Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Varför vill så många alltid ha stora valörer vid turneringar? Känns det häftigare med högre blinds? Varför inte börja med blinds på 1 och 2? Matematiskt sett är det ju mer logiskt att börja med blind på 1!

* RP, tidigare rubrik "Valörer" - QoS *

Postad

Det enkla svaret är väl att folk är mongo.

Hade (har) en polare som förr ville spela med fåniga blinds.

När vi lirade turnering vägrade han gå med på att blindsen var t.ex 2/4, utan för honom var det 20.000/40.000. Dollar (sic!).

Men, därmed inte sagt att man måste börja på 1/2, det lteder ju till att man måste dubbla blindsen första höjningen.

Postad
Varför vill så många alltid ha stora valörer vid turneringar? Känns det häftigare med högre blinds? Varför inte börja med blinds på 1 och 2? Matematiskt sett är det ju mer logiskt att börja med blind på 1!

Såklart det är häftigare med 100/200 istället för 1/2 :roll:

Postad

Jag brukar iaf lira på 1/2 i blinds med 200 i markervärde. En anledning till varför man lirar med höga valörer är väl för att man sett finalbord på WPT och liknande, och tycker det ser häftigt ut med ett berg av $1k-marker. Att man sedan kör med så höga valörer på stora turneringar är väl för att man ofta får lika mycket marker som det är inköp. Alltså $10k i inköp, 10k i marker.

Postad

"När vi lirade turnering vägrade han gå med på att blindsen var t.ex 2/4, utan för honom var det 20.000/40.000. Dollar (sic!)."

...du kan ju säga till honom att 1enhet är lika med $10,000 då, så blir han kanske nöjd. eller kanske än mer (1,000,000£).

Postad
"När vi lirade turnering vägrade han gå med på att blindsen var t.ex 2/4, utan för honom var det 20.000/40.000. Dollar (sic!)."

...du kan ju säga till honom att 1enhet är lika med $10,000 då, så blir han kanske nöjd. eller kanske än mer (1,000,000£).

nähä?

Postad
Varför vill så många alltid ha stora valörer vid turneringar?

Det är en av mina största tiltkällor inom pokerprocedur. Det är ju bara så jäkla onödigt att inte normalisera till lätträknade enheter.

Höjdpunkten på det här området var när en postare letade efter bra turneringsstrukturer på nätet. "Bra" betydde för honom en turnering med så högt nominellt markervärde vid start som möjligt, antal bb, periodlängd och liknande var helt irrelevant.

Postad

Jag tycker att det finns en viss poäng med att ungefär samma valörer i sina live-turneringar som nätpokerstandarden. Dvs blinds som börjar nånstans runt 10-20. Lite roligare är det ju också att spela med hundringar och femhundringar än tior och femtilappar? ;)

Postad

Mitt irritationsmoment sitter mest i "$"-tecknet som alla TV-människor alltid ska häva ur sig

Nej, han satsar inte 250.000 dollar i potten, han satsar 250.000 tävlingsmarkerenheter. Eventuella dollar får han som prissumma när/om han åker ur.

Postad
Mitt irritationsmoment sitter mest i "$"-tecknet som alla TV-människor alltid ska häva ur sig

Mm, fast riktigt absurt blir det ju när svenskar som spelar en hundrakronorsturnering skriver/säger "han satsade $1000" / "han satsade tusen dollar".

Postad

Kan inte annat än instämma i det gdaily och Hjort säger...

Sen en liten fundering ang inköpet i WPT där du får 10.000 tävlingsmarker för ett inköp på $10.000...

Är det inte hemskt ofta så att man får dubbelt så mycket marker som inköpet?

Monte Carlo Millions t.ex, den kostade väl $25k medan spelarna fick 50k marker?