Gå till innehåll

Enkel metod att räkna ut +EV?


PinkFloyd

Recommended Posts

Tänkte fråga om någon kunde hjälpa mig med någon generell metod att räkna ut hur mycket jag måste vinna gentemot hur mycket jag lägger in för att det ska vara +EV i situationer som följande;

 

Jag sitter i ett 10-manna NL200 bord med ett medel eller lågt pocket, låt oss säga 77. En person öppnar tidig pos med en $6 raise, en annan höjjer bakom från medelpos till säg $12, jag sitter i sen pos. Nu tänker jag att någon av dessa två har förmodligen högt pocket eller AKs. Synar jag så gör jag det för att träffa en dold triss eller bättre. Hur mycket kan man säga att jag måste vinna för att synen ska vara motiverad? Jag brukar oftast syna de flesta standardhöjjningarna med medelpocket, då man ofta får riktigt fint betalt de gånger man träffar. Har dock börjat undra om detta spelet, såväl som andra spel där man "synar för att träffa något skojj mot AA,KK" kommer att betala av sig i längden. Självklart kan ju AA, KK även lägga sig, och de flesta gånger så träffar man ju faktiskt inget.. är det någon som kan räkna ut detta och tillämpa på andra liknande exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

släng små pockets om två höjer innan dig.

 

Du vill i princip bara limpa med för att syn med små pockets skall vara EV+.

 

 

Du träffar triss bara var 7.5 gång. Så du måste få minst så mycket de gånger du vinner handen för att kompensera för alla gånger du INTE träffar trissen.

Så endast med en liten satsning preflopp är det lönande att syna med små par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att du och de andra har minst 200 i stacken så är en "tumregel":

$6 raise = Obligatorisk syn.

$12 raise = Helt ok syn.

$20 raise = Obligatorisk fold.

 

Ovanstående förutsätter att motståndarna är någotsånär villiga att betala av när du träffar. Men är de weaktighta så finns det ju andra sätt att spela. När du sitter med två spelare på det här viset så finns ju risken att ursprungshöjaren smackar på med en fet re-re-raise och det är ju inte så jättefestligt om man precis har lagt in 6% av stacken då.

 

Att räkna ut EV baserad på dina motståndares troliga handdistribution är inget jag tänker ge mig på. Det finns garanterat folk som kommer att göra det bättre än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill i princip bara limpa med för att syn med små pockets skall vara EV+.

 

Eller så kan man ta initiativet i potten med paret och höja. för att sedan även kunna beta när det kommer överkort på floppen.

 

Det tycker ivf inte jag är någon bra plan på 10-manna bord, SH är ju en annan femma. Har kollat mig själv med pokertracker och jag plussar bra på pocketparen, brukar som föreslaget ovan, oftast syna raise på upp till $12 men inte högre än så. Man får ju trots allt oftast jäkligt bra betalt när man träffar. Men om vinsten oftast blir större än 12*7,5=$90 vet jag faktiskt inte, fast å andra sidan när potten väl blir stor blir det ju oftast väl över $90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill i princip bara limpa med för att syn med små pockets skall vara EV+.

 

Eller så kan man ta initiativet i potten med paret och höja. för att sedan även kunna beta när det kommer överkort på floppen.

 

Det tycker ivf inte jag är någon bra plan på 10-manna bord, SH är ju en annan femma. Har kollat mig själv med pokertracker och jag plussar bra på pocketparen, brukar som föreslaget ovan, oftast syna raise på upp till $12 men inte högre än så. Man får ju trots allt oftast jäkligt bra betalt när man träffar. Men om vinsten oftast blir större än 12*7,5=$90 vet jag faktiskt inte, fast å andra sidan när potten väl blir stor blir det ju oftast väl över $90.

 

Nu är jag uppe tidigt här men du går stadigt på plus om jag förstår det rätt. Då kanske du ska spela medelhöga pockets som du har gjort innan och skriva upp resultatet för vinst/förlust någon stans! Du kommer antagligen se antingen ett plus eller minus efter ett tag och kan då ta ställning till det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du ska spela medelhöga pockets som du har gjort innan och skriva upp resultatet för vinst/förlust någon stans! Du kommer antagligen se antingen ett plus eller minus efter ett tag och kan då ta ställning till det!

