Gå till innehåll

Fel på datorn: system32\drivers\pci.sys


APC

Recommended Posts

När jag försöker starta datorn kommer detta meddelande upp:

 

Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: system32\drivers\pci.sys

 

Försök att reparera filen genom att starta installeringsprogrammet för windows med hjälp av installations-CD:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation.

 

Nu är det så att jag har en Dell Inspiron 6000 och jag hittar inte någon installationsCD. Allt var installerat när jag fick datorn så lådan åkte upp på vinden som nyligen hade inbrott och lådan är borta, i lådan kan nån cd eller liknande legat.

 

Nu vet jag inte vad jag ska göra för jag är kass på datorer. vid varje omstart så kommer denna ruta upp och det går inte att komma förbi den.

 

HJÄLP :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som felmeddelandet säger, du behöver en installationsskiva för WindowsXP. Leta hårdare efter den försvunna kartongen eller låna en XP-skiva av någon.

 

EDIT: Efter en snabb titt i google.se på pci.sys visar att du kan ha fel på en minnesmodul.

 

Mer info:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;330181

Lådan lär jag nog inte se igen.

Å de vore väl faaaan om de va fel på minnesmodulen för de verkar ju duktigt drygt...

 

Måsta jag ha min egen installationsskiva eller går det bra med vilken som hels?

 

Finns det inget annat man kan göra. (QoS, kommer du hit o lagar datorn ska jag fixa en köttbullemacka med rödbetssalald åt dig ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan lär jag nog inte se igen.

Å de vore väl faaaan om de va fel på minnesmodulen för de verkar ju duktigt drygt...

 

Måsta jag ha min egen installationsskiva eller går det bra med vilken som hels?

 

Finns det inget annat man kan göra. (QoS, kommer du hit o lagar datorn ska jag fixa en köttbullemacka med rödbetssalald åt dig ;) )

 

Är det minnet det är fel på så är det ett enkelt problem men som tyvärr kostar 500kr-1000kr då du behöver nytt minne.

 

Du kan kollla om det är minnet det är fel på med detta gratisprogram:

http://www.memtest86.com/

 

Vilken typ av minne du behöver beror din dator. Enklast är nog att ringa och prata med nån datorhandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lådan lär jag nog inte se igen.

Å de vore väl faaaan om de va fel på minnesmodulen för de verkar ju duktigt drygt...

 

Måsta jag ha min egen installationsskiva eller går det bra med vilken som hels?

 

Finns det inget annat man kan göra. (QoS, kommer du hit o lagar datorn ska jag fixa en köttbullemacka med rödbetssalald åt dig ;) )

 

Är det minnet det är fel på så är det ett enkelt problem men som tyvärr kostar 500kr-1000kr då du behöver nytt minne.

 

Du kan kollla om det är minnet det är fel på med detta gratisprogram:

http://www.memtest86.com/

 

Vilken typ av minne du behöver beror din dator. Enklast är nog att ringa och prata med nån datorhandlare.

 

Tror inte han kan köra memtest då han skrev:

vid varje omstart så kommer denna ruta upp och det går inte att komma förbi den.

 

"prata med någ datorhandlare" - Ring Dell och kolla om du har någon skön garanti kvar! Annars är det bara att kasta datorn eller lämna in han ... Men det kostar säkert en del om dom ska undersöka datorn och sen undersöka lite till. Sen måste dom undersöka papprena ifall dom har undersökt datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid varje omstart så kommer denna ruta upp och det går inte att komma förbi den.

 

Går kanske att starta upp i felsäkert läge med nätverk, bara trycka F8 vid uppstart.

Kommer in i en meny där man kan välja felsäkert läge med nätverk men gör jag det så kommer jag tillback till samma ställe. Den radar dock upp en massa filer som heter system32 innan man komemr felmeddelandet.

 

Dock finns det en massa andra saker att välja mellan. Nån som vet vilken man ska välja?

 

Har garantin kvar då de är lugnt men det känns lite drygt eftersom man har så mycket i datorn.

 

Har hittat lite prylar nu och har kommit fram till att dell inte skickar med någon installationsCD utan säger att man ska gå in på support.dell.com/pcrt får väl undersöka den saken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anar en gnutta hopp. Får nog vänta tills på måndag då supporten är öppen.

 

Om du har licens för Windows är det inga som helst problem att få en ny skiva utskickad. En skiva kan alltid bli skadad eller gå sönder.

 

När man googlar på problemet låter det dock som om att det kan vara ett hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memtest86+ bootar man från CD/diskett (eller om man vill USB-minne), att windows inte startar är alltså skitsamma, man behöver inte ens ha en hårddisk i för att köra det.

Med andra ord

1) Tanka

2) Bränn/skriv till floppy

3) Starta och låt stå ett tag (en kvart är inte ett tag; minst några timmar, gärna 24).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

memtest86+ bootar man från CD/diskett (eller om man vill USB-minne), att windows inte startar är alltså skitsamma, man behöver inte ens ha en hårddisk i för att köra det.

Med andra ord

1) Tanka

2) Bränn/skriv till floppy

3) Starta och låt stå ett tag (en kvart är inte ett tag; minst några timmar, gärna 24).

JAg laddade ner det till ett USB som jag sedan satte i min bärbara (trasiga) dator och startade om. Nu står den och går på en tom svart sida med en blinkande_ uppe i vänstra hörnet. Dock blinkar inte dendär lanpan som brukar blinka när datorna jobbar. Får stå nu över natten och så får vi se vad som händer.

 

Tack alla för hjälpen "so far" räkna med att jag återkommer imorgon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell har väl 3 års på platsen-garanti? Dvs, ring så skickar de dit en kille, är det fel på minnet så byter han det direkt. Du behöver i vilket fall inte bli av med något på hårddisken.

 

Varför köpa av dell om man inte drar nytta av deras support? ;)

Jag vet ;) . men då måste jag ju vänta ända tills imorgon :evil: .

 

Ang dendär

3) Starta och låt stå ett tag (en kvart är inte ett tag; minst några timmar, gärna 24).

Märker man på nåt sätt när den är klar? Nu har det varit samma svarta bild med en _ blinkandeupp till vänster över natten? Som du skrev kan jag säkert behöva vänta i 24h men märker man när det är klart eller är det bara att starta om när det har gått ett tag och hålla tummarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en blinkande _ är inte memtest. Det skall vara en blå skärm med en massa siffror (hur många gånger den kört varje test, och hur många fel den hittat).

 

Säkert att datorn kan boota från usb? Pröva ditt usb-minne på en annan dator och se om det går. Fast jag brukar alltid köra memtest från en knoppix-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...