Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Alltså det kommer säkert låta dumt det jag kommer fråga men det är tack vare min kompis så. Jag har aldrig innan ifrågasat bb och sb. Men så fråga min kompis mig idag varför man har det. Och inte alltid antes. Det blir ju samma sak i slutändan sa han. Jag vet att det inte är samma men kan tyvär inte sätta ord på det. Finns det någon anna snäll här som kan hjälpa mig med detta?

MVH axionman

* RP - QoS *

Postad

Det blir inte alls samma sak, och den här satsningsstrukturen är en av de större skillnaderna mellan hold'em och stötpoker.

För det första gör det väldigt stor skillnad mellan short-handed och fullbord. Säg att man har en ante på 0,15 SB och spelar texas vid ett tiobord, det är ju ingen skillnad i startpott och leder alltså precis som blinds till att potten startas av 1,5 SB. Men om det istället bara är två spelare så ligger det 0,3SB i potten till att börja med istället för 1,5SB vilket är 400% skillnad och gör en enorm skillnad vad gäller korrekt spel. Aggressionsnivå och hur många händer man spelar är en ganska direkt funktion av hur stor startpotten är.

Den här skillnaden gör att det i HU-texas är rätt att spela ungefär 100% av sina händer innan floppen, medan detta är oftast är rejält fel i stötpoker.

Vidare så är position i spel som oftast körs med blinds (texas, omaha, mörkpoker, m.fl.) mycket viktig eftersom den är bestämd genom hela handen. Om man spelar en sådan pokervariant med ante istället för blinds så kommer korrekt spel från tidig position vara sjukt tight och i många sällskap helt enkelt leda till att det inte blir så mycket spel eftersom det oftast foldas på första rundan.

Jag gissar att det spel som mest skulle påverkas av att man gick från mörkar till ante är pot-limit texas.