 

Lika intressant som att se om man går plus eller minus på ett spel, är ju att försöka maximera sitt plus.

Han kan ju spela sina medelhöga pockets så att han gör en vinst på dem, men genom att spela dem på ett annat sätt så ökar han sin vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Hur mycket kan man säga att jag måste vinna för att synen ska vara motiverad? ...

 

De lärde brukar säga att du ska ha implied på minst 20 ggr pengarna.

 

?

 

Det räcker ju som sagt med 7.5.

 

Fick det från Reuben.

Se även Dollarturists svar ovan som följer tumregeln från Reuben/Ciaffone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har statistik från PT.. 66 händer finns inräknade med 22-88, plussat på alla utom 33 (back $2) och 77 back ($36), alltså småsummor mot vad jag vunnit på de andra. Jag ville som sagt mest få reda på om man kan räkna lite på hur man bör göra för att få +EV med draghänder, såsom små pockets. Går ju även att räkna på det åt motsatt håll, dvs hur bör jag spela mina monster för att det ska vara profitabelt, mot t ex draghänder såsom små pockets eller SC:s. Tror nog att det finns en hel del här på forumet som räknat och tänkt rätt mycket på detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte någon som skulle kunna ge ett exempel på att räkna ut EV om man tar till beräkningen med chansen att motståndare lägger sig, sätter din motståndare på en hand, chansen att du sätter motståndaren på rätt hand (svårt att räkna på iof, jag vet) och alla andra beräkningar du måste tänka på.. det blir lite knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte någon som skulle kunna ge ett exempel på att räkna ut EV om man tar till beräkningen med chansen att motståndare lägger sig, sätter din motståndare på en hand, chansen att du sätter motståndaren på rätt hand (svårt att räkna på iof, jag vet) och alla andra beräkningar du måste tänka på.. det blir lite knepigt.

Vet du hur du gör för att räkna ut EV och är bara för lat för att göra det själv? Annars kan jag hjälpa dig en bit på vägen.

 

Tumregeln är ganska bra, att det är given syn med mindre än 5% av stacken preflop, situationsbaserat mellan 5 och 10% och autofold över 10%.

 

Men ok, såhär räknar du om du sätter fi på exempelvis ett överpar. För enkelhets skull så antog jag NL $100, det blir så jämna och fina siffror.

 

Om man har satt fi på överpar och 5% av stacken åker in preflop:

Chansen att du träffar set (12% ungefär) på floppen OCH att fi träffar set på flop/turn/river blir:

Chansen att fi träffar set på något av de fem korten: 1-(48/50*47/49*46/48*45/47*44/46) = 19% (ungefär).

Chansen att du OCH fi träffar set (pengarna åker in) = 0.12*0.19=0.0228 (oberoende händelser).

 

Antag: Om du träffar set på floppen så får du alltid in resten av pengarna, dvs om din motståndare träffar set så får han din stack och du lägger dig alltid på floppen om du inte träffar set:

 

EV = 100*0.12-5*0.88-0.0228*100 = 12 - 4.4 - 2.28 = $5,32

 

Vid fallet att 10% av stacken åker in preflop:

 

EV = 100*0.12-10*0.88-0.0228*100 = 12 - 8.8 - 2.28 = $0.92 (lite skralt va).

 

Någon får protestera om jag har räknat fel någonstans.

 

EDIT: Jag kom på att jag hade missat att ta med i beräkningen hur ofta du får betalt men det är bara att multiplicera den chansen med ditt EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag såg just ett allvarligt fel i mitt resonemang. Den första som ser det har vunnit en fotvandring till Kiruna.

 

De gånger man floppar ett set och motståndaren sedan drar till något bättre, typ stege, färg eller högre kåk?

Tjena. Har varit ute i bushen en vecka utan Internet, Nej det var inte det, btw högre kåk har jag med (om fi floppar ett överset). Jag förutsatte i mitt exempel att man hade satt honom på just ett överpar varför en sådan beräkning blir ganska betydelselös. Felet var i min "edit". Det spelar inte jättestor roll för utslaget men det är ändå fel.

