CarlLee Postad 13 Januari , 2006 Rapport Postad 13 Januari , 2006 Om man spelar sitt A-game och har ROI 15%, Hur stora swings ska man förvänta? I vilken intervall kan det vara lämpligt att se över resultaten? Var 100nde, 500nde, 1000nde ? ? Citera
Cyntax Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Om man spelar sitt A-game och har ROI 15%, Hur stora swings ska man förvänta? I vilken intervall kan det vara lämpligt att se över resultaten? Var 100nde, 500nde, 1000nde ? ?Ca 500 sng's brukar jag säga. Det är din konfidensintervall du vill ha reda på antar jag?Säg hur många sng's du spelat, och hur många 1'a, 2'a och 3'a du fått. Själv har jag bara stat på 60 sng's sedan 1/1. Av dem har jag 1'a 10ggr, 2'a 14 ggr och 3'a 3 ggr. Det ger mig en ROI på 46,65% och ITM 45%. Min konfidensintervall är ca 12,90% upp eller ner. Skulle jag då öka alla siffor x10 blir konfidensintervallen 4,08. Ändå inte speciellt exakt... vid x100 blir den 1,29% (swings i spelet). Hoppas det klarnar? Jag har gjort ett litet Excelark man kan använda lätt för att räkna ut sin konfidensintervall, någon som vill se? Citera
CarlLee Postad 14 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 14 Januari , 2006 Självklart vet jag hur man räknar ut ROI osv. Ex. Hur stor är chansen att swingsen är 10, 20 eller 30 inköp om man har ROI 15%? Jag kanske formulerar mig på fel sätt, på grund av att jag inte riktigt vet hur jag ska ställa frågan. Finns det någon förklaring på nätet med grafer? Jag tittar gärna på ditt excelark! Citera
Cyntax Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Självklart vet jag hur man räknar ut ROI osv. Ex. Hur stor är chansen att swingsen är 10, 20 eller 30 inköp om man har ROI 15%? Jag kanske formulerar mig på fel sätt, på grund av att jag inte riktigt vet hur jag ska ställa frågan. Finns det någon förklaring på nätet med grafer? Jag tittar gärna på ditt excelark! ROI har inget (eller iaf. obetydligt) med det att göra. Du måste ha ett statiskt underlag som är tillförlitligt sas.Jag känner inte till om det finns någon förklaring på nätet med grafer osv. Du får Excelarket på MSN sen. OT: Det här med ROI och Konfidensintervall får ett eget kapitel i min SNG-bok... Citera
maaac Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Cyntax, när beräknas boken vara klar? Citera
Staahla Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Värdet på ROI påverkar ju hur brett konfidensintervall du behöver för att se om du på ett statistiskt signifikant sätt är en vinnande spelare. Har du en ROI på 1% så lär det gå åt en hejdundrans massa händer om du vill ha ett svar på om du är en vinnande spelare med 5% konfidensintervall. Har du däremot en ROI på 50% så krävs det inte alls lika många händer. Men ni kanske menade att bestämma ROI med ett visst konfidensintervall? Citera
Cyntax Postad 14 Januari , 2006 Rapport Postad 14 Januari , 2006 Cyntax, när beräknas boken vara klar?Jag håller just nu på att planera innehållet. Det mesta skriver jag i sommar i hängmattan.--- Att räkna ut kraven för BR för sng's är lite knepigt. Allt beror ju på hur bra eller dålig man är. Förlorar man hela tiden så behöver man ju bankrulle som Bill Gates eller Ingvar Kamprad. Men om man gör några enkla antagande så kan man enkelt räkna ut sin BR-krav. Antagande 1, du är en bra spelare som hamnar ITM så att du går med vinst. Antag lika många 1, 2 som 3:a. Hur ofta måste du vara ITM för att nå breakeven? Jag tar exempel från mig, jag spelar 20+2. Innsats = 22 1'a-> 100 2'a-> 60 3'a -> 40 OK? Kommer du alltid 3'a när du är ITM behöver du 55% ITM för att nå breakeven. ITM=67 dollar i snitt, eller 66,6666666... Med andra ord måste du vara ITM var tedje gång eller bättre... 3 *22 =66 Med andra ord är du utanför ITM 67% av tiden säger vi (värsta fallet). så går man even om man har lika 1-2-3 0.67*0.67*0.67*0.67*0.67=13.5 på att du ska förlora 5 ggr i rad, 13.5% alltså. 0.67*0.67* ... tio gånger =2% på att du skaförlora tio ggr i rad osv.... Man brukar säga att vid varje tillfälle ska man inte satsa mer än 2-2,5% av bakrullen... så det betyder 40-50 ggr insatsen = 40*22=880$ - 50*22=1100 I mitt fall skulle jag tro att det räcker med hälften. En br på 20-25 ggr insatsen är ok. Vad jag säger är att man säger att säger att man ska ha en BR på 40-50 ggr insatsen för att vara i princip säker på att inte kunna bli bankrutt om utgångssiffrorna är rätt. Jag har "bara" statisitk på 66 spelade, men min ROI är skyhög (50,73%) och jag har 45% ITM (1'a 12 - 2'a 14 - 3'a 4). Så i mitt fall behöver jag alltså självklart mindre BR än trådskaparen som jag fått veta har lägre ROI (men han spelar på högre nivå, så han tjänar ändå hyffsat). Citera
Recommended Posts