Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Beställde hem en xbox för nån vecka sedan och har såklart en del problem med den (elektronik....). Den är, liksom datorn, ansluten till BBB-uttaget via en switch och har således ett eget IP. Första dagen fungerade det alldeles utmärkt att ansluta till den via FlashFXP och föra över filmer/spel men sen upphörde funktionaliteten för en stund. Den återkom under någon timme dagen efter men sedan dess fungerar det inte alls och jag är rejält pissed på det här nu...

Log som uppkommer i FlashFXP när jag försöker ansluta:

[R] Connecting to XXX.XXX.XXX.199 -> IP=XXX.XXX.XXX.199 PORT=21

[R] Connected to XXX.XXX.XXX.199

[R] 220 Please enter your login name now.

[R] USER xbox

[R] 331 Password required for xbox.

[R] PASS (hidden)

[R] 230 User xbox logged in , proceed.

[R] SYST

[R] 215 UNIX Type: L8

[R] FEAT

[R] 502 feat is not implemented.

[R] REST 100

[R] 502 rest is not implemented.

[R] This site may not allow file resuming

[R] PWD

[R] 257 "/" is current directory

[R] TYPE A

[R] 200 Type set to ASCII.

[R] PASV

[R] 502 pasv is not implemented.

[R] Listening on PORT: 1090, Waiting for connection.

[R] PORT XXX,XXX,XXX,155,4,66

[R] 425 Can't open data connection to XXX.XXX.XXX.155:16900

[R] List Error

[R] PASV

[R] 502 pasv is not implemented.

[R] Listening on PORT: 1095, Waiting for connection.

[R] PORT XXX,XXX,XXX,155,4,71

[R] 425 Can't open data connection to XXX.XXX.XXX.155:18180

[R] List Error

[R] PASV mode failed, trying PORT mode.

[R] Listening on PORT: 1111, Waiting for connection.

[R] PORT XXX,XXX,XXX,155,4,87

[R] 425 Can't open data connection to XXX.XXX.XXX.155:22276

[R] List Error

"XXX.XXX.XXX" är såklart 9 siffror som är likadana varje gång. Censurerade då det inte finns en ärlig själ här på PF.

Har vi någon kunnig hjälte på forumet som vill göra mitt liv lite bättre genom att berätta vad felet är? :)

Postad

Om "slå på active mode" i FLashFXP innebär att bocka av "Use passive mode" så hjälpte/hjälper det inte mycket, har kvar precis samma problem.

Är det inte märkligt att den envisas med att skriva "Can't open data connection to XXX.XXX.XXX.155:16900" när de tre sista siffrorna i själva verket är helt annorlunda?

Postad

*spam*

Verkar som om min dator är boven i dramat. Gav ftp-uppgifter till en kompis och han kom in utan problem på boxen... <BRUTAL IRONI>Vilken tur att man är en hejare på att konfigurera nätverksinställningarna så att de stämmer.</BRUTAL IRONI> Någon som vet vilken miss-inställning som orsakar fel som dessa (FTP-loggen kanske kan vara till hjälp).

Postad
[R] Listening on PORT: 1090, Waiting for connection.

[R] PORT XXX,XXX,XXX,155,4,66

[R] 425 Can't open data connection to XXX.XXX.XXX.155:16900

[R] List Error

[R] PASV

Här ser man att du misslyckas med list. Raderna innan ser man att din dator lyssnar eftersvar på list men får inget svar.

Det får mig att tro att du kör med mjukvarubrandvägg och din xbox är inte med i listan för trusted IPs. Hade samma problem efter min ominstalation och det är bara att lägga till IP.n för xboxen eller IP-rangen för ditt hemmanätverk och testa om det funkar.

Edit:

Printen 502 pasv is not implemented. Betyder att FTP-servern i xboxen inte stödjer passive mode. Så FTP-programmet byter till active mode. Hade passive mode funkat så hade inte problemmet med en mjukvarubrandvägg uppstått.

Edit2: Vad kör du server på xboxen? Byt så snabbt som möjligt till xbmc speciellt om du ska se på film. Xbmc har stöd för passive mode plus att det har stöd för samba så att du kan streama filmerna från din dator.

Postad
Beställde hem en xbox för nån vecka sedan och har såklart en del problem med den (elektronik....). Den är, liksom datorn, ansluten till BBB-uttaget via en switch och har således ett eget IP.
Är du säker på att det är en switch och inte en router? Hade själv inte varit så sugen på att koppla upp min xbox via en switch ut till stora stygga BBB-WANet. Men eftersom din kompis kunde koppla upp sig mot den så kan det ju vara en switch eller router med forwardad port 21.

Är det nu en switch så kan xboxen med jämna mellanrum få ny IP-adress av BBB. Har du en router så slipper du dessa problem eftersom IP-adresserna innaför routern är lokal för ditt lilla lan. Då kan du ge xboxen ett fast IP och du kommer alltid att veta vilken intern IP-adress du har.

I vilketfall som helst så stödjer inte din xbox ftp-server passive mode så det är ännu en sak som kan ställa till problem om man inte har koll på sina brandväggar.

Så mer info om din uppsättning vore bra. Har du tex installerat något nytt på din dator som skulle kunna stoppa visa portar?