 

Om man antar 60% chans att fi betalar av:

 

EV = 0.60*(100*0.12-5*0.88)-0.0228*100 =$2.28

 

Om man vill beräkna alla gånger fi drar till färg/stege etc. måste man ju bestämma fiendens handdistribution vilket är ganska svårt att göra en generell bedömning av. Men det är ju sällan man är uppe mot värre motstånd preflop än just överpar vilket gör att du borde ha större +EV mot alla andra händer. Och grejen var ju preflop, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med högre kåk menade jag då det ligger t ex tre femmor ute när du sitter på två sjuor och motståndaren på två kungar.

 

De flesta betalar ju av ganska friskt med överpar om inte floppen är alldeles för läskig.. men varför kallar man t ex 4x BB höjning för en "standardhöjning"? 4x BB är ju oftast högst 4% av stacken, som alltså motiverar en syn från ett litet PP eller annan draghand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med högre kåk menade jag då det ligger t ex tre femmor ute när du sitter på två sjuor och motståndaren på två kungar.

Ah, jag förstår. Det blir svårt att beräkna EV om man inte bestämmer sig för vissa saker. I mitt exempel förutsatte jag ju att man lägger om man inte hittar set på floppen. Om man tänker gasa sålänge man själv har ett överpar så blir kanske EV något annorlunda. Principen är ju densamma dock. Bara att räkna.

De flesta betalar ju av ganska friskt med överpar om inte floppen är alldeles för läskig.. men varför kallar man t ex 4x BB höjning för en "standardhöjning"? 4x BB är ju oftast högst 4% av stacken, som alltså motiverar en syn från ett litet PP eller annan draghand?

Jag vet inte varför man kallar det för en standardhöjning. Och ja en höjning på 4% motiverar ju helt klart en syn från ett lägre PP eller annan draghand om överparet är beredd att betala av. Men NL Holdem är inte ett preflop-spel, åtminstone inte med något så när djupa stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle du säga att man lättast räknar ut EV på en hand som denna, där man sätter motståndaren på en hand som man vet att man har x antal outs mot.

 

Denna hand utspelade sig nyligen i en skittour där jag var lite halvt shortstack. Sitter på knappen med 9s 7s alla foldar till mig jag har ca 3k i stacken, höjjer blindsen (100-200) till 600, BB med 4k i stacken synar. Flopp 5s Ad 2s, han checkar jag trycker in allt direkt.. han tänker ett tag och synar med A4.

 

Om vi skulle slänga till med att jag har kanske 60-70% på fold av honom där (kille med A kanske synar hälften av gångerna, resterande har han inget värt att syna). Att sätta färgen eller nått som slår honom har jag väl knappa 40% på ungefär? Hur kan jag räkna ut ungefärligt EV på min satsning nu?

 

Som liten kuriosa kan ju sägas att jag klonkade turn 9, river 9.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle du säga att man lättast räknar ut EV på en hand som denna, där man sätter motståndaren på en hand som man vet att man har x antal outs mot.

 

Denna hand utspelade sig nyligen i en skittour där jag var lite halvt shortstack. Sitter på knappen med 9s 7s alla foldar till mig jag har ca 3k i stacken, höjjer blindsen (100-200) till 600, BB med 4k i stacken synar. Flopp 5s Ad 2s, han checkar jag trycker in allt direkt.. han tänker ett tag och synar med A4.

 

Om vi skulle slänga till med att jag har kanske 60-70% på fold av honom där (kille med A kanske synar hälften av gångerna, resterande har han inget värt att syna). Att sätta färgen eller nått som slår honom har jag väl knappa 40% på ungefär? Hur kan jag räkna ut ungefärligt EV på min satsning nu?

 

Som liten kuriosa kan ju sägas att jag klonkade turn 9, river 9.. :)

 

Jag antar att du täcker den andre killen, dvs du satsar effektivt 3.600 vilket är vad han bör ha kvar efter sin syn preflop.

 

Om vi antar att du har räknat rätt i att du har 40% på att få in nåt som slår honom (orkar inte räkna) och att du har 60% till fold

så är ditt EV:

 

0.6*1300+0.4*4900-0.6*3600 = 580

 

Hoppas jag har räknat rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...