Gå till innehåll

Dollarn på väg upp eller ner?


MrZingo

Recommended Posts

Har ett gäng gröna på mitt pokerkonto, men vet inte om det är rätt läge att plocka ut nu.

Ni Ekonomer som har koll på detta, vad sägs det om dollarn, är den på väg att försvagas gentemot kronan eller kommer den att stärkas?

 

Tänkte ta ut när den var 7.70, men väntade och nu ligger den på 7,50 har förlorat en del på att vänta och är rädd att jag skall förlora mer om jag inte plockar ut nu

 

Pliiiz hälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Om man vet hur valutor kommer att röra sig i framtiden kan man tjäna oändligt med pengar.

 

Det är klart, mkt möjligt att han vill höra en åsikt från någon som är mer kunnig än honom själv dock.

 

Specificera vad det är du inte förstår. Tack.

 

Vad han inte förstår? Tror du inte att det finns människor som tjänar pengar på detta vis? Såklart kan man förutspå åt vilket håll den kommer gå, beroende på kommande händelser m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad han inte förstår? Tror du inte att det finns människor som tjänar pengar på detta vis? Såklart kan man förutspå åt vilket håll den kommer gå, beroende på kommande händelser m.m.

 

Sådant kallas för arbitrage och kan endast existera under en väldigt begränsad tid.

 

Det är omöjligt att tjäna oändligt med pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vet hur korten kommer på floppen och framöver kan man tjäna oändligt med pengar

 

Exakt! En väldigt bra liknelse!

 

Exakt skönt att du förstod den :)

Och som du vet så finns det folk lever på poker likväl som det finns folk som lever på valutaspekulering. Känner man till de regler som ligger till grund för vissa händelser så kan man förutse eller i vart fall ana vartåt det lutar

Eftersom jag är bättre på poker än valutaspekulering så vill jag ha en kunnig persons åsikt om hur han/hon/den tror att det kommer gå för att på så sätt bestämma mig vad jag skall göra, därav mitt inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Om man vet hur valutor kommer att röra sig i framtiden kan man tjäna oändligt med pengar.

 

Det är klart, mkt möjligt att han vill höra en åsikt från någon som är mer kunnig än honom själv dock.

 

Specificera vad det är du inte förstår. Tack.

 

Menade egenligen att det inte var en dum fråga utan att det är naturligt att han vill höra en gissning utav någon som är mer kvalificerad än honom själv att göra en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket pengar rör det sig om? Valutor (särskilt stabila som $ och SEK) rör sig väldigt lite procentuellt. Känns inte som det är värt att bry sig om när det gäller mindre summor.

 

Så fort det kommer upp i några tusen dollarn så börjar varje liten upp- och nedgång i dollarn betyda rätt mycket. Har du t ex $5000 ger $=7.9 SEK eller $=7.5 SEK en skillnad på 2000 kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn kommer att gå ner långssiktigt. Det talas - inom valutahandlarkretsar - om en nergång till ca 7.10 inom 2 månader.

 

Öh, är 2 månader långsiktigt?

 

På lång sikt (minst fem år) kommer dollarn sannolikt att falla, eftersom bytesbalansen är kraftigt negativ och valutakursen hålls uppe artificiellt med stödköp från Japan och Kina. Men på kort sikt (närmsta året) kan man bara chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn kommer att gå ner långssiktigt. Det talas - inom valutahandlarkretsar - om en nergång till ca 7.10 inom 2 månader.

 

Öh, är 2 månader långsiktigt?

 

På lång sikt (minst fem år) kommer dollarn sannolikt att falla, eftersom bytesbalansen är kraftigt negativ och valutakursen hålls uppe artificiellt med stödköp från Japan och Kina. Men på kort sikt (närmsta året) kan man bara chansa.

 

Korrekt 2 månader är lång sikt när man är van att tala om minuter :-)

 

 

Folk har talat om USA bytesbaland mycket länge nu - och inget har hänt. Eftersom dollarn är en världsvaluta så påverkas faktiskt inte USAs ekonomi så mycket - det som påverkar mera är räntan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt 2 månader är lång sikt när man är van att tala om minuter :-)

 

 

Folk har talat om USA bytesbaland mycket länge nu - och inget har hänt. Eftersom dollarn är en världsvaluta så påverkas faktiskt inte USAs ekonomi så mycket - det som påverkar mera är räntan.

 

USAs bytesbalans ger ju ett konstant (och stort) utflöde av kapital. Att Kina och Japan (främst) köper amerikanska statspapper beror inte huvudsakligen på räntan (då har det funnits bättre alternativ), utan på att deras ekonomier skulle skadas av ett dollarfall. Men på lång sikt har jag (och de flesta ekonomer vad jag förstått) svårt att se hur sådana stödköp ska hålla kursen under armarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart kan man förutspå åt vilket håll den kommer gå, beroende på kommande händelser m.m.

 

Nej det kan man inte göra. Det man kan göra är att försöka göra så grundliga analyser som möjligt med hjälp av den ej kompletta information som man har tillgång till. Det går garanterat inte att förutspå dollarns svängningar med säkerhet dock finns det en del som talar för att den kommer att försvagas något på ett års sikt (se vad Nisseman skrev).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väldigt svårt att förstå hur det är möjligt att tjäna pengar helt utan risk. Det är matematiskt omöjligt, även om ni andra i tråden hävdar motsatsen.

 

Det går inte under någon längre tidsperiod. Avkastningen är som sagt helt avhängigt till den risk du är villig att ta. Ju högre risk desto mer potentiell vinst (eller förlust...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specificera vad det är du inte förstår. Tack.

 

Jag har väldigt svårt att förstå hur det är möjligt att tjäna pengar helt utan risk. Det är matematiskt omöjligt, även om ni andra i tråden hävdar motsatsen.

 

 

Ofan trodde den här tråden handlade om dollarn kommer gå upp eller ner.

 

Något man faktiskt kan (dock inte jag, därav min förfrågan) komma fram till, självklart med viss risk, ingen har sagt något annat i tråden mig veterligen.

Ramlade faktiskt in på Forex efter jag startade tråden och hittade en analys där, vilken hävdade att dollarn kommer gå ner under närmsta veckan

 

Om man inte kan tjäna pengar på valutaspekulering så kan man inte tjäna pengar på poker heller

Eftersom jag har hört ryktesvägen att man kan tjäna pengar på poker så finns det nog även dem som kan tjäna pengar på valutaspekulation

 

Det finns en risk i allt till och med i att inte ta en risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte omöjligt att dollarn kommer luta lite neråt framöver. Räntan höjs ju i Sverige och jag har inte så himla koll på om den kommer höjas i USA... skäl för att höja den i USA är i så fall för att få folk att spara mer och för att stävja deras eventuella bostadsbubbla. så på räntefronten är jag osäker.

 

Det största hotet mot dollarn långsiktigt är USAs handelsunderskott. När kineserna inte vill återinvestera sina nyfunna $$$$ i USA längre så finns det helt klart en risk för att dollarn tappar i värde då USAs exporterande vänner säljer sina dollar för att köpa någon annan valuta.

 

Om vi säger så här, dollarn kommer inte sticka i höjden i framtiden iaf. Jag tycker du kan casha ut nu i krokarna. Visst, det finns alltid en risk att Sveriges fjuttiga valuta och ekonomi åker på svängar nedåt, men det är inte troligt som det ser ut nu.

 

Edit: någon hade visst redan nämnt handelsunderskottet, smart ass ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...