Gå till innehåll

CRT eller LCD, vad ska man välja?


Dostojevski

Recommended Posts

Hej!

 

Undrar om någon kan hjälpa mig inför mitt köp av en ny datorskärm. Tänkte köpa en ny platt 21" skärm, för att kunna multitabla utan överlappning. Nu finns det tydligen två olika typer av skärmar: LCD och CRT. Vad ska man välja, vilken är bäst. Vad kostar den ungefär? Vilka produkt riktvärde ska man gå efter, här tänker jag på upplösning och den där Mhz angivelsen.

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1600*1200 med så hög frekvenz som möjligt. Vet inte om det går att köra lägre upplösningn när det är en 21 tummare. Nu är väl inte det så viktigt med frekvenzen på platta skärmar men ändå. Jag tror inte man behöver en skärm som klarar mindre än 16 ms men även det är ju knappast en nackdel. Kontasten blir väl ofta lite sämre men för att spela poker på duger noga de flesta platta skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en minimiupplösning på 1600x1200 borde räcka för att slippa överlappningen.

Beror ju på vilken klient du kör.

Primas miniview fungerar ju 4 bord samtidigt på 1024x768

Men ä'r dock lite osäker på hur normalview och andra klienters fönster är storleksmässigt.

 

CRT skärmar är ju som sagt de gamla stora tunga skärmarna, de tar stor plats o väger som fan.

Dock är kvaliten på skärmen bättre, och de pallar oftast högre upplösningar och Hz tal än LCD/TFT skärmar gör.

CRT är dock betydligt billigare. 3-5000 borde man kunna få en 21 tummare för.

 

LCD är ju mycket lättare, tar mindre plats och ser lite mer stylish ut. men dessa hittar jag billigaste för 5300 för en 20"

Märken och sådant vet jag itne riktigt men, Samsung gör alltid stabila grejjer, liksom philips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...