Gå till innehåll

NL - Högt par på handen mot ett överkort?


illi

Recommended Posts

Hoppas det här hamnade under rätt kategori. Frågan gäller NL Hold em.

 

Den här situationen är lite knivig och jag vet inte riktigt hur folk brukar tänka om den. Tänk dig att du sitter i bra position och får tex JJ eller QQ och så höjer du preflop och nån callar. Sen blir floppen tex 5 K 8 i olika färger och din motståndare bettar. Vad gör du då?

 

Om det vore A som ligger på bordet är det ju ganska troligt att han sitter på ett ess eftersom många kanske callar en preflophöjning om de har ett ess plus nåt halvhögt, men om det är K eller Q? Om man vill spela tight kan man ju ta det som att han har kungen om han höjer och så lägger man sig, även om det är trist. Men skulle en reraise här vara helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt beroende på hur mycket han bettar.

Mot ett litet bet skulle jag reraisa honom och se vilken hans respons blir. Det jobbigaste, och kanske troligaste, är nog om han callar. Då känner jag mig fortfarande väldigt osäker på om han har en kung eller ej.

I det fallet får man vänta och se vad han gör på turn. Han är ju först att agera.

 

Nu spelar jag inte särskilt mycket NL, men när jag gör det så brukar jag spela höga par ganska hårt.

Är man heads up mot någon på floppen så är det nog väldigt vanligt att man bluffar och bettar om det kommer ett Ess eller en kung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag foldar större delen av tiden mot de allra flesta motståndare om de gör ett halvseriöst bet i det läget. Potten är inte särskilt stor och det finns helt enkelt ingen anledning att börja bråka när det kommer bli dyrt att ta reda på om man verkligen är bäst.

 

Självklart blir det ju höjning/syn om någon betar $3 i en $20-pott, men det går ju utan att sägas. Jag skulle nog syna mycket mer än jag skulle höja dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot ett litet bet skulle jag reraisa honom och se vilken hans respons blir. Det jobbigaste, och kanske troligaste, är nog om han callar. Då känner jag mig fortfarande väldigt osäker på om han har en kung eller ej.

Bli inte det, 90% av tiden har han en kung eller bättre.

 

Nu spelar jag inte särskilt mycket NL, men när jag gör det så brukar jag spela höga par ganska hårt.

Det är mycket viktigt att inte överdriva den biten.

 

Är man heads up mot någon på floppen så är det nog väldigt vanligt att man bluffar och bettar om det kommer ett Ess eller en kung.

Nja, så vanligt är det inte om inte motståndaren är väldigt aggressiv. Eftersom man själv höjt så måste ju motståndaren vara rädd för bland annat AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...