Gå till innehåll

Hur stor bankrulle för $0.05/0.10 NL?


Dave^

Recommended Posts

Jag har harvat ihop en bankrulle på cirka 100$ på lågnivås bord, 0.01/0.02$ NL. Nu är jag rätt sugen på att gå upp en nivå, till 0.05/0.10$ NL. Vet dock att man helst ska ha 3000 * BB för att ha en "bra" bankrulle, vilket jag inte kommer ha då. Tror ni att jag kan spela på den nivån ändå, utan att löpa allt för stor risk för att gula?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag säkert få en massa skäll av A och B men jag klarade mig på 1000BB på den här nivån. Spela tight och smart så ska det gå tror jag.

 

Sedan är ju hur mycket bättre (om du nu är det) du är än motståndet avgörande.

 

Ett tips är att du tar dina $100 letar rätt på sajt som ger en fin bonus (jag körde på bet365 där den var min deposit $50 och efter att ha lirat 500 rakade händer får man $100).

 

Sedan är ju den mentala biten viktig klarar du av att förlora 4 inköp i rad på bad beats?

 

Jag anser med andra ord att $100 borde räcka på NL10 om du är bättre än motståndet. Om du är osäker så kan du ju ha en NL10 rulle, dvs du avsätter $10 per dag för NL10, och sedan om du går plus så har din NL10 rulle ökat med $10 till $20. Går du minus så måste du vänta tills nästa dag med att spela NL10. Sedan kan du ha som regel att om rullen går under $70 så spelar du inte NL10 förrens den är över $100 igen.

 

Edit: Du ska dock inte i all oändlighet ha $100 utan måste öka rullen hela tiden så att när din downswing kommer kommer så klarar du av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$100 borde räcka för 0.05/0.10 ja. Sen gular du är ju inte $100 någon jättesumma. Bara casha in $100 nya och grinda vidare isåfall. Lycka till.

Nej, det är sant 100$ är inte så mycket pengar direkt. Skulle dock helst se att jag inte gular med dem. :)

 

Nu kommer jag säkert få en massa skäll av A och B men jag klarade mig på 1000BB på den här nivån. Spela tight och smart så ska det gå tror jag

...

Jag är ganska säker på att jag är bättre än motståndet på dessa nivår, så det ska nog inte vara några problem. Att jag hamnar på tilt på grund av bad beats händer inte så ofta.

 

Det du föreslår om att ha en NL10 rulle är ju bra. Jag kör nog på det eller fixar någon fin bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du "bra" 8-) så räcker $100 mer än väl. jag börja med 200kr (ca $24) och har nu ca $40, jag börja med 0.15/0.30 fixed, var bara försiktig så löser det sig!!!

 

Att spela "bra" räcker inte alltid. Du kan inte råda över hur korten faller. Mina största svackor ligger på 8-9 inköp, och 5-6 är inte helt ovanligt. Så att säga att det räcker mer än väl är att ta i. Däremot räcker det om du har disciplin att kliva ner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000*BB=3000*$0.10=$300

 

På sådär låga inköp tycker jag det där med 3000BB känns rätt onödigt.

Jag tycker du ska göra som nån av dom föregående talare att du försöker cleara en bonus först, och sen tror jag att du kan spela 0.10/0.20 utan större problem...

¨

 

Samtidigt som det är i underkant att ha 3000BB på höga nivåer där edgen minskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, att ha 3000bb på microlimit är lite onödigt. Det är så lite pengar att konsekvenserna av att gula är försumbara. Gular du så kan du sätta in lite mer pengar nästa gång du får veckopeng/lön, och snabbt grinda tillbaks dig. Får du tuffa beats kan du kliva ner i nivå, utan att din privatekonomi påverkas.

 

Tyvärr är seriös bankroll management missförstådd av både motståndare och förespråkare. Många motståndare utgår bara från sig själv, och eftersom de klarade sig alldeles utmärkt med 10 inköp, så bör ju andra också göra det. De har haft flyt och förstår inte den egentliga risken. I andra änden finns förespråkarna som alltid har minst 3000xBB utan att förstå de bakomliggande faktorerna till just det rådet.

 

Om du inte är beroende av din pokerinkomst, utan bara spelar för att det är kul, har det som en hobby, så behöver du inte bry dig så mycket. Om du däremot vill bygga en seriös bankrulle på lång sikt, utan att behöva åka hiss upp och ner och fram och tillbaka, så kan det vara en poäng med att vara mer konservativ. Men när hela rullen snabbt kan ersättas om man gular är det en helt annan sak än om du skulle behöva flera måndadslöner från ditt vanliga jobb för att komma tillbaks igen, så i början kan man vara lite mer risktagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag spelar 0.05/0.10 FLT Full/Sh på bet365.com och motståndet är av varierande kvalité. 100 dollar där bör räcka länge. Som någon påpekade har dom också en fin signup bonus på 100 dollar efter 500 raked hands. Dock lär du inte få så många raked hands på 0.05/0.10 borden. Igår tänkte jag dock följande tanke efter ett tag på FLT SH 0.05/0.10 "Helvete, jag är den enda som lirar poker, och det är dom som drar in pengarna" (skryt kanske, men det kändes så). Det löste sig till slut iaf, tålamod hette receptet.

 

För att klara raken slaskar jag ibland på 0.50/1 dollar borden med blandat resultat.

 

Edit: Ett klargörande angående raken/bonusen, man kan maila supprten efter 50 raked hands och casha in 10 dollar i stöten om man vill.

 

/Mvh MrJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, att ha 3000bb på microlimit är lite onödigt. Det är så lite pengar att konsekvenserna av att gula är försumbara. Gular du så kan du sätta in lite mer pengar nästa gång du får veckopeng/lön, och snabbt grinda tillbaks dig. Får du tuffa beats kan du kliva ner i nivå, utan att din privatekonomi påverkas.

 

Tyvärr är seriös bankroll management missförstådd av både motståndare och förespråkare. Många motståndare utgår bara från sig själv, och eftersom de klarade sig alldeles utmärkt med 10 inköp, så bör ju andra också göra det. De har haft flyt och förstår inte den egentliga risken. I andra änden finns förespråkarna som alltid har minst 3000xBB utan att förstå de bakomliggande faktorerna till just det rådet.

 

Om du inte är beroende av din pokerinkomst, utan bara spelar för att det är kul, har det som en hobby, så behöver du inte bry dig så mycket. Om du däremot vill bygga en seriös bankrulle på lång sikt, utan att behöva åka hiss upp och ner och fram och tillbaka, så kan det vara en poäng med att vara mer konservativ. Men när hela rullen snabbt kan ersättas om man gular är det en helt annan sak än om du skulle behöva flera måndadslöner från ditt vanliga jobb för att komma tillbaks igen, så i början kan man vara lite mer risktagande.

Poker är en hobby för mig, inte för att jag tror att någon tror att jag "livnär" mig på dessa låga nivåer ;) . Men i alla fall, anleningen till att jag inte vill gula är att jag inte kan göra en ny instättning själv så lätt och därför är de 100$ jag har mina totala poker pengar mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag spelar 0.05/0.10 FLT Full/Sh på bet365.com och motståndet är av varierande kvalité. 100 dollar där bör räcka länge. Som någon påpekade har dom också en fin signup bonus på 100 dollar efter 500 raked hands. Dock lär du inte få så många raked hands på 0.05/0.10 borden. Igår tänkte jag dock följande tanke efter ett tag på FLT SH 0.05/0.10 "Helvete, jag är den enda som lirar poker, och det är dom som drar in pengarna" (skryt kanske, men det kändes så). Det löste sig till slut iaf, tålamod hette receptet.

 

För att klara raken slaskar jag ibland på 0.50/1 dollar borden med blandat resultat.

 

Edit: Ett klargörande angående raken/bonusen, man kan maila supprten efter 50 raked hands och casha in 10 dollar i stöten om man vill.

 

/Mvh MrJ

Jo, det verkar helt klart intressant att lira på bet365 eftersom de har en sådan fin bonus :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill sätta in nya pengar när du gular kan 10 inköp vara i underkant. Att sedan grinda bonusar där du måste gå upp i nivå kan smaka mer än det kostar om du bara har lite missflyt.

 

Annars kan du ju köpa in för hälften ($5). Det går fortfarande att spela funktionell poker, och du riskerar mindre (du har nu 20 inköp i din rulle), samtidigt som du kan klättra fortare än om du stannar på mini-limit. På denna nivån är risken låg att någon runt bordet fattar att sitter på en kort rulle och dessutom vet hur de ska utnyttja det.

 

Sedan kommer någon garanterat att säga "du ska alltid köpa in för max, annars maximerar du inte ditt EV", vilket är helt sant, men i ditt fall är det inte EV som ska maximeras utan risken som ska minimeras, och då är det godtagbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar bet365s bonus?

Jag brukar spela där, men brukar liksom aldig sätta in.

Man ska alltså sätta in 100$ först och sen raka 500 händer?

Eller räcker det med att bara spela 500 rakade händer?

 

Räcker att du sätter in 50 dollar. Sen spelar du minst 50 raked hands för att lyfta 10 dollar. Eller så spelar du 500 i sträck och lyfter 100 dollar.

 

/MrJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill sätta in nya pengar när du gular kan 10 inköp vara i underkant. Att sedan grinda bonusar där du måste gå upp i nivå kan smaka mer än det kostar om du bara har lite missflyt.

 

Helt korrekt, det är ett vågspel. Kanske fel av mig att rekommendera det. Tar genast tillbaks.

 

 

/MrJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick 10 dollar att sätt in på ett pokerkonto av min far på min 16års dag, men jag vet att $10 är waaay för lite att spela ens på 0.01/0.02 borden... men jag vill gärna ha kvar mina dollar å öka på dom, hur ska jag spela??

 

Gå till EverestPoker.com, där kan du spela SnG's för så lite som $0.10. Med din rulle kan det vara lagom att spela $0.25+$0.02. Då riskerar du väldigt lite och kan ändå bygga på dina $10. Om du känner för att chansa är det ju inget som hindrar dig från att lira högre, men då för du också vara beredd på att bli av med alla pengarna.

 

Vill du lira cash game rekommenderar jag att spela FL istället, då behöver du mycket mindre rulle. Everest har t.ex. $0.02/$0.04 och då har du 250 big bets, det går att klara sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...