Gå till innehåll

Sannolikheter


Bluwajt

Recommended Posts

Stämmer detta att om ja har ett färgdrag efter floppen så är procentchansen och den matematiska formeln följande:

 

(9/47)+(9/46)=0.3871415356151712 man får det alltså 1 gång på ca. 2.5 ggr

Nästan rätt. Ungefär så här bör det vara

(9/47)*(38/46) + (38/47)*(9/46) + (9/47)*(8/46)

 

Du adderar de tre fallen färg kort på turn eller färgkort på river eller på båda. Sannolikheten ligger kring 1 på 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer detta att om ja har ett färgdrag efter floppen så är procentchansen och den matematiska formeln följande:

 

(9/47)+(9/46)=0.3871415356151712 man får det alltså 1 gång på ca. 2.5 ggr

 

Det stämmer inte riktigt. När du beräknar sannolikheten för att träffa på rivern så måste du räkna med att du missar draget på turn. Rätt formel är:

 

(9/47)+(38/47)*(9/46) = ca. 0.35, dvs 35%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ni rör till det tycker jag.. lättast måste väl vara (38/47)*(37/46) = 0.65, d.v.s. sannolikheten för att det inte kommer ett färgkort på varken turn eller river är 65%.

 

Edit

Eller ännu enklare och mer användbart (såvida man inte ska skriva pokerbok) 9 outs * 2% per out * 2 kort kvar att komma = 9*2*2 = 36%. Tror man sällan hamanr i situationer där den där sista procenten avgör ens beslut och om man ändå envisas med att bry sig om smådetaljer som dessa är man, enligt mig, i grund och botten en dålig människa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 kort som är bra, 38 som är dåliga.

 

38-9 = 29

 

29/9 = 3.222222 dvs att få in färgen är 1 : 3.222

 

 

Hålstege:

 

4 kort som är bra, 43 som inte är det.

 

43-4= 39

 

39/4 = 9.75 dvs 1 : 10 ungefär.

 

Så tänker jag iaf, är jag ute och seglar?

 

Verkar Ok, men fungerar bara på en gata. Frågan var sannolikhet för att få färg på båda gatorna.

Sen gäller det väl bara att veta vad det är man räknar ut. Du har räknat it oddset 1:3.22, vilket motsvarar att det händer 1 av 4.22 ggr. Dvs spelar du 4.22 likadana händer så händer det i snitt en gång att färgen går in på en gata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 2:

 

Stämmer detta då, chansen att få par i ess på sina hålkort är

 

(4/52)*(3/51) = ca 0.0045 1 av ca. 222?

 

Tack så mycket för alla svaren alla på förra frågan, framför allt RayIVs enkla sätt att räkna outs på!

 

Ser riktigt ut och gäller dessutom för vilket par som helst (inte bara AA).

Om du däremot frågar vad sannolikheten är för att få ett PP som starthand så är den 13 ggr större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...