Gå till innehåll

Fråga om pot-odds(nybörjare som e seg i huvvet).


XarsioN

Recommended Posts

altså cirkus 18% chans att vinna. Är den matematiken rätt till att börja med?

 

Ville bara påpeka att du har 32% och det är att TRÄFFA inte att VINNA. Glöm inte bort det ;)

aa jag vet..långt från 100 att jag vinner, men jag räknar outs för vad jag tror kommer va den bästa handen i slutändan :)

tack iaf att du sa lätt att glömma de...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artikel från poker.se:

Du har JT och det ligger Q, 9, 5, 2 som gemensamma kort (utan färgdrag). Vi vet att vi vinner om det kommer en kung eller en åtta på river – vi har åtta ”outs” eller utvägar. Jag hoppas ni vet att detta betyder att vi har ungefär 17% chans att vinna potten. Det ligger 100 kronor i potten, vår motståndare betar 20 kronor – ska vi syna?

 

Efter det att motståndarens och vår peng hamnat i potten, så ligger det 140 kronor (pottens hundring, motståndarens 20-lapp och vår 20-lapp). 17 procent av 140 kronor är nästan 24 kronor, det vill säga för varje gång vi satsar en 20-lapp i det hör fallet, så får vi tillbaks 24 kronor – i det långa loppet. Så det är självklart att vi skall syna.

 

varför räknar han 140 i potten, vi räknar vell oddsen för att syna (100+bet 20=120) asså 20 för att syna en pott på 120? eller har ja fått allt om bakbenet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför räknar han 140 i potten, vi räknar vell oddsen för att syna (100+bet 20=120) asså 20 för att syna en pott på 120? eller har ja fått allt om bakbenet?

 

Du måste skilja på odds och procent. När man räknar procent räknar man 20/140 och när det är odds 20:120.

 

1/7 och 1:6 är precis samma sak, men man räknar fram talen på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag inser nu att jag läste ditt inlägg lite snabbt och att du har HELT FEL.

 

har du 5:1 odds så har du 1/6 att vinna vilket = 16% att vinna

 

2:1 är betydligt bättre odds än 7:1 se följande:

1/3 = 33% att dra ut

1/8 = 12% att dra ut

 

Nä vet du vad Baller :)

Om jag har 5:1 att vinna handen kommer jag vinna 83% av gångerna. Om jag däremot har 1:5 att vinna så har jag ~16% som.

 

Sedan så är det inte jätte knepigt det där med potodds. Alltså om det ligger 700 i potten och det kostar dig 100 att syna så får du 700:100. Alltså 700 för 100.

 

700:100 = 7:1

200:100 = 2:1

100:100 = 1.1

 

Så som du ser så får du mycket mer gånger pengarna när du får 7:1 i potodds än när du får 2:1.

 

Däremot så vill du mycket hellre vara 1:2 att träffa din hand än 1:7.

 

1:2 = Av 3 omgångar kommer du i snitt att vinna 1 av de gångerna. (33%)

1:7 = Av 8 omgångar kommer du i snitt att vinna 1 av de gångerna. (jätte dåligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...