är själv gammal sportskytt och har hållt på mycket med mentala övningar, något som jag tror jag har fördel av i de flesta sammanhang i mitt "vanliga" liv, där också pokerspelandet.

Om man vill bli bra på något måste man kunna fokusera på det och ha förmågan att hålla koncentrationen så länge som det behövs. Det är iaf sant i både skytte och poker. Och jag tror det är här de eventuella fördelar akademiker har kommer in också, de (vi) är vana att sitta och tänka i timvis om det krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det fordras en viss intelligens för att springa fort, kasta långt och hoppa högt? Ser ingen som helst koppling där.

Korrekt träning, målsättning, planering, motivation, etc. Snittet blir förskjutet uppåt eftersom de värsta idioterna gallras ur men inget motsvarande tar bort de smartare personerna.

 

Det motsvarande som tar bort de smartare finns nog: Högre studier, dåliga anlag för idrott, kompisar som hellre lirar rollspel etc. etc. i all oändlighet. Jag tycker inte det finns några som helst belägg för att idrottsmän skulle ligga över snittet intelligensmässigt. Sen att det finns lyckliga ostar som har fått allt både hjärna och fysik är ju en annan sak men det är knappast något som krävs för att lyckas som idrottsman.

 

De egenskaper som avgör är inte några som har med intelligens att göra i alla fall inte om man definierar intelligens som förmåga till abstrakt tänkande. En korkad men snabb sprinter kommer att få all träning han behöver (i alla fall i en bra klubb) för att lyckas. En överlägsen motorisk fömåga är mycket mer värt än ett knivskarpt intellekt. Det är däremot möjligt att fd elitidrottsmän är överrepresenterade vad gäller lyckade pokerspelare, det har jag ingen koll alls på.

 

Men att de kategoriskt skulle ligga över riksgenomsnittet intelligensmässigt går emot alla erfarenheter jag har av mycket duktiga idrottsmän. Däremot har jag en känsla av att folk som har förutsättningar för att idrotta och bli skjutsade till/från träningar etc. oftare kommer från välbärgade hem och oftare går klart skolan. Fastnar mindre ofta i missbruk och sånt och lever ett allmännt sundare liv vilket nog inte är helt fel oavsett inom vilken bransch man vill lyckas. Däremot tror jag benhårt på att folk som pluggar exempelvis teknisk fysik och dylikt ligger en bit över snittet intelligensmässigt som grupp betraktat. Om det gör dom till bättre pokerspelare vet jag däremot inte men det är väl inte omöjligt att de åtminstone har lättare för att lära sig spelet än nån random dude från gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det motsvarande som tar bort de smartare finns nog: Högre studier, dåliga anlag för idrott, kompisar som hellre lirar rollspel etc. etc. i all oändlighet.

Håller absolut inte med. Det enda du nämner som skulle sålla bort intelligentare personer är väl att de skulle prioritera högre studier, vilket jag inte tror är sant. Studier parallellt med idrott eller direkt efter är inget ovanligt, jag ser helt enkelt ingen motsättning där. Det kan ju också noteras att Handels godkänner idrottsprestation som faktor för antagning.

 

Någon korrelation mellan anlag för idrott för och intelligens finns mig veterligen inte. Detsamma gäller för rollspel.

 

Sen att det finns lyckliga ostar som har fått allt både hjärna och fysik är ju en annan sak men det är knappast något som krävs för att lyckas som idrottsman.

Nej, men intelligens hjälper, vilket innebär att de bästa idrottarna är lite intelligentare i snitt än snittmänniskan (ni vet han med 1,5 barn och en till 40% frånskiljd fru).

 

Men att de kategoriskt skulle ligga över riksgenomsnittet intelligensmässigt går emot alla erfarenheter jag har av mycket duktiga idrottsmän.

Jag tror ditt problem snarare ligger i bristande erfarenhet av riksgenomsnittet än bristande erfarenhet av idrottare. Om du exempelvis går på universitet så umgås du redan med en grupp som ligger över snittet.

 

Däremot har jag en känsla av att folk som har förutsättningar för att idrotta och bli skjutsade till/från träningar etc. oftare kommer från välbärgade hem och oftare går klart skolan. Fastnar mindre ofta i missbruk och sånt och lever ett allmännt sundare liv vilket nog inte är helt fel oavsett inom vilken bransch man vill lyckas.

Vilket alla är faktorer som korrelerar positivt med intelligens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte ge mig in i debatten om idrottares intelligens, men en sak som kan ses som stöd för Johans teori är att vi faktiskt bara får se de knäppa personerna i media, eller snarare; vi får bara se de knäppa uttalandena. Att Zlatan inte har fattat hur man ska prata med pressen än eller att Stenmark körde VM i käfthållning efter varje tävling betyder ju faktiskt inte att idrottsmän är idioter även om det vid en första anblick kan verka så.

 

Sedan ändrar det förstås varken det faktum att Holm faktiskt är ganska skärpt eller att Beckham har hjärnkapacitet som en fossilerad ekorre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, idrottare (som i elitidrottare) tycker jag oftast verkar vara raka motsatsen till "ganska smarta".

I min ringa erfarenhet så ligger de över snittsmartheten. Jag tror också att det gäller generellt eftersom elitnivå i så gott som alla aktiviteter fordrar en viss intelligens (och ett riktigt uppfuckat sinne för prioriteringar). Har du någon anledning att tro att så inte är fallet?

 

Det är förmodligen en fördom jag har men många (självklart inte alla) verkar genuint korkade när man hör dom prata i intervjuer och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen en fördom jag har men många (självklart inte alla) verkar genuint korkade när man hör dom prata i intervjuer och dylikt.

Vi kan göra ett litet experiment. Du sticker ned till gymmet och tränar tills du spyr, sedan hoppar jag fram och trycker upp en mick i ansiktet på dig. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...