Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Går igenom lite händer jag spelat idag, och vissa är helt solklara, men här känner jag att jag inte vet hur jag bör spela den.

***** Hand History for Game 1065655651 *****

0.50/1 TEXASHTGAMETABLE (LIMIT) - SAT OCT 16 12:16:40 EDT 2004

Table Table 15687 (Real Money) -- Seat 6 is the button

Total number of players : 8

Seat 1: MGero ( $37)

Seat 2: dan42518 ( $24.50)

Seat 3: teddy6565 ( $24.25)

Seat 4: gsd_csd ( $44)

Seat 5: rosengren ( $17.25)

Seat 6: Radek21 ( $27)

Seat 7: starconch ( $19)

Seat 9: Seldan ( $46.50)

starconch posts small blind (0.25)

Seldan posts big blind (0.50)

** Dealing down cards **

Dealt to rosengren [ Kd, Ah ]

MGero folds.

dan42518 folds.

teddy6565 folds.

gsd_csd folds.

rosengren raises (1) to 1

Radek21 folds.

starconch folds.

Seldan calls (0.50)

** Dealing Flop ** : [ 9d, Tc, 2c ]

Seldan checks.

rosengren bets (0.50)

Seldan calls (0.50)

** Dealing Turn ** : [ 3d ]

Seldan checks.

rosengren bets (1)

Seldan calls (1)

** Dealing River ** : [ Jd ]

Seldan checks.

rosengren checks.

** Summary **

Main Pot: $4.75 | Rake: $0.50

rosengren balance $14.75, lost $2.50 [ Kd Ah ] [ high card ace -- Ah,Kd,Jd,Tc,9d ]

Seldan balance $48.75, bet $2.50, collected $4.75, net +$2.25 [ Ts 5s ] [ a pair of tens -- Jd,Ts,Tc,9d,5s ]

Vad sysslar jag med egentligen?

1) Vägrar släppa en ganska bra hand.

2) Misslyckas med att mobba ut fi.

Hur bör man göra i de här situationerna? Det är ju en sak om jag inte hade haft överkort, då drar jag ju inte till ett par, men på ett bord som detta? Hur borde jag spelat denna hand?

Tack för hjälpen.

Postad

Ja det här är generellt en svår hand tycker jag också.

preflop raisen inget att snacka om, helt solklar.

I detta fallet skulle nog jag checka hela vägen om jag var i din position. Dels har du bara med dig en motståndare så potten är väldigt liten, du får alltså knappt något betalt alls även om du sätter TPTK och den håller.

Vad som mer talar för check/fold är att brädan är tvåfärgad. Kommer en klöver till så kan du dra helt dött i värsta fall.

Ett bet på floppen å andra sidan kan lika gärna få honom att folda om han sitter på två andra överkort eftersom han då förhoppningsvis tror att du har ett pocketpair (ty preflopraisen) så jag skulle köra den metoden emellanåt också, speciellt om det är mot någon som jag vet spelar ganska solid eftersom (semi)bluffar brukar fungera bättre mot såna. Men när han inte lägger sig redan då så tyder det ju på att han har nånting (bottom- medium- top-pair) som han är beredd att chansa med. Så ett bet på turn tycker jag defenitivt är onödigt. ta istället ett gratiskort och om han betar på rivern lägg dig. Bluffande på dessa nivåer är oftast inte lönsamt.

Postad
I detta fallet skulle nog jag checka hela vägen om jag var i din position. Dels har du bara med dig en motståndare så potten är väldigt liten, du får alltså knappt något betalt alls även om du sätter TPTK och den håller.

Jag gissar att du missat att det handlar om fixlimit, för annars ser vi väldigt annorlunda på spelet. Floppbeten är närmast obligatorisk när big blind checkar till en i det läget. I fixlimit är det katastrof att hålla på och ge sådana gratiskort på en regelbunden basis. Undantaget är väl att man någon gång ibland bör checka mot uppmärksamma motståndare för att mixa sitt spel lite grann.

Vad som mer talar för check/fold är att brädan är tvåfärgad. Kommer en klöver till så kan du dra helt dött i värsta fall.

Big blind synade en höjning preflopp och checkade floppen, det finns inget att vara rädd för här. Större delen av tiden är man riktigt hyffsad favorit här. Mot många sorters spelare är det här inte en semibluff utan ett valuebet.

Men när han inte lägger sig redan då så tyder det ju på att han har nånting (bottom- medium- top-pair) som han är beredd att chansa med.

Det kan betyda allt från ett överkort till triss, gissa själv vilken typ av hand som är troligast. De allra flesta spelare på den här nivån skulle syna med en hand som KJo eller A7 där.

Så ett bet på turn tycker jag defenitivt är onödigt. ta istället ett gratiskort och om han betar på rivern lägg dig.

Ganska självklar bet på turn också eftersom det fortfarande inte finns något som säger att killen ens har par och en bet avhåller honom från att försöka sig på en riverbluff.

Bluffande på dessa nivåer är oftast inte lönsamt.

Det är inte särskilt mycket bluffande i den här handen. Preflopp är det valueraise, floppen är det valuebet, turn är inte så mycket en semibluff som en free-showdown-play/valuebet.

Rivern är det mot de flesta spelare bäst att bara checka tillbaka handen på även om man i en del fall kan valuebeta där också.

Sammanfattningsvis tycker jag att handen spelades precis som den skulle. Visst du förlorade den här, men om din motståndare spelar på det sättet har du ett stort övertag i längden. Tänk om rollerna varit ombytta, då hade du defefinitivt kostat din motståndare mer i sekvensen från flopp till river, han lyckades bara pressa ynka 1,5BB ur dig, medan du antagligen tagit 2,5BB från honom.

Postad

Jag gissar att du missat att det handlar om fixlimit, för annars ser vi väldigt annorlunda på spelet. Floppbeten är närmast obligatorisk när big blind checkar till en i det läget. I fixlimit är det katastrof att hålla på och ge sådana gratiskort på en regelbunden basis. Undantaget är väl att man någon gång ibland bör checka mot uppmärksamma motståndare för att mixa sitt spel lite grann.

Vi ser antagligen väldigt annorlunda på spelet i det här fallet. Jag anser inte att det är att ge gratiskort till motståndaren när jag själv inte har mer än två överkort. Då anser jag att det är att ge gratiskort till mig själv. Har man däremot någonting så är det såklart väldigt dumt att ge bort kort till motståndaren.

Det kan betyda allt från ett överkort till triss, gissa själv vilken typ av hand som är troligast. De allra flesta spelare på den här nivån skulle syna med en hand som KJo eller A7 där.

Ja, självklart är det väl mest troligt att han också sitter på överkort men då är det ju mer eller mindre en coin-flip (AK är ju favorit men men) om vem som ska vinna, är det värt att satsa pengar då när du (i princip) hälften av gångerna får tillbaka dubbelt av vad du satsar och hälften av gångerna förlorar du pengarna?

Ganska självklar bet på turn också eftersom det fortfarande inte finns något som säger att killen ens har par och en bet avhåller honom från att försöka sig på en riverbluff

Sant att ett till bet kommer att hålla honom på mattan men man ska inte glömma att många spelare på den här nivån krampaktigt håller fast vid ett par och call knappen men skulle aldrig drömma om att lägga ett bet själva. Så att dra slutsatsen att han inte har någonting skulle inte jag vilja göra.

Jaja det är möjligt att jag har helt fel jag är ju klart den mindre rutinerade spelaren av oss :)

Postad
Vi ser antagligen väldigt annorlunda på spelet i det här fallet. Jag anser inte att det är att ge gratiskort till motståndaren när jag själv inte har mer än två överkort. Då anser jag att det är att ge gratiskort till mig själv. Har man däremot någonting så är det såklart väldigt dumt att ge bort kort till motståndaren.

Det är att ge gratiskort när man antagligen har bäst hand. Två oparade kort träffar par runt ~33% av tiden, när big blind dessutom checkar till en bör det vara rätt mycket större sannolikhet än 67% att han inte har något par.

Ja, självklart är det väl mest troligt att han också sitter på överkort men då är det ju mer eller mindre en coin-flip (AK är ju favorit men men) om vem som ska vinna, är det värt att satsa pengar då när du (i princip) hälften av gångerna får tillbaka dubbelt av vad du satsar och hälften av gångerna förlorar du pengarna?

Skämtar du? Man är ~70% favorit mot en hand som KJ eller A7, det är ett sjukt bra valuebet. Mot händer man inte dominerar är det ännu viktigare att beta eftersom de då kan folda och bli av med hela sin pot-equity.

Sant att ett till bet kommer att hålla honom på mattan men man ska inte glömma att många spelare på den här nivån krampaktigt håller fast vid ett par och call knappen men skulle aldrig drömma om att lägga ett bet själva. Så att dra slutsatsen att han inte har någonting skulle inte jag vilja göra.

Det är klart att han inte foldar ett par, jag försöker inte få honom att folda en bättre hand, det kan funka någon enstaka gång men det är också allt. Det är fortfarande en hyffsad sannolikhet att man har bäst hand och dessutom har hans draghänder försvagats rejält, plus att man ofta får köpa gratis showdown. Självklart kommer han vakna upp med ett par ganska ofta, och det är ok.

Postad
Skämtar du? Man är ~70% favorit mot en hand som KJ eller A7, det är ett sjukt bra valuebet. Mot händer man inte dominerar är det ännu viktigare att beta eftersom de då kan folda och bli av med hela sin pot-equity.

ja just det ja, jag tänkte snarare att han satt med två andra kort som inte var ett ess eller en kung men det är ju självklart att om hans hand innehåller ett ess eller en kung (vilket iofs borde vara ganska troligt om man callar ett preflop raise) så är man ju genast stor favorit.

Är nu faktiskt ganska övertygat om att det är korrekt att beta, ska ändra på mitt AK spel lite nu och se om det ökar vinsten

Man lär sig något varje dag :)

Postad
det är ju självklart att om hans hand innehåller ett ess eller en kung (vilket iofs borde vara ganska troligt om man callar ett preflop raise)

Vet inte om jag vill hålla med om att det är ganska troligt. Vid de här borden brukar mörkarna syna höjningar jäkligt ofta, oavsett vad de har på hand.

Postad
Vet inte om jag vill hålla med om att det är ganska troligt. Vid de här borden brukar mörkarna syna höjningar jäkligt ofta, oavsett vad de har på hand.

Vi kan väl enas om att det är en del av deras handdistribution och antagligen är en Ax troligare än 2x trots att 25% av essen är borta.