Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. jag är en nybörjare på Holdem som till 100% spelar freerolls för att känna på . Jag har bara spelat poker i någon månad och det har väll gått helt ok . Problemet jag har är att jag kommer tvåa för ofta.

Det är pga att jag inte har riktigt har koll på vilka starthänder som ska spelas i heads up . Som ikväll tex kom jag 2:a av 250:startade var stor chipleader och torska endå .

De flesta säger ju "spela nästan alla händer i heads up", såfall är det inte lättare att säga vilka jag inte ska spela ?

vid fler spelare går det mycket bra men jag vet inte hur mycket jag ska sänka standarden på mina starthänder :(

Nån som kan ge mej hjälp?

MVh

Postad
Pratar vi no limit då antar jag?

Vill du ha tips på vilka händer som ska spelas före floppen eller rent generellt tips handen igenom?

Hm, både No-limit och pot-limit.

vilka händer som ska spelas före floppen var det jag sökte :)

Postad

hmm probelemet med poker är ju som du kommer lära dig ... det finns alltid ett "beror på". det går inte att följa en mall som alltid kommer fungera.

men du kan ju iaf spela alla J8+, Q8+ , K6+ och alla A (offsuit snackar ja nu, du kan spela i princip alla JQKA suited))samt alla connectors och pocketpairs. Du kan även spela höga one gap connectors som T8 97 86, samt om dem är suited även låga. och höga suited 2 gappers som T7 96.

onödiga händer du inte ska spela ens i hu tycker jag är. X2 och 3 där X < K och inte suited (72 93 J2 osv ). händer som har allt för stora gap är inte att rekommendera om man inte är så van med spelet , där får man värdera sitt post flop spel..

typ 95o 84o

sen som sagt.. allt beror på.

om det är HU i en turnering så spelar ju stackdjup och blindsstorlek en väldigt viktig roll i vilka händer du ska lira.

Postad

Ställde en liknade fråga nyligen (se ett par trådar ner) och fick tipset att läsa:

http://www.pokerforum.se/showthread.php?t=1178

Gav mig en hel del att tänka på och jag tycker redan att HU-spelet förbättrats. Samtidigt skall man nog inse att HU ofta kan bli lite av lotteri då man ofta ställer in allt på starka kort (åtminstone i dom SnG jag spelar där blindsen är en stor del av stacken)

Postad

De flesta säger ju "spela nästan alla händer i heads up"

MVh

Läs den här först:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=18088&highlight=parres

Sen (lirar själv inte så mycket HU ska tilläggas men då och då iaf) och du ska spela spelaren och inte korten!

(Ja, självklart kommer rankingen på händer vara likadant hela tiden men det gäller att veta när man är favorit och när man kan bluffa etc.)

Postad

Ah! Tack , har läst igenom "guiden" och ska läsa den flera gånger, det var precis en sådan tråd jag leta efter och behövde !

Jag rapporterar senare ikväll hur de gick i heads-up på freerollen :lol:

Postad
Jag skulle gärna vilja veta vart du hittar en freeroll med bara 250 spelare :D

En Nyöppnad poker-site, som precis öppnats i december, vill du veta exakt vilken kontakta mej via PM;)

--------

Asså va lack man blir, lira lite me kompisarna ikväll, 1000 kr till vinnaren.

FÖRST förlorar jag en ALL-IN situation (jag hade AK) han gick all in pre-flop.

A-K VS J-7Suited , självklart förlorar jag mot flushen han träffar.

Rejält skadeskjuten som jag är, med 2000 i marker kvar, och BB är på 2.000 så lyckas jag komma tillbaka, slå ut 3 personer och hamna i heads up, vad händer då. Polarn går ALL IN med A-7 suited, jag synar med mitt A-J suited, och han vinner med färg!

Åhh så sur jag blir..

fan förut idag förlora jag en all in situation, en kompis som gamblar mkt går all in i mörker med 2-7 suited, jag synar med pocketpair 10, och han träffar färg :x

när ska denna eviga tur sluta för honom?

Postad
hmm probelemet med poker är ju som du kommer lära dig ... det finns alltid ett "beror på". det går inte att följa en mall som alltid kommer fungera.

men du kan ju iaf spela alla J8+, Q8+ , K6+ och alla A (offsuit snackar ja nu, du kan spela i princip alla JQKA suited))samt alla connectors och pocketpairs. Du kan även spela höga one gap connectors som T8 97 86, samt om dem är suited även låga. och höga suited 2 gappers som T7 96.

.

Och även höja på dem, du kommer stjäla mycket mer än vad du tror vilket är VÄLDIGT avgörande headsup, höj alltid på knappen, motståndaren har bara bättre än du 50% av gångerna, och har då till 25% inte tillräckligt bra för att syna en bra höj.. Kan dock bli genomskinligt att göra det hela tiden för förr eller senare fattar motståndaren hur du spelar, lär inte ta för lång tid.. Får hoppas att du stulit tillräckligt av hans blinds för att det skulle löna sig att få ett övertag på det viset. Så kör jag iaf, många lär anse det fel men det fungerar för mig.

Får man en reraise mot sig är det ju bara att överväga sin hand och eventuellt slänga den eller raisa tillbaka för att få mer information. Därför är raisar viktiga heads up, och överhuvudtaget iofs.. men speciellt heads up, för att få information. Lyckas du inte med att få informationen stjäl du blindsen.