Gå till innehåll

NLT - SnG, Rätt fold med AKo?


MorganSthlm

Recommended Posts

Hej alla.

 

Jag spelade nyss en SnG där jag får AK med 4 man kvar. Jag är chipleader när handen börjar och sitter på knappen. Perfekt scenario!

 

Chiptvåan bettar UTG halva sin stack och i princip potcommitar sig själv.

Vad göra?

 

1. Ställa in och gambla.

2. Folda. Jag har ingen panik som chipleader.

3. Syna, träffa floppen och ställa in åsnan efteråt...:D

 

***** Hand History for Game 3373555003 *****

NL Texas Hold'em $20 Buy-in + $2 Entry Fee Trny:19213528 Level:7 Blinds(150/300) - Sunday, January 15, 00:29:53 EDT 2006

Table Table 66887 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 4

Seat 2: Kinguru ( $2617 )

Seat 6: MorganSthlm ( $2873 )

Seat 9: uply2tight ( $1005 )

Seat 10: riverBnice ( $1505 )

Trny:19213528 Level:7

Blinds(150/300)

** Dealing down cards **

Dealt to MorganSthlm [ Kd Ah ]

Kinguru raises [1300].

MorganSthlm folds.

uply2tight folds.

riverBnice folds.

Kinguru does not show cards.

Kinguru wins 1750 chips

 

Som ni ser så valde jag att folda, vilket kändes som en jävligt tight fold men samtidigt rätt i gällande situation.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att ställa in verkar vara det spelet som är populärast men är det rätt att välja att bråka med just killen som bara har ett par hundra chips mindre än mig när blindsen är så höga som de är och chansen att komma långt, kanske ända fram är god ändå?

 

Med facit i hand var folden i det här fallet korrekt.

Två händer senare så käkade Kinguru upp de båda småstackarna i en och samma hand och sen spelade jag ut honom fullständigt HU och vann 100$.

 

Kom gärna med fler åsikter om denna hand. Det känns som det inte finns nåt riktigt rätt eller fel här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul fråga för det här är ju ett ganska vanligt scenario när man är på bubblan, jag måste nog hålla med Morgan här. Hade det varit någon av småstackarna så är ju valet glasklart, men i detta fallet så kommer man(Läs: jag) ju hamna med hela stacken i mitten för syn är inte att diskutera för min del allafall...eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte berättat hur motspelaren spelade resten av SnG:n precis som Myssion så vaket påpekade...

 

Om spelaren inte sagt ett pip på några varv så måste ju min idé i alla fall ha ett par poäng. Om spelaren stulit blinds så fort han får chansen så minskar ju trovärdigheten...

Detta är tämligen klart.

 

Men finns det nåt speltekniskt skäl till att mitt val är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Howard Lederer anser att det första man bör göra i en SnG är att satsa på att komma ITM. Därefter bör man satsa på att vinna.

 

 

Enligt Howards så gjorde du helt rätt. Dessutom så känns Kinguru som ett omotiverat överbett och inget en mera rutinerad pokerspelare skulle göra - så han är säkert enkelt och ta i ett senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans HD är tillräckligt vid för att det ska vara +EV att trycka in degen där.

 

EV+ i marker och EV+ i pengar är inte nödvändigtvis samma sak i turneringspoker.

 

Jag har svårt att se att ett vik inte har ett negativt $-väntevärde och jag är extremt tveksam till att Howard Lederer inte hade ställt in här. Jag har i varje fall aldrig mött en spelare som är så tight att jag skulle kunna lägga en så pass stark hand som AKo mot i denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avancerad handanalys:

 

 

Seat 2: Kinguru ( $2617 )

Seat 6: MorganSthlm ( $2873 )

Seat 9: uply2tight ( $1005 )

Seat 10: riverBnice ( $1505 )

 

 

Morgan har 33% av markerna / att vinna.

 

All-in

 

 

Anta att motståndaren har ett PP som inte är AA eller KK så får man:

 

52% chans att förlora ger 0

42% chans att vinna ger 5234 marker och 66% chans att vinna.

 

Vinster 100 60 40

 

Spelar man handen så får man ca

 

60 % * 100 = 60

25 % * 60 = 15

10 % * 40 = 4

5 % * 0 = 0

 

Väntevärde 79 * 48 % chans att vinna handen => 38 dollar.

 

Spelar man inte handen så får man ca

 

30 % * 100 = 30

30 % * 60 = 20

25 % * 40 = 10

15 % * 0 = 0

 

Väntevärde 60 * 100 % => 60 dollar.

 

 

Givet de antaganden om slutposition och vad motståndaren har så är det EV- att syna i detta läget.

 

För att det skall vara EV+ att syna så måste man ha över 75% chans att vinna handen. Det har man bara med AA i dessa lägen.

 

 

Givet turneringstrukturen så är Howards Lederers råd mycket bra att följa i sådana lägen.

 

 

PS De chanser att man kommer på olika positioner med ett givet antal marker är tagna ur luften - mina siffror kanske inte är helt exakta. Den som vill kan räkna om det med egna siffror och kanske få lite annorlunda resultat. Men i det stora hela bör själva slutsatsen inte skilja sig från det som står ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en analys med mycket antaganden.

 

Först några direkta felaktigheter:

 

5 % * 0 = 0

Det är omöjligt att komma på bubblan om vi vinner potten då det bara är tre spelare kvar.

 

30 % * 60 = 20

 

18

 

Givet de antaganden om slutposition och vad motståndaren har så är det EV- att syna i detta läget.

 

Det har aldrig varit tal om någon syn.

 

Gällande dina antaganden. Bortser man från felaktigheterna och bibehåller dina antaganden så kanske det är -EV att ställa in. Men dina antaganden är inte rimliga. Vad gäller procentfördelningen mellan de olika platserna så säger jag varken bu eller bä. Det orimligaste antagandet är ändå att motståndaren bara höjer med PP med under 10bb i stacken och 4 spelare kvar. Varför skulle han inte höja med KQ? A7s? osv... Dessutom finns det en möjlighet att han lägger sig, om än inte stor, men om vi kan lägga AK här så kan han nog kasta 77 ala Lederer för att inte åka på bubblan...

 

Edit: En felaktighet jag glömde att ta med av bara farten

 

42% chans att vinna ger 5234 marker och 66% chans att vinna

Nej, 5940 marker om du menar hur mycket vi vinner vid vinst, dvs 74% av markerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans HD är tillräckligt vid för att det ska vara +EV att trycka in degen där.

 

EV+ i marker och EV+ i pengar är inte nödvändigtvis samma sak i turneringspoker.

 

Jag har svårt att se att ett vik inte har ett negativt $-väntevärde och jag är extremt tveksam till att Howard Lederer inte hade ställt in här. Jag har i varje fall aldrig mött en spelare som är så tight att jag skulle kunna lägga en så pass stark hand som AKo mot i denna situation.

 

Jag har svårt att se att ett vik inte har EV 0 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans HD är tillräckligt vid för att det ska vara +EV att trycka in degen där.

 

EV+ i marker och EV+ i pengar är inte nödvändigtvis samma sak i turneringspoker.

 

Jag har svårt att se att ett vik inte har ett negativt $-väntevärde och jag är extremt tveksam till att Howard Lederer inte hade ställt in här. Jag har i varje fall aldrig mött en spelare som är så tight att jag skulle kunna lägga en så pass stark hand som AKo mot i denna situation.

 

Jag har svårt att se att ett vik inte har EV 0 :)

 

Jag tror att det innebär färre $ i långa loppet. Däremot så har det ju ett marker-EV på 0.

 

Edit: Men vid närmare eftertanke så inser ju jag att det inte blir negativt utan bara lägre. Tänkte i banorna av alternativkostnad först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt beslut i denna situation beror helt på hur han har spelat tidigare.

Om han är en toktight spelare som bara har gjort sånt här innan med PP>10 hade jag absolut vald att folda. Om det är ett miss denna gång så tar jag de!

 

Om han däremot spelar aggresivt så är en All-in given. syn är det inte tal om tycker jag då han med mycket stor chans ställer in oavsett flop då han är så pot-commited

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en fold i just denna situation, fel att gambla med AK, kommer komma bättre lägen.

 

De två som verkligen skulle tjäna på att du och Kinguru hamnar all-in preflopp (eller förlorar 1300 i handen) är de två shortstackarna. Alltså en fold.

Bingo! Mycket bra förklarat...

Hur gick det sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som säger ställ in: Vad baserar ni det på egentligen? Det känns som att ni tänker i banor som "jo, men det måste ju fan vara +EV att ställa in där", eller "nä, inte fan lägger jag AK här, det är en för bra hand", utan att egentligen ha något konkret att backa upp era påståenden med